می‌ماند، نمی‌ماند!

ساعت ۹ صبح خودش را به ساختمان فدراسیون فوتبال رساند. شب قبل پیغامی را در فیس‌بوک شخصی‌اش منتشر کرده بود که باز هم رنگ و بوی جدایی را قوت می‌بخشید. کی‌روش از تاکید براستعفایش نوشت و اینکه شرایطی با یازده بند برای ماندن دارد. در این متن آمده بود: در جلسه‌ای که با فدراسیون فوتبال ایران برنامه‌ریزی شده، بار دیگر در مورد نامه استعفای من بحث خواهیم کرد و بیش از اینکه قول‌های جدید بشنویم، من سندی از ۱۱ موضوع کلیدی غیرقابل مذاکره برای یک آماده‌سازی مناسب و آینده تیم ملی ایران ارائه خواهم کرد.این موضوعات روی آنچه ما در ۵ سال گذشته در مورد آن بحث کردیم، تمرکز دارد. همان‌طور که ۱۱ بازیکن برای داشتن یک تیم فوتبال فوق‌العاده ضروری است، اینها هم ۱۱ موضوع هستند که برای ما، برای آماده‌سازی جاه‌طلبانه و باثبات تیمی که قصد دارد به جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه برود و رویای هواداران ایرانی را برآورده کند، اساسی است.»

جلسه ساعت ۱۰ صبح با حضور تمام اعضای هیات رئیسه درحالی آغاز شد که تصاویر بیرون آمده از آن نشان می‌داد کی‌روش و اسدی، دبیرکل فدراسیون که تنش‌های‌شان این روزها به اوج خود رسیده در دورترین فاصله و در دو سر میز نشسته‌اندتا شاید از میزان اصطکاک آنها کاسته شود. ساعت از ۲ بعدازظهر گذشته بود که یکی از حاضرین با مجموعه‌ای از حرف‌های امیدوارکننده برای ادامه همکاری و با شعار شیرین شدن دوباره زندگی جلسه را ترک کرد. اولین نفر دبیری، عضو هیات رئیسه فدراسیون بود که از فضای مثبت جلسه به خبرگزاری مهر گفت: «در مجموع جو خوبی در جلسه حاکم بود. هم کی‌روش و هم اسدی صحبت‌هایی را انجام دادند. حتی در بعضی مسائل که کی‌روش صحبت می‌کرد، تاکید داشت که آقای اسدی از نظر پزشکی به این مسائل آگاه است و دبیر فدراسیون هم حرف‌های او را تایید می‌کرد.»دبیری درباره درخواست‌های کی‌روش در این جلسه توضیح داد: «کی‌روش خواهان احترام، اعتماد، زمین مناسب برای تمرین تیم ملی، پرواز چارتر برای بازی‌های تیم ملی و مسائلی از این دست بود تا با پیش‌بینی همه‌جانبه، خود را برای مسابقات انتخابی جام‌جهانی آماده کند.» او همچنین از تشکیل کارگروهی برای حل مشکلات و پیگیری خواست‌های سرمربی تیم ملی خبر داد: «قرار شد کارگروهی تشکیل شود تا برای حمایت از تیم ملی و فراهم آوردن امکانات برنامه‌ریزی کنند. این کارگروه را ما به کی‌روش پیشنهاد دادیم و قرار است در بخش دوم جلسه هیات رئیسه درباره آن صحبت کنیم.»

کی‌روش چیز دیگری می‌گوید

اما استعفا به کجا کشید؟ اعضای هیات رئیسه درحالی که عمر زیادی به حضورشان در فدراسیون فوتبال نمانده اطمینان دادند که سرمربی تیم ملی به کارش ادامه خواهد داد و بحث جدایی او منتفی است اما خود کی‌روش با این قطعیت صحبت نمی‌کند. او ابتدا از فرصتی که به وی داده شد تشکر کرد و گفت: «امروز این فرصت را داشتم که یازده سرفصل لازم و یازده برنامه مشخص را تقدیم اعضای هیات رئیسه کنم. از آقای کفاشیان و اعضای هیات رئیسه هم تشکر می‌کنم که بعد از پنج سال کار کردن در ایران این فرصت را به من دادند که موارد مورد نظرم را بیان کنم.»کی‌روش با صراحت اعلام می‌کند که فقط تا روز انتخابات در پست خود مشغول خواهد ماند: «بعد از پنج سال که تمام توانم را برای موفقیت تیم ملی ایران گذاشتم الان باید بگویم که شرایط صعود به جام جهانی بسیار سخت است و تیم ملی کار سختی برای رسیدن به این مهم پیش رو دارد. درحال حاضر فشار به جایی رسیده است که دیگر از مسائل مالی نیست و مواردی است که آنها را به هیات رئیسه واگذار کردم. تا ۱۰ اردیبهشت به‌عنوان سرمربی تیم ملی به وظایف خودم پایبند هستم. آقای کفاشیان از من خواستند که در مراسم قرعه‌کشی مرحله نهایی مقدماتی جام جهانی حضور پیدا کنم و بنده با کمال احترام پذیرفتم. بعد از این تاریخ دیگر بنده هیچ گزینه‌ای را پیش روی خودم نمی‌بینم و می‌توانم متصور شوم پایان کار خودم در تیم ملی ایران را. سال گذشته من چند هفته در خط مقدم جنگ بودم و با کمال غرور و افتخار این کار را انجام دادم و برای من افتخار بزرگی بود. هیچ‌گاه ترس و واهمه‌ای از دفاع از تیم ملی ایران نداشتم و این وظیفه را داشته‌ام که در خط مقدم برای تیم ملی ایران بجنگم. من در همه مصاحبه‌هایم اشاره داشته‌ام به تحریم‌های ناجوانمردانه که کار ورزش ایران را سخت کرده بود.»کارلوس کی‌روش دیگر حاضر نیست به وعده‌های داده شده برای بهبود شرایط اهمیت بدهد و اعلام می‌کند که اعتماد خود را از دست داده است: «الان این بازی که قول‌های واهی و فقط وعده و وعید بوده تمام شده است. زمان این وعده‌ها به اتمام رسیده است. الان زمان ارائه کردن راهکارهای مناسب است. امیدوارم فدراسیون فوتبال راه‌حل‌های بهتری را برای آینده تیم ملی و بازیکنانش اتخاذ کند. آینده من و تیم ملی در دستان هیات رئیسه فدراسیون فوتبال است. امیدوارم با استعفای من موافقت کنند به خاطر اینکه بنده در این پنج سال امید پیدا کردن راه‌حل‌ها را از دست داده‌ام. آرزو می‌کنم هر تصمیمی که هیات رئیسه فدراسیون فوتبال می‌گیرد به سود تیم ملی باشد و کمک کند که این تیم برابر تیم‌های آسیایی موفق باشد. شرایط و نگرانی‌های من شفاف است. با این شرایط امکان ادامه کار وجود ندارد. شرایطی که فقط وعده و وعید داخل آن هست و هیچ تضمینی برای اجرایی شدن آن نیست.»