بزرگ‌ترین انتقال فرهنگی کشور

گروه فرهنگ‌وهنر: بزرگ‌ترین فستیوال کتابگردی در حالی روز گذشته افتتاح شد که تغییر مکان نمایشگاه در چند ماه گذشته یکی از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث جامعه فرهنگی بوده است. با این حال نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دیروز با حضور رئیس جمهور به شکل رسمی افتتاح شد تا بزرگ‌ترین انتقال فرهنگی کشور که به گفته شهردار تهران ۱۸۰ میلیارد تومان برای تجهیز و آماده‌سازی آن هزینه شده است، وارد فاز اجرایی شود. «شهر آفتاب» مکان جدید برپایی نمایشگاه کتاب است که در جنوب پایتخت و در اتوبان خلیج‌فارس واقع شده است و انتخاب آن به عنوان مکان جدید نمایشگاه با انتقادهای زیادی روبه‌رو بوده است؛ هرچند مدیران شهرداری تهران معتقدند شهر آفتاب تمام آیتم‌های یک نمایشگاه خوب را دارد و از ظرفیت‌های جهانی برپایی نمایشگاه برخوردار است. شاید نگرانی مدیران شهرداری از عدم استقبال مخاطبان باعث شده است که همزمان با برپایی این رویداد فرهنگی تدبیری بیندیشند تا شکل ظاهری شهر مقوله کتاب را برای شهروندان تداعی کند. در واقع سازه‌های تبلیغات شهری از سه روز پیش به معرفی شهر آفتاب به شهروندان پرداخت و از دیروز هم در اختیار نمایشگاه قرار گرفت تا با حال و هوای کتاب به رسم روزهای مشابه سال‌های گذشته به نقاط مختلف تهران بازگردد.

پیشینه ساخت مکان جدید نمایشگاه

پروژه شهر آفتاب در سال۸۰ با محوریت حرم حضرت امام خمینی(ره) و در جنوب استخوان بندی اصلی شهر تهران و در ضلع جنوب غربی حرم مطهر به‌منظور ضرورت ایجاد توازن شهری میان شمال و جنوب شهر، طراحی و در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران تصویب شد. اراضی مجموعه شهر آفتاب شامل ۳۲ هزار هکتار است و مهم‌ترین عناصر ارتباطی آن بزرگراه خلیج‌فارس و فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) و خط راه آهن تهران - جنوب و خط یک و سه مترو است. طرح مقدماتی احداث نمایشگاه بین‌المللی شهر آفتاب در دهه ۷۰ مورد توجه مدیریت شهری قرار گرفت که با مصوبه شورای شهر در سال ۸۴ شهرداری مکلف به انجام امور مقدماتی ایجاد این نمایشگاه شد و عملیات اجرایی آن از سال ۹۳ آغاز شد و اکنون مورد بهره‌برداری قرار گرفته است. روز گذشته محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در آیین افتتاحیه بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اشاره به همزمانی افتتاح این نمایشگاه و گشایش رسمی مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب در جنوبی‌ترین نقطه پایتخت گفت که برای من افتخار بزرگی است که یک مجموعه بزرگ اقتصادی را با یک کار بزرگ فرهنگی شروع کرده‌ایم؛ بدون شک نقش فرهنگ و به‌خصوص کتاب نقش پررنگی است.

