بنابر آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران در ۹ ماه نخست سال‌جاری در مجموع ۴۹ هزار و ۳۳۱ دستگاه انواع خودروی سواری به کشور وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال پیش، افزایش ۶۲ درصدی را نشان می‌دهد. بر این اساس ارزش دلاری خودروهای وارد شده به کشور طی این مدت یک میلیارد و ۲۹۵ میلیون دلار بوده است که رشد ۸۱ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که این رقم با برنامه دولت از محل واردات خودرو در بودجه سال ۹۵ فاصله بسیاری دارد. به‌رغم آنکه آمار گمرک طی ۹ ماه منتهی به آذرماه سال ۹۵ نشان از آن دارد که خودروهای کره‌ای یعنی هیوندایی و کیا سهم بیشتری از واردات را به خود اختصاص داده‌اند، اما تویوتا که همواره رتبه سوم واردات خودرو به کشور را از آن خود می‌کرد به رتبه چهارم سقوط کرد و جای خود را به رنو داد. باوجود این آمار مقایسه‌ای واردات خودرو در ۹ماهه سال جاری با مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد، هیوندایی و تویوتا سهم بازارشان کاهش یافته است. این در حالی است که سهم بازار کیا، رنو و سانگ‌یانگ افزایش پیدا کرده است.

بنابر آمار ۹ماه سال‌جاری در مجموع ۱۴هزار و ۶۹۲ دستگاه انواع خودروهای هیوندایی وارد ایران شده است که نشان از رشد ۲۶ درصدی واردات این خودرو طی مدت جاری است؛ به این ترتیب این برند توانسته به‌تنهایی سهم ۳۰ درصدی از کل واردات خودرو به کشور را به خود اختصاص دهد. در میان مدل‌های مختلف هیوندایی، سانتافه با ۷ هزار و ۲۷۸ دستگاه خودرو بیشترین سهم را به خود اختصاص داده که این خودرو سهم ۱۴ درصدی از بازار خودروهای وارداتی را از آن خود کرده است. پس از این خودرو، هیوندای ix۳۵ با واردات دو هزار و ۲۶۴ دستگاه در رتبه دوم قرار دارد و بعد از آن سوناتا با یک‌هزار و ۷۴۳ دستگاه در رتبه سوم ایستاده‌ است. دومین رتبه متعلق به کیا است؛ به‌طوری‌که طی ۹ماهه سال جاری ۸هزار و ۹۱۲دستگاه انواع محصولات کیا به کشور وارد شده است؛ بنابراین میزان واردات این برند در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته نشان از رشد بیش از ۷۶ درصدی این برند دارد. نکته مهم دیگر اینکه محصولات کیا توانسته‌اند سهم ۱۸ درصدی از کل واردات خودروی کشور را به خود اختصاص دهند. از خانواده کیا، مدل اپتیما با واردات ۲ هزار و ۵۴۴ دستگاه توانسته نسبت به سایر خودروها پیشتاز باشد؛ رتبه دوم نیز به سورنتو با واردات ۲هزار و ۶۰ دستگاه اختصاص یافته است. پس از این خودرو، مدل سدان سراتو نیز در رتبه سوم ایستاده است. اسپورتیج و ریو جایگاه‌های بعدی را در اختیار دارند.

پس از این دو شرکت کره‌ای، رنو فرانسه توانسته با واردات ۶ هزار و ۶۸۹ دستگاهی در رتبه سوم جای بگیرد که نشان از رشد ۲۴۴ درصدی واردات این برند نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. رنو با افزایش واردات خود طی ۹ ماه اخیر توانسته سهم ۱۴ درصدی از میزان واردات خودرو به کشور را از آن خود کند. در میان محصولات این شرکت فلوئنس با واردات یک‌هزار و ۹۳۷ دستگاهی توانسته رتبه اول را از آن خود کند. بعد از آن داستر با واردات یک هزار و ۶۵۶ دستگاهی در رتبه دوم جای گرفته است. کپچر نیز با یکهزار و ۱۱۰ دستگاه واردات توانسته رتبه سوم را از آن خود کند. بعد از رنو، تویوتای ژاپن در رتبه چهارم برترین برندهای وارداتی به ایران ایستاده است. تویوتا در ۹ماهه سال گذشته توانسته بود رتبه سوم را کسب کند. تویوتا طی این مدت ۶ هزار و ۲۶۶ دستگاه خودرو به کشور وارد کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد بیش از ۳۸ درصدی را به ثبت رسانده است. بر این اساس سهم این برند در واردات خودروی سواری به کشور بیش از ۱۳ درصد است. تویوتا کرولا محبوب‌ترین مدل این برند در این مدت بوده است؛ به‌طوری‌که با واردات یک هزار و ۶۸۹ دستگاه توانست سهم بیش از ۴ درصدی واردات خودرو به کشور را به خود اختصاص دهد. رتبه دوم در این میان به تویوتا RAV۴ رسیده است و این مدل با واردات یک هزار و ۵۲۶ دستگاهی، توانسته سهم ۴ درصدی از واردات خودروی کشور را از آن خود کند. پس از این خودرو مدل‌های کمری هیبریدی و یاریس در جایگاه‌های بعدی ایستاده‌اند.

اما در میان برندهای لوکس وارد شده به کشور، لکسوس با مجموع واردات ۲ هزار و ۷۱۲ دستگاه خودرو طی ۹ماهه سال‌جاری بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌ است. بر این اساس این برند توانسته در مقایسه با سال گذشته رشد ۴۶۱ درصدی را کسب کند. از سوی دیگر این برند سهم ۶ درصدی از واردات را به خود اختصاص داده است. در این میان مدل NX۳۰۰ توانسته با واردات یک‌هزار و ۳۶۹ دستگاهی در رتبه اول قرار بگیرد و پس از آن به ترتیب، NX۲۰۰T و ES۲۵۰ قرار دارند. رتبه دوم برترین برندهای لوکس از آن ب‌ام‌و شده است؛ به‌طوری‌که این برند در مجموع دو هزار و ۲۲۰ دستگاه در ۹ماهه سال‌جاری به کشور وارد کرده است. براین اساس واردات این خودرو نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد بیش از ۳۴ درصدی داشته است. همچنین این برند سهم ۵ درصدی از واردات خودرو به کشور را از آن خود کرده است. بیشترین سهم در میان خودروهای وارد شده از این شرکت به X۴ اختصاص دارد که یک هزار و ۱۲۰ دستگاه از آن به کشور وارد شده است. پس از آن مدل‌های X۳، ۵۲۸I و ۴۲۸I در رتبه‌های بعدی ایستاده‌اند. پس از ب‌ام‌و با اختلاف زیاد، برند مرسدس بنز جای گرفته است. درمجموع ۸۸۸ دستگاه از خودروهای مرسدس بنز در ۹ماهه نخست سال‌جاری وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۵۳ درصدی را نشان می‌دهد. این برند سهم ۲ درصدی از میزان واردات خودرو به کشور را از آن خود کرده است. در این میان مدل‌های Eکلاس و پس از آن S و C در رتبه‌های بعدی جای دارند. در ۹ ‌ماه نخست سال‌جاری همچنین تعداد ۲۳۵ دستگاه پورشه نیز وارد کشور شده است تا برند پورشه نیز سهم اندکی از بازار خودروهای لوکس وارداتی را از آن خود کند.

برترین برندهای وارداتی

برترین برندهای وارداتی

برترین برندهای وارداتی