برزیل کشوری پهناور در آمریکای لاتین است که به‌عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد این منطقه نیز شناخته می‌شود. این کشور از نظر مولفه‌های جغرافیایی مانند جمعیت و مساحت در جهان پنجم است. از مهم‌ترین منابع این کشور می‌توان ذخایر نفتی بزرگ، سنگ‌آهن، دانه سویا و ذرت را نام برد. به دلیل وابسته بودن اقتصاد و صادرات این کشور به بازار کالاها تهدیدات جدی برای این کشور در سال‌های اخیر به‌وجود آمده است. افت شدید قیمت سنگ آهن و نفت در دو سال اخیر و کاهش شدید در قیمت کالاها شوک‌هایی به اقتصاد برزیل وارد کرده است. تازه‌ترین اتفاق در این زمینه اتهاماتی است که به دیلما روسف، رئیس‌جمهور فعلی این کشور وارد شده است. البته تغییرات و درگیری‌های سیاسی در آمریکای لاتین در سال اخیر چندان جدید نیست و پیش‌تر دامنگیر سیاستمداران کشورهای ونزوئلا و آرژانتین نیز شده است. وقایعی که می‌توان رد پای روشنی از اقتصاد و تاثیر آن بر سیاست را به وضوح مشاهده کرد.

میادین نفتی برزیل از جمله مهم‌ترین منابع صادرات این کشور هستند و کشف منابع نفتی برزیل جزو مهم‌ترین منابع کشف شده در نیمکره غربی از سال ۱۹۷۶ به این سو بوده است. با این حال به نظر می‌رسد فساد گسترده در دستگاه‌های دولتی این کشور و از جمله در شرکت نفتی بسیار مهم پتروبراس سر و صدای زیادی ایجاد کرده باشد؛ به‌گونه‌ای که پای مجلس این کشور نیز به میدان باز شده و اتهاماتی مبنی بر دستکاری ارقام بودجه برزیل به دیلما روسف رئیس‌جمهوری فعلی این کشور وارد کرده است. در این میان نمی‌توان نقش مهم برنامه ضدفساد گسترده‌ای را که تحت عنوان کارواش عمل می‌کند، نادیده گرفت. دیلما روسف انجام هر کار اشتباهی را انکار کرده است. برخی اقتصاددانان فکر می‌کنند که دیلما روسف در مقابله با شرایط ریاضت اقتصادی این کشور کوتاه آمده است. وی در دوره نخست ریاست با وضع مالیات‌های بالاتر و کمتر کردن مخارج دولتی خواسته بود با این وضعیت مقابله کند.

طبق گزارش اخیر بانک مرکزی برزیل، وضعیت تورم در این کشور بدتر و رشد اقتصادی نیز وخیم‌تر خواهد شد؛ به‌طوری که بانک مرکزی برزیل پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی این کشور را به منفی ۵/ ۳ درصد کاهش داده است. به نظر می‌رسد دیلما روسف حتی با تبرئه شدن از اتهامات وارد شده به وی توسط مجلس، نتواند به راحتی به کار خود در برزیل پایان دهد و در نزاع قدرت با رقیبان خود مشکلاتی جدی پیدا کند که عامل اصلی آن چیزی نیست جز اقتصاد. اگر بی‌ثباتی‌های اقتصادی موجب شود که دولت برزیل نیز پس از آرژانتین و ونزوئلا قربانی شرایط شود، تعداد دولت‌های سقوط کرده در آمریکای لاتین به عدد سه خواهد رسید. در ادامه نگاهی به وضعیت اقتصادی برزیل خواهیم انداخت.