درآمد میلیاردی که باید به «فعل» برسد

گروه ورزش: یکی از درآمدهای فوتبال بلیت‌فروشی است. درآمدی که رابطه مستقیم با میزان محبوبیت هر تیم دارد. هر تیمی که هوادار بیشتری دارد و این هوادار برای دیدن بازی تیمش حاضر به پرداخت پول بلیت است می‌تواند درآمد بیشتری هم داشته باشد. در فوتبال حرفه‌ای، هر باشگاهی برای درآمدزایی و رسیدن به استقلال مالی صاحب امکاناتی است که فروش بلیت مسابقات‌، یکی از آنها است. جالب اینکه شرایط و نحوه بلیت‌فروشی در ایران متفاوت با سایر نقاط جهان است. در حالی‌ که در تمام دنیا بلیت‌فروشی دراختیار باشگاه‌ها است و آنها می‌توانند از ابتدای فصل بلیت تمام مسابقات‌شان را پیش‌فروش کنند در ایران چنین امکانی وجود ندارد. در شرایطی که حق پخش مسابقات فوتبال در ایران توسط صدا و سیما پرداخت نمی‌شود و از اسپانسر تبلیغات محیطی نیز آبی گرم نمی‌شود و در عین حال مجلس نیز هرگونه کمک دولت به ورزش‌ حرفه‌ای را ممنوع کرده، باشگاه‌ها باید به فکر جبران هزینه‌های خود باشند. بنابراین درحال حاضر یکی از معدود منابع درآمدی باشگاه‌ها فروش بلیت است که آن هم در ایران مشکلات خاص خودش را دارد.

ارزان، مثل ایران!

درخصوص مسائل مربوط به بلیت‌فروشی باشگاه‌های فوتبال در ایران و چگونگی تقسیم پول حاصل از این محل غلامرضا بهروان، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ با روزنامه «دنیای اقتصاد» گفت‌وگو کرده است. وی به این شکل به بحث ورود می‌کند: «ما برای این فصل از لحاظ بلیت‌فروشی مشکلات و موانع زیادی سر راه داشتیم. استقبال کم تماشاگران از بازی‌ها موجب قرار گرفتن باشگاه‌ها در یک بحران شده بود و از همین جهت بود که در مقطعی با طرح رایگان شدن مسابقات موافقت کردیم. البته در‌‌ همان زمان هم می‌دانستیم که این کار مانند یک مُسکن است و اقدام حرفه‌ای نیست. باشگاه در فوتبال حرفه‌ای مانند یک بنگاه اقتصادی است که باید برای امورات خود درآمدزایی کند و یکی از این راه‌های درآمد‌زایی فروش بلیت است. ‌در فوتبال حرفه‌ای، تماشاگران باید بپذیرند که با خرید بلیت به باشگاه محبوب خود کمک می‌کنند. امیدوارم در کشور ما هم به جایی برسیم که تماشاگر با علم به همین موضوع به استادیوم بیاید و فارغ از بحث قیمت، بلیت تهیه کند. پیش از این اسپانسر باشگاه‌ها کلیه بلیت‌ها را خریداری می‌کرد و مبلغ را به سازمان لیگ می‌پرداخت. اما حالا با کاهش شدید قیمت بلیت، باشگاه باید مابه‌التفاوت بلیت‌ها را پرداخت کند. این هم به این دلیل است که ما باید پول ناشی از این درآمد را تقسیم کنیم. نهادهایی مانند نیروی انتظامی، مجموعه استادیوم آزادی، اورژانس و... از این پول سهم می‌برند و ما نمی‌توانیم به جای آنها تصمیم‌گیری کنیم و بگوییم درآمد بلیت‌فروشی کاهش پیدا کند. شاید جالب باشد بدانید ایران جزو معدود کشورهایی است که بلیت‌فوتبال در آن به شکل ارزان و بسیار نازل ارائه می‌شود. اگر کمی تحقیق کنید متوجه خواهید شد که قیمت بلیت مسابقات فوتبال در اروپا سر به فلک می‌کشد.»

