گروه بورس: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد معاملات ضعیفی بود. نماگر بازار سهام کشور تحت تاثیر افت قیمت‌ها در عمده نمادهای پتروشیمی و پالایشی در ساعات پایانی معاملات به زیر کانال ۷۸ هزار واحدی نیز رسید اما در ادامه برخی جابه‌جا‌یی‌های عمده در دو نماد مخابرات ایران و بانک ملت موجب بازگشت به کانال ۷۸ هزار واحدی شد تا شاخص برای دوازدهمین روز متوالی کاری در این سطح باقی بماند. تلاش برای نگه داشتن شاخص در حالی صورت گرفت که همواره انتقاد‌های فراوانی از سوی کارشناسان متوجه متولیان این بازار در این خصوص بوده است. گروه خودرویی که در روزهای اخیر یک بار دیگر شاهد هیاهوی نوسان‌گیران به بهانه‌های مختلف از جمله اخبار افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها بود، در معاملات روز گذشته نیز هر چند به قدرت روزهای اخیر نبود اما همچنان صدر‌نشین بازار سهام بود. در این باره گروهی از کارشناسان معتقدند گروه خودرویی در شرایط کنونی دیگر نمی‌تواند با اهرم اخبار رشد‌های بیشتری را تجربه کند. در دیدگاهی تند‌تر نیز برخی کارشناسان در حالی که اصلاح قیمتی را در غالب نمادهای بازار دور از انتظار می‌دانند، اما معتقدند نماد‌های زیر‌مجموعه گروه خودرو باز هم اصلاح قیمتی را تجربه خواهند کرد.

قیمت غالب نمادها در کف حمایتی؟

همان‌طور که اشاره شد گروهی از کارشناسان معتقدند مسیر اصلاح قیمتی بیشتر نمادهای بازار سهام کشور به پایان رسیده است. این کارشناسان می‌گویند:اصلاح قیمتی در نمادهای زیر‌مجموعه گروه خودرویی که در مقاطعی از ابتدای سال جاری تا‌کنون و پس از تجربه رشد چشمگیر قیمتی به خصوص در زمستان ۹۴ صورت گرفت، به تدریج به دیگر نمادهای بازار نیز تسری یافت. از این رو غالب نمادهای بازار که رشدی هم‌تراز رشد گروه خودرویی را تجربه نکرده بودند، با اصلاح قیمتی صورت‌گرفته در شرایط کنونی در سطحی نزدیک به کف حمایتی خود قرار دارند و از این رو ریزش‌های بیشتر برای این نمادها و به تبع آن بورس تهران پیش‌بینی نمی‌شود.

بازار لیدر بعدی را پیدا می‌کند؟

همان‌طور که در گزارش‌های پیشین «دنیای‌اقتصاد» گفته شد، پس از گروه خودرویی بازار در جست‌وجوی لیدر جدیدی است.در این باره نیز گروهی از کارشناسان معتقدند که ثبات قیمت نفت و بازگشت قیمت‌ها در بازار‌های جهانی (با توجه به ارزش بازار بالای صنایع وابسته به بازار‌های کالایی) می‌تواند سیگنال‌های مثبتی را به بازار سهام کشور مخابره کند و این گروه‌ها شاید حتی بتوانند سکان هدایت معاملات بورس تهران را در دست گیرند؛ در مقابل اما بسیاری از اظهار‌نظرها همچنان حاکی از نگرانی از ریزش‌های دوباره در بازارهای جهانی است.موضوعی که سناریوی لیدر شدن گروه‌های کالایی را کمرنگ می‌کند.

در این زمینه، حسام حسینی، کارشناس بازار سهام افت دیروز شاخص کل بورس تهران را ناشی از ریزش قیمتی نمادهای گروه پتروشیمی و پالایشی‌ها دانست و به «دنیای اقتصاد» گفت: در روزهای گذشته قیمت نفت افت بیش از ۵‌درصدی را تجربه کرد و به دنبال آن نمادهای گروه پتروشیمی و همچنین پالایشی‌ها که تاثیر زیادی از قیمت نفت می‌پذیرند، با ریزش مواجه شدند و از آنجا که این نمادها سهم بزرگی از ارزش بازار بورس تهران را دارند، منجر به ریزش شاخص کل شدند. وی افزود: در چند ماه گذشته شاهد رشد غیرطبیعی نمادهای گروه خودرو در یک فضای هیجانی بودیم، این در حالی است که این رشد نسبت به وضعیت بنیادی و واقعی این شرکت‌ها بسیار جلوتر حرکت می‌کرد و حال طبیعی است که پس از ۴ تا ۵ برابر شدن ارزش بازار یک نماد از این گروه شاهد ریزش قیمت‌ها باشیم.

