دنیای اقتصاد: جدیدترین آمار وزارت نیرو از ریزش‌های جوی حاکی از این است که بارش‌های فصلی موقتا به بحران سدها پایان داده و وضعیت ذخایر آبی به حالت سفید درآمده است. جزئیات ذخایر آب ۱۶۷ سد مهم کشور نشان می‌دهد ۶۷ درصد مخازن سدها پرآب شده است. مطابق گزارش وزارت نیرو به غیر از دو سد «درودزن» در استان فارس و «زاینده‌رود» در استان اصفهان که محدودیت‌های جدی و کمبود آب دارند، سایر سدهای کشور در شرایط مطلوبی قرار گرفته‌اند. با این حال برای تامین مطمئن آب شرب در تابستان امسال، مدیریت مصرف آب ضروری است.

گروه صنعت و معدن: همزمان با تغییرات ناگهانی جوی و باران‌های شدید در کل کشور، جزئیات وضعیت ذخایر آب ۱۶۷ سد مهم کشور که آمار آب آنها رصد می‌شود، منتشر شد. بر اساس جدیدترین اطلاعات اعلام شده ذخیره آب سدها ۳۴ میلیارد مترمکعب برآورد می‌شود، به‌عبارت دیگر ۶۷ درصد مخازن سدها پرآب شده است. از سوی دیگر، آب مخزن حدود ۵۰ سد بیش از ۹۵ درصد ظرفیت آنها بوده که آماده سرریزشدن است. حدود ۲۰ سد نیز در حال سرریز شدن است، البته وزارت نیرو اعلام کرده است که با مدیریت افزایش خروجی آب و افزایش دریافت انرژی مانع از سرریز این تعداد سد می‌شود. ارزیابی‌های وزارت نیرو حاکی از این است که به غیر از دو سد درودزن در استان فارس و زاینده‌رود در استان اصفهان که محدودیت‌های جدی و کمبود آب دارند، سایر سدهای کشور در شرایط مطلوبی قرار گرفته‌اند. نوع بارش و محل بارش‌ها از جمله عوامل تاثیرگذار در موجودی آب سدهای کشور است.

بر اساس گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران از وضعیت بارندگی کشور از اول مهر تا ۲۴ اردیبهشت‌ماه سال آبی ۹۵-۹۴، ارتفاع کل ریزش‌های جوی بالغ بر ۲۲۲ میلی‌متر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۲۲۴ میلی‌متر) یک درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۱۸۲ میلی‌متر) ۲۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. حجم بارش‌ها نیز از اول مهر تا ۲۴ اردیبهشت‌ماه در سال آبی جاری حدود ۳۶۶ میلیارد مترمکعب است. جدول پیش رو جزئیات میزان ریزش‌های جوی اول مهر تا ۲۴ اردیبهشت‌ماه سال آبی ۹۵-۹۴ به تفکیک ۶ حوضه آبریز اصلی را نشان می‌دهد. بر این اساس، وضعیت بارش‌ها در پنج حوضه آبریز «دریای خزر»، «خلیج فارس و دریای عمان»، «فلات مرکزی»، «مرزی شرق» و «قره قوم» نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته با رشد، اما در حوضه آبریز «دریاچه ارومیه» میزان ریزش‌ها با افت همراه بوده است. البته در حوضه آبریز «دریاچه ارومیه» وضعیت بارش‌ها نسبت به متوسط بلندمدت ۴۷ ساله ۲۲ درصد رشد داشته است.

مسوولان وزارت نیرو معتقدند مدیریت مصرف و کنترل برداشت از منابع آب حوضه ارومیه کلید احیای دریاچه ارومیه است. حجم آب دریاچه ارومیه در سال آبی جاری (اول مهر ۹۴ تا ۲۴ اردیبهشت‌ماه ۹۵) نسبت به مدت مشابه در سال گذشته افزایش داشته؛ به طوری‌که سطح دریاچه ارومیه که تا ۱۰۰۰ کیلومترمربع کاهش پیدا کرده بود، هم‌اینک به ۲۸۰۰ کیلومترمربع رسیده است.

