دو ماهنامه آمریکایی امریکن اینترست ـ که برخی چهره‌های برجسته فکری طرفدار رژیم اسرائیل از نویسندگان برجسته آن هستند ـ به نقل از رسانه‌های اسپانیایی مدعی شده است، پلیس این کشور در حال تحقیق درباره این ادعاست که حزب چپ‌گرای پودموس (می‌توانیم) که در انتخابات اخیر این کشور حدود ۲۰ درصد کرسی‌های پارلمان را به خود اختصاص داده، پنج میلیون یورو از یک چهره تجاری - رسانه‌ای نزدیک به دولت ایران دریافت کرده است.

به گزارش «تابناک»، امریکن اینترست به نقل از روزنامه اینترنتی اسپانیایی ال کانفیدنسیال نوشته: پودموس متهم است از شرکت‌های رسانه‌ای در اسپانیا که توسط یک تاجر و چهره‌ای دانشگاهی به نام محمود علیزاده عظیمی مدیریت می‌شوند، پنج میلیون یورو دریافت کرده است.

ال کانفیدنسیال مدعی شده که شرکت‌های مزبور در پرداخت‌های خود به نهادهای وابسته به پودموس، پرداخت‌های اضافه از حد معمول داشته‌اند و این مبالغ از طریق شرکت‌هایی در کشورهای ثالث مانند دوبی و مالزی به اسپانیا رسیده است.

امریکن اینترست البته اذعان کرده که هنوز هیچ چیز به اثبات نرسیده، ولی نمی‌توان این ادعا را غیرمحتمل دانست. پیش از این، وال استریت ژورنال نیز مدعی شد، پودموس ارتباطات عمیق ولی غیرمالی با دولت ونزوئلا دارد. به علاوه احزاب چپ‌گرای اروپا به طور کلی به رهبران ضدآمریکایی گرایش دارند. اخیرا رسانه‌های آمریکایی مدعی ارتباط احزاب ملی‌گرای اسکاتلند با ایران شده‌اند و احزاب پوپولیست چپ‌گرا و راست‌گرای افراطی نیز ظاهرا ارتباط قابل توجهی با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه دارند.

با وجود این، ادعای پرداخت کمکی با این اندازه از سوی ایران به یک حزب قابل توجه در کشور اروپایی، مسأله جدیدی است که از نگاه این رسانه تندروی آمریکایی، نشان‌دهنده روندی خطرناک در سیاست در اروپا در سالهای اخیر است و مقامات آمریکایی باید به آن توجه جدی داشته باشند، زیرا به راحتی ممکن است پودموس بر روی کرسی حکومت بر کشوری قرار بگیرد که عضو اتحادیه اروپا و نیز ناتو است.

پودموس که ارتباطات ادعایی آن با ایران هدف جوسازی‌های محافل تندروی آمریکایی قرار گرفته است، دو سال پیش و در ژانویه ۲۰۱۴ در آستانه انتخابات پارلمان اروپا به عنوان تشکلی از گروه‌های مردمی چپ "برای دفاع از شرف، حقوق انسانی و دموکراسی" ایجاد شد و در ماه می ۲۰۱۴ رسما به عنوان یک حزب ثبت شد ولی توانست به سرعت در انتخابات جایگاهی قابل توجه برای خود کسب کند.

پابلو مانوئل ایگلسیاس توریون متولد سال ۱۹۷۸ در مادرید چهره جوانی است که از ابتدا رهبری این تشکل را بر عهده گرفته است. وی از دانشگاه معتبر کومپلوتنسه، مدرک کارشناسی حقوق گرفته و سپس در همان دانشگاه شروع به خواندن علوم سیاسی کرد و با نمره‌ عالی فارغ‌التحصیل شد. او در رشته‌های مطالعات پیشرفته‌ سیاسی از همین دانشگاه، تحلیل سیاسی سینما از دانشگاه کارلوس سوم و ارتباطات از مدرسه‌ تحصیلات تکمیلی سوئیس مدرک کارشناسی‌ ارشد دارد. ایگلسیاس در سال ۲۰۰۱ به جنبش ضد جهانی‌سازی پیوست.

وی در ابتدای کار پودموس برای پذیرش رهبری آن سه شرط را مطرح کرد: اول اینکه ضمانت پنجاه‌هزار نفر از شهروندان را به‌ دست بیاورد ـ که تنها در یک روز به دست آورد ـ دوم آنکه برای متحد کردن نیروهای پودموس با تشکل‌های دیگر توافقی شود و سوم این‌که همه‌ کاندیداهای تشکل در همه‌ موارد با اراده‌ مردم انتخاب شوند.

پس از موفقیت در انتخابات محلی در خرداد ماه سال جاری، پودموس یک ماه پیش وارد رقابت بر سر کرسی‌های پارلمان اسپانیا شد. در این انتخابات، حزب مردم ۱۲۳ کرسی، حزب سوسیالیست ۹۰ کرسی، پودموس ۶۹ کرسی و سیودادانوس ۴۰ کرسی به دست آورده اند. پارلمان اسپانیا ۳۵۰ کرسی دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.