حسینی تاکید کرد: از نکات قابل توجه این روزهای بازار گزارش توجیهی افزایش سرمایه روز سه‌شنبه نماد خاور بود که به نوعی توجیه سهامداران برای بدتر شدن وضعیت این شرکت بود؛ افزایش صف‌های خرید در این نماد و اقبال سفته‌بازان پس از انتشار این گزارش نشان‌ می‌دهد که بازار دیگر توجهی به مسائل بنیادی نداشته و تحت تاثیر اخبار و جو ناشی از آن به حرکت خود ادامه می‌دهد. وی ادامه داد: درست است که اصلاح نمادهای گروه خودرویی پس از رشد ۲۰۰ تا ۳۰۰ درصد طبیعی به نظر می‌رسد اما واقعیت این است که به دنبال اصلاح خودرویی‌ها شاهد اصلاح در نماد دیگر گروه‌ها نیز بودیم، به‌طوری که به نظر می‌رسد سایر سهم‌ها به یک کف حمایتی رسیده و دیگر احتمال ریزش بیشتر و سقوط آبشاری در این گروه‌ها بعید است.

کف حمایتی نمادها

این کارشناس بازار سهام تشریح کرد: شرایط امروز بازار‌های جهانی حکایت از احتمال رشد قیمت نفت بیش از کف خود دارد و از آنجا که بورس تهران کالامحور بوده و در ماه‌های اخیر قیمت‌های جهانی در بازارهای کالایی از رشد قابل‌توجهی برخوردار بودند، انتظار می‌رود بازار نسبت به گذشته احساس امنیت بیشتری کند تا شرایط بنیادی نیز تا حدودی بهبود پیدا کند. درست است که بورس تهران نزدیک به ۳ ماه درجا زده است به‌طوری که روز گذشته شاخص کل به کمتر از ۲۰ بهمن ماه رسید اما با رشد قیمت محصولات این افت تا حدود زیادی جبران خواهد شد. وی با اشاره به اتمام دوران لیدری خودرویی‌ها اظهار کرد: دلیلی ندارد که بورس ما همواره با یک لیدر به حرکت خود ادامه دهد. به اعتقاد من بازار بدون لیدر نیز می‌تواند به رشد آرام خود ادامه دهد. علاوه بر این با بهبود فضای کسب و کار، کاهش بیشتر نرخ بهره بانکی، رشد قیمت‌های جهانی، رشد درآمدهای نفتی و در ادامه افزایش رشد اقتصادی در سال جاری شاهد رشد سوددهی بورس خواهیم بود تا به موجب آن سود حاصل از سرمایه‌گذاری در بازار سهام بتواند با سود سپرده‌ها برابری کند و دیگر شاهد خروج نقدینگی از بازار به سمت سپرده‌گذاری در بانک‌ها و دیگر بازارها نباشیم.

نشانه‌هایی از نشت اطلاعات بورسی

در تحولات کلان اقتصادی، روز گذشته نمایندگان مجلس با تصویب ماده‌ای، انجام بیمه‌های دستگاه‌های اجرایی به‌صورت انحصاری با شرکت سهامی بیمه ایران را لغو کردند. حدود ۴۱ درصد از کل حق بیمه تولیدی کشور به بخش دولتی که به‌صورت اختصاصی در اختیار بیمه ایران است، تعلق دارد. به نظر می‌رسد با لغو انحصار انجام بیمه دستگاه‌های اجرایی توسط بیمه ایران، عرصه فعالیت و سودآوری بر سایر شرکت‌های بیمه‌ای فراخ‌تر می‌شود. بر اساس آمار بیمه مرکزی، پس از بیمه ایران بیشترین حق بیمه تولیدی به ترتیب به بیمه‌های آسیا (۱۰ درصد)، البرز (۵/ ۷ درصد)، دانا (۵/ ۶ درصد) و پارسیان (۶ درصد) تعلق دارد. جالب آنکه در بورس تهران در روزهای اخیر و پیش از انتشار این خبر، شرکت‌های بیمه‌ای مذکور شاهد صف‌های خرید طویلی بودند. این امر در شرایطی رخ می‌دهد که روز دو‌شنبه نیز شاهد تشکیل صف خرید در نماد «خاور» قبل از انتشار گزارش افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی این شرکت روی سامانه کدال بودیم. موضوعی که منجر به انتقادات بسیاری از رسانه‌ها و فعالان بازار سهام کشور در راستای فضای مه‌آلود و غیرشفاف سیاسی و سودجویی برخی افراد از طریق رانت اطلاعاتی در بورس تهران شد. در این رابطه لازم است تا مسوولان بازار سرمایه با شناخت درست از ویژگی‌های عملی یک بازار کارآ و مبتنی بر شفافیت، سازوکار مناسبی را طراحی و پیاده‌سازی کنند.

مشارکت 70 درصدی حقیقی‌ها در خرید

در جریان معاملات روز سه‌شنبه در بورس تهران شاهد تغییر مالکیت حدود یک میلیارد تومانی از سوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی بودیم. در این روز بیش از ۱۲۰۰ میلیون سهم به ارزش بیش از ۴ هزار و ۸۷۲ میلیارد ریال در بورس تهران معامله شد. از این میزان حدود ۲ میلیون سهم به ارزش ۲ میلیارد ریال مربوط به عرضه اوراق اجاره رایتل بود. این اوراق چهار ساله، قابل معامله و معاف از مالیات هستند.قیمت اسمی این اوراق یک میلیون ریال و با نرخ ۲۱درصد بوده و سود آن به صورت ماهانه پرداخت می‌شود.

سریال تکراری در بورس تهران