قدم‌های نخست قایقرانی
آبان معلی
قایقرانی نوعی ورزش و سرگرمی است که با انواع متفاوتی از قایق در رشته‌های قایق‌رانی آب‌های آرام، کانوپولو، راندن قایق اژدها، راندن قایق بادبانی، قایقرانی اسلالوم در آب‌های خروشان و روئینگ انجام می‌شود. مسابقات قایقرانی، ورزشی تکنیکی است که شامل حرکات موزون متقارن (کایاک) یا نامتقارن (کانو) است.خانواده ورزش قایقرانی از ورزش‌های مهم المپیک به حساب می‌آید؛ آب‌های آرام به دو رشته کانو کانادایی و کایاک تقسیم می‌شود که این دو از نظر قوانین در مسابقات مشترک هستند.
آب‌های آرام
مسابقات آب‌های آرام، در برنامه المپیک سال ۱۹۳۶ معرفی شدند و تاکنون نیز ادامه داشته‌اند. آب‌های آرام خود شامل ۱۲ مسابقه در المپیک است که به ترتیب عبارت‌اند از: کایاک یک نفره، کایاک دونفره، کایاک چهار نفره، کانوی یک‌نفره و کانوی دونفره هزار متر و پانصد متر مردان و کایاک یک‌نفره، کایاک دونفره و کایاک چهار نفره پانصد متر زنان.گذشته از المپیک، مسابقات قهرمانی جهان فدراسیون جهانی بین‌المللی هر ساله در رده بزرگسالان و هر دوسال یک‌بار در رده‌ نوجوانان برای مردان و زنان انجام می‌گیرد.قایق کانوکانادایی، قایق بسیار باریک و بدون سکانی است که ورزشکار در آن زانو زده و تنها به یک سمت پارو می‌زند. پاروی این رشته یک کفه داشته و در سمت دیگر آن دسته تی شکل دارد که قایقران آن را به‌دست می‌گیرد.کایاک نیز قایقی باریک است که هدایت آن به وسیله سکان انجام می‌گیرد و قایقران در آن نشسته و با حرکات دست و کمر پارو می‌زند.پاروی کایاک از هر دو طرف کفه دارد.در مسابقات آب‌های آرام، قایقرانان در مسیری مشخص و با علائم ویژه در مسافت‌های مختلف ۱۰۰۰، ۵۰۰ و ۲۰۰ متری مسابقه می‌دهند.در این رشته، مسابقاتی با مسافت‌های بیشتر از ۱۰۰۰ متر با دو نقطه برگشت و دومسیر مستقیم نیز برگزار می‌شود. در واقع، هدف از این ورزش پارو زدن در مسافت‌های تعیین‌شده با بالاترین سرعت ممکن است.

اسلالوم
اسلالوم نیز دیگر رشته قایقرانی المپیکی است.در اسلالوم مهارت و قدرت ورزشکاران در آب‌های خروشان از عوامل تعیین‌کننده در مسابقات است. در این مسابقه، ورزشکار باید سرعت خود را متناسب با دروازه‌هایی که در مسیر مشخص شده‌اند، تنظیم کند. از این رو برخورد یا از دست دادن یک یا چند دروازه برای ورزشکار جرایمی را دربردارد، به صورتی‌که امتیاز منفی این گونه جرایم به زمان ورزشکاران اضافه می‌شود.ورزشکار باید مسافت تعیین شده‌ای را در فاصله زمانی مشخص با کمترین زمان ممکن و بدون خطا به پایان برسانند. چنانچه ورزشکاران به یک یا هر دو میله دروازه برخورد کنند، دو ثانیه و اگر از دروازه‌ای عبور نکنند ۵۰ ثانیه به زمان آن‌ها افزوده خواهد شد.مسیر مسابقات اسلالوم در رودخانه‌های طبیعی یا مصنوعی و در مسافت‌های ۲۵۰ و ۶۰۰ متر طراحی می‌شود که قایقران‌ها باید به هنگام عبور از دروازه‌ها بر خلاف عقربه‌های ساعت حرکت کنند. این مسابقات در کایاک یک‌نفره، کانوی یک‌نفره و کانوی دونفره برای مردان و کایاک یک‌نفره برای زنان برگزار می‌شود.نخستین بار اسلالوم در المپیک ۱۹۷۲ مونیخ انجام شد و پس از آن با تأخیری ۲۰ ساله بار دیگر در المپیک جای گرفت و در بارسلونا، آتلانتا، سیدنی، آتن و پکن برگزار شد؛ امید می‌رود در المپیک‌های آتی هم تداوم یابد.

آب‌های خروشان
شیب رودخانه‌های طبیعی همچنان روشی برای لذت بردن از ارتفاعات تماشایی قایقرانی قلمداد می‌شود. مسیر این رشته ورزشی متفاوت بوده و مجموعه‌ای از موانع طبیعی را دربرمی‌گیرد.در حقیقت مسابقات این رشته، مهارت‌های فردی ورزشکار را آزمایش می‌کند. در این مسابقات، رشته کایاک یک‌نفره برای بانوان و آقایان و رشته‌های کانوی یک‌نفره و دونفره فقط برای آقایان برگزار می‌شود. برای این مسابقات، رشته کلاسیک و رشته سرعت وجود دارد که رشته سرعت در دو مسافت ۴۰۰ و ۸۰۰ متر انجام می‌شود و همچنین ورزشکار در رشته کلاسیک باید حداکثر مسافت را در زمان کمتر از ۳۰ دقیقه بپیماید. شروع مسابقه آب‌های خروشان همانند اسلاوم به صورت انفرادی است.

کانوپلو
رشته کانوپلو همانند فوتبال مهیج و تماشایی است که در آن دو تیم تلاش می‌کنند تا در میدانی آبی که شباهتی به میدان واترپولو دارد، توپ را وارد دروازه یکدیگر کنند.پیدایش این رشته به دهه ۳۰ برمی‌گردد که قایقرانان اروپایی این ورزش را با نشستن در قایق و پرتاب توپ برای یکدیگر به بازی توپی و جذابی تبدیل کردند.قایق‌های کانو پولو دارای ۳ متر طول است که از جلو و عقب با موادی محافظ (ضربه‌گیر) پوشیده شده است. هر تیم کانوپلو، پنج بازیکن دارد که یکی از آن‌ها دروازبان است.ابعاد میدان این رشته، ۳۵ متر طول و ۲۳ متر عرض دارد؛ همچنین دروازه‌ها نیز ۱×۵/ ۱ متر می‌باشد که لبه پایینی دروازه‌ها دو متر از سطح آب فاصله دارد.

فواید قایقرانی
برای از دست دادن چربی، شما به انجام نوعی از ورزش‌های هوازی نیاز دارید و قایقرانی نشان‌دهنده یک انتخاب بزرگ است. با توجه به تحقیقات دانشکده پزشکی هاروارد، پارو زدن در یک سرعت متوسط می‌تواند بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ کالری در یک ساعت بسوزاند.اما گذشته از مباحث فیزیک بدن، شناور‌ بودن بر روی آب، ارتباط با طبیعت و گاهی مسابقه با آن در جهت پیروزی بر نیروی آب، نشاط متفاوتی با خود به همراه دارد. ورزشی که از یک نفره‌ آن تا «دراگون بوت» که همزمان ۲۲ نفر در جهت یک هدف پارو می‌زنند؛ همواره هیجان و لطافت را توأمان با یکدیگر به ورزشکار خود هدیه می‌دهد.