عدم افزایش قیمت بلیت درفصل آینده

وی با توضیح اینکه سازمان از نحوه فروش بلیت الکترونیکی رضایت دارد، در مورد احتمال افزایش قیمت بلیت در فصل آینده نیز گفت: «برای سال آینده فعلا برنامه‌ای برای افزایش قیمت بلیت نداریم و چون یکی از عوامل حضور چشمگیر هواداران در استادیوم‌ها قیمت پایین بلیت است مجبوریم قیمت‌ها را درهمین سطح نگه داریم. برای افزایش قیمت بلیت در شهرستان‌ها باید مراجع متعددی نظر بدهند. در حال حاضر کف قیمت بلیت‌ها ۵هزار تومان است که برابر قانون می‌توانیم هر سال با توجه به وضعیت اقتصادی تصمیمات دیگری اتخاذ کنیم. خوشبختانه از شکل فروش بلیت‌های اینترنتی هم رضایت داریم و سازمان لیگ قصد دارد برای فصل بعد به جز آزادی و تختی در تهران، برای استادیوم‌های یادگار امام تبریز، غدیراهواز و فولادشهر اصفهان نیز بلیت را به‌صورت الکترونیکی به فروش برساند، چرا که این موضوع یکی از تاکیدات AFC است.»

نحوه تقسیم مبالغ فروش بلیت بین باشگاه‌ها

بهروان ضمن تاکید بر این موضوع که ماجرای واگذاری بلیت‌فروشی به خود باشگاه‌ها درحال بررسی است، در مورد شیوه تقسیم مبلغ بلیت‌فروشی هم توضیحاتی ارائه داد: «نحوه تقسیم درآمد بلیت‌فروشی بین باشگاه‌ها فرآیند ویژه‌ای دارد؛ به این صورت که ۸۰ درصد کل مبلغ سهم باشگاه میزبان است، ۱۰ درصد از آن را فدراسیون فوتبال می‌برد، ۵ درصد سهم سازمان لیگ است و ۵ درصد باقیمانده نیز به هیات فوتبال استانی که میزبان آن مسابقه است خواهد رسید.» وی در مورد زمان واریز این پول به حساب باشگاه‌ها نیز این طور توضیح داد: «باشگاه‌ها مبلغی را در طول فصل از محل تبلیغات محیطی در حساب خود نزد سازمان لیگ موجودی دارند. وقتی مبلغ ۸۰ درصد بلیت‌فروشی باشگاه‌ها نیز به حساب آنها در سازمان لیگ واریز می‌شود ما سعی می‌کنیم بلافاصله این مبالغ را به حساب باشگاه‌ها واریز کنیم.»

هشت‌ونیم میلیارد، درآمد بالقوه سرخابی‌ها

اما سازمان لیگ اوایل هفته فهرست پرتماشاگر‌ترین تیم‌های لیگ بر‌تر را معرفی کرد که براساس این گزارش پرسپولیس در جایگاه نخست قرار گرفت. این تیم با میانگین ۴۴ هزار و ۵۰۰ نفر تماشاچی در هر دیدار، پرتماشاگر‌ترین تیم امسال لیگ بر‌تر است و پس از آن نیز استقلال تهران با ۲۵ هزار و ۵۷۱ نفر در رده دوم قرار دارد. با توجه به آماری که سازمان لیگ در این خصوص داده، می‌توان عدد دریافتی هر تیم را از عواید بلیت‌فروشی بازی‌های خانگی به‌طور تقریبی محاسبه کرد. قیمت بلیت‌ها در استادیوم آزادی متغیر است. به این ترتیب که کف بلیت‌ها ۵هزار تومان و سقف آن (جایگاه ویژه) ۲۰ هزار تومان است. این اعداد بسته به اینکه طبقه پایین یا بالا را انتخاب کنید، صندلی‌تان در کدام جایگاه باشد و نیز به شکل الکترونیکی بلیت بخرید یا آن را در استادیوم تهیه کنید، متفاوت است. اگر به‌طور میانگین قیمت هر قطعه بلیت را ۱۰هزار تومان در نظر بگیریم، طبق آمار موجود و همچنین سهم ۸۰ درصدی که از بلیت‌فروشی نصیب باشگاه‌ها می‌شود، متوسط عواید بلیت‌فروشی پرسپولیس از هر بازی مبلغ ۳۵۶ میلیون تومان خواهد بود که در طول یک فصل حدود ۵میلیارد و ۳۴۰میلیون تومان می‌رسد.

این مبلغ برای استقلال به‌خاطر تعداد هواداران کمترش پایین‌تر است. میانگین سهم استقلال از عواید بلیت‌فروشی برای هر بازی حدود ۲۰۴ میلیون تومان خواهد بود که در کل میزبانی‌های فصل، نزدیک به ۳میلیارد و ۶۷میلیون تومان خواهد شد. البته باید در نظر گرفت که ارقام مذکور، درآمد بالقوه این دو تیم است؛ چرا که تماشای برخی از مسابقات این فصل سرخابی‌ها رایگان اعلام شده بود.