در حوضه آبریز «دریای خزر» (متشکل از حوضه‌های ارس؛ تالش، مرداب انزلی؛ سفیدرود بزرگ؛ رودخانه‌های بین سفیدرود و هراز؛ هراز و قره سو؛ قره سو و گرگان؛ اترک) در مدت زمان مورد بررسی ارتفاع تجمعی بارش‌ها ۴۰۴ میلی‌متر ثبت شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته (۳۷۸ میلی‌متر) ۷ درصد رشد داشته است. در حوضه آبریز «خلیج فارس و دریای عمان» (متشکل از حوضه‌های مرزی غرب؛ کرخه؛ کارون بزرگ؛ جراحی و زهره؛ حله‌رود و رودخانه‌های کوچک؛ مند، کاریان و خنج؛ کل، مهران و مسیل‌های جنوبی؛ بندرعباس، سدیج؛ رودخانه‌های بلوچستان) ارتفاع تجمعی بارش‌ها ۳۶۰ میلی‌متر ثبت شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته (۲۲۴ میلی‌متر) ۶۱ درصد رشد داشته است. در حوضه آبریز فلات مرکزی (متشکل از حوضه‌های دریاچه نمک؛ گاوخونی؛ طشک، بختگان و مهارلو؛ کویر ابرقو، سیرجان؛‌هامون، جازموریان؛ کویر لوت؛ کویر مرکزی؛ کویر سیاهکوه، ریگ زرین؛ کویر درانجیر) ارتفاع تجمعی ریزش معادل ۱۲۶ میلی‌متر ثبت شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته یک درصد رشد داشته است. در حوضه آبریز «مرزی شرق» (متشکل از حوضه‌های پترگان، خواف؛‌هامون، هیرمند؛‌هامون، مشکیل) ارتفاع تجمعی بارش‌ها ۹۰ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۸ درصد رشد داشته است. در حوضه آبریز قره‌قوم نیز ارتفاع تجمعی بارش‌ها ۲۱۵ میلی‌متر ثبت شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۱۲ درصد رشد داشته است.

مقایسه آمار اعلام شده نشان می‌دهد که ارتفاع ریزش‌های جوی نسبت به مدت بلندمدت ۴۷ ساله نیز در حوضه‌های آبریز «دریای خزر» رشد ۲۲ درصدی، «خلیج فارس و دریای عمان» رشد یک درصدی، «دریاچه ارومیه» رشد ۲۲ درصدی و «قره قوم» رشد ۸ درصدی را ثبت کرده است، اما در حوضه‌های آبریز «فلات مرکزی» و «مرزی شرق» به ترتیب با رشد منفی ۱۷ و ۵ درصد همراه بوده است.

بررسی میزان حداقل و حداکثر بارندگی ثبت شده در سال آبی جاری از اول مهر ۹۴ تا اردیبهشت‌ماه امسال نیز نشان می‌دهد که در حوضه آبریز «دریای خزر» حداکثر بارندگی ثبت شده مربوط به ایستگاه رامسر در استان مازندران است. در عین حال، حداقل بارندگی ثبت شده نیز مربوط به ایستگاه پنجاب در استان مازندران است. در حوضه آبریز «خلیج فارس و دریای عمان» حداکثر بارندگی ثبت شده مربوط به ایستگاه کشور در استان لرستان است. همچنین حداقل بارندگی ثبت شده نیز مربوط به ایستگاه چابهار در استان سیستان و بلوچستان است.

در حوضه «دریاچه ارومیه» حداکثر و حداقل بارندگی ثبت شده به ترتیب مربوط به ایستگاه‌های اداره سقز در استان کردستان و بابارود در استان آذربایجان غربی است. در حوضه «فلات مرکزی» نیز حداکثر بارندگی ثبت شده مربوط به ایستگاه چهلگرد در استان چهارمحال و بختیاری و حداقل بارندگی ثبت شده نیز مربوط به ایستگاه بشرویه در خراسان جنوبی است. در حوضه «مرزی شرق» نیز حداکثر بارندگی ثبت شده مربوط به ایستگاه بنرک در استان خراسان جنوبی و حداقل بارندگی ثبت شده نیز مربوط به ایستگاه زابل در استان سیستان و بلوچستان است.

در حوضه «قره قوم» نیز حداکثر بارندگی ثبت شده مربوط به ایستگاه مشهد در استان خراسان رضوی است. از سوی دیگر، در این حوضه حداقل بارندگی نیز در حوضه کرات در استان خراسان رضوی ثبت شده است. در مجموع در کل کشور حداکثر بارندگی ثبت شده مربوط به ایستگاه رامسر (بیش از ۱۴۳۹ میلی‌متر) در استان مازندران و حداقل بارندگی ثبت شده نیز مربوط به ایستگاه بشرویه (۲/ ۱۷ میلی‌متر) در استان خراسان جنوبی بوده است.

وضعیت سفید ذخایر آبی