انتقاد شهردار از درآمد لوازم آرایش فروش‌ها

شهردار تهران در این برنامه به مشکلات مقوله کتاب پرداخت و در بخشی از حرف‌هایش گفت که نمی‌شود در شهری زندگی کنیم که تعداد مغازه‌های فروش لوازم آرایشی ۸ هزار باشد؛ درحالی‌که تعداد کتابفروشی‌های آن ۱۲۰۰ واحد است. نمی‌شود در شهری زندگی کنیم که درآمد لوازم آرایش فروشی‌های آن ۱۵ هزار میلیارد تومان باشد و درآمد کتابفروشی‌ها هزار میلیارد تومان. متاسفانه میانگین تیراژ کتاب‌های ما الان به حدود ۵۰۰ نسخه رسیده و این در شرایطی است که در دنیا و به‌رغم رشد فناوری‌های دیجیتال و استفاده از کتاب‌های دیجیتال، گرایش به کتاب‌های کاغذی نه‌تنها کاهش نداشته، بلکه رشد هم داشته است.قالیباف اضافه کرد: بر همین اساس شهرداری تهران خودش را موظف دانسته و در طول دوره‌های گذشته هم اقدامات اساسی را برای رفع این معضل انجام داده است؛ در حال حاضر ما ۳۰۰ کتابخانه در بوستان‌ها و نقاط تفریحی شهر داریم و علاوه‌بر آن هر ساله نمایشگاه یاد یار مهربان را برگزار می‌کنیم که تجهیز همه کتابخانه‌های مدارس و حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها را برعهده دارد.شهردار تهران همچنین با اشاره به پروژه دیگر در حال ساخت مجموعه تحت مدیریتش در حوزه فرهنگ گفت: باغ کتاب با ۶۵ هزار متر مربع مساحت اگر نگوییم یکی از مجموعه‌های بی نظیر در دنیا اما جزو ۵ مجموعه فروشگاهی بزرگ کتاب در دنیاست که در آینده نزدیک به بهره‌برداری می‌رسد.

رویکرد جدید وزارت ارشاد به روایت وزیر

همچنین علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم روز گذشته این نمایشگاه را بزرگ‌ترین بنیاد فرهنگی کشور عنوان و ابراز امیدواری کرد امسال هم پربارتر از همیشه، ارزش‌های ماندگاری از خود به جای بگذارد. وی مهم‌ترین تغییر مربوط به نمایشگاه کتاب تهران را در سال جاری، جابه‌جایی مکانی آن خواند و گفت: انتقال محل نمایشگاه از مصلی به شهر آفتاب به لحاظ اجرایی کار بسیار دشواری بود که خوشبختانه با اهتمام شهردار تهران و همکاران ایشان و همچنین همراهی همکاران ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سرانجام رسید.جنتی همچنین از ساماندهی تخصیص یارانه به استفاده‌کنندگان از نمایشگاه کتاب امسال در دوره بیست و نهم خبر داد و گفت: این یارانه‌ها به گونه‌ای تخصیص یافته است که همه اقشار جامعه از آن بهره‌مند شوند. به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بیست و نهمین نمایشگاه کتاب تهران، ۲۴۰ ناشر داخلی و ۳۰۰ ناشر و توزیع کننده کتاب‌های داخلی و خارجی در حدود ۲۵۰۰ غرفه حضور دارند و همچنین در بخش بین‌الملل نمایشگاه بیست و نهم بیش از ۱۶۰ هزار عنوان کتاب شامل حدود ۴۲ هزار کتاب عربی و ۱۱۸ هزار عنوان کتاب به زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، روسی و... که در سه سال اخیر منتشر شده اند، عرضه شده است.

مسیرهای دسترسی به نمایشگاه کتاب

آدرس: اتوبان شهید کاظمی، نرسیده به عوارضی تهران- قم، سمت راست، شهر آفتاب

ساعت کارنمایشگاه: ۱۰ صبح تا ۲۰

مسیر مترو: مراجعان می‌توانند با رسیدن به ایستگاه‌های نقاط مختلف شهر تهران و تغییر خط در ایستگاه‌های تقاطعی و ادامه مسیر به جنوب خط یک و از طریق ایستگاه مترو «شهر آفتاب» از نمایشگاه کتاب دیدن کنند.

مسیر اتوبوسرانی:

مسیر اول: میدان صنعت، بزرگراه شهید فضل الله نوری، میدان آزادی، بزرگراه آیت‌الله سعیدی، بزرگراه خلیج‌فارس، نمایشگاه شهر آفتاب.

مسیر دوم: میدان آزادی، بزرگراه آیت‌الله سعیدی، خلیج‌فارس، نمایشگاه شهرآفتاب.

مسیر سوم: میدان رسالت، بزرگراه امام علی(ع)، خلیج‌فارس، نمایشگاه شهرآفتاب.

مسیر چهارم: پایانه خاوران، بزرگراه آزادگان، خلیج‌فارس، نمایشگاه شهرآفتاب.

مسیر پنجم: میدان راه آهن، خیابان دشت آزادگان، بلوار تندرویان، بزرگراه خلیج‌فارس، نمایشگاه شهر آفتاب.

مسیر ششم: پایانه جنوب، بزرگراه بعثت، میدان بهمن، بزرگراه خلیج‌فارس