این گونه به نظر می‌رسد که حجم فروش روزانه نفت و فرآورده های آن ۱.۵ میلیون بشکه در روز پیش بینی شده باشد.

به گزارش خبرنگار ایسنا،محمد باقر نوبخت-رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی-در آخرین اظهارات خود اعلام کرده است که "در لایحه بودجه سال ۱۳۹۵، از ۲۶۷ هزار میلیارد تومان منابع عمومی ، ۶۶ هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت تامین می‌شود. "

بنابر این اعلام و مقایسه اعداد با سال گذشته مشخص می شود که منابع نفتی مورد نظر در لایحه بودجه سال آینده، از ۵۳ هزار میلیارد تومان مصوب امسال با رشد حدود ۱۳ هزار میلیارد تومانی به ۶۶ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. در عین حال که اگر رقم اعلامی نوبخت به مجموع فروش دارایی‌های سرمایه‌ای تعلق داشته باشد میزان درآمدهای این بخش از حدود ۵۶ هزار میلیارد سال جاری به ۶۶ هزار میلیارد رسیده که ۱۰ هزار میلیارد تومان رشد دارد.

گرچه رئیس سازمان مدیریت از رقم تعیین شده برای فروش هر بشکه نفت در بودجه سال بعد سخنی به میان نیاورده است، اما با توجه به نرخ فعلی فروش نفت که تا مرز ۳۵ دلار هم سقوط کرده و پیش بینی برای افزایش قابل توجه آن در سال آینده وجود ندارد، شواهد حاکی از تعیین قیمت حدود ۴۰ تا ۴۵ دلاری دربودجه ۱۳۹۵ است.

بر این اساس با توجه به اینکه نرخ دلار برای تبدیل درآمدهای ارزی به ریال هم در حد ۲۹۹۷ تومان تعیین شده است ، افزایش درآمدهای نفتی برای سال آینده از طریق پیش بینی نفت ۵۰ تا ۶۰ دلاری بعید به نظر می رسد و تنها افزایش صادرات روزانه نسبت به سال جاری می تواند این موضوع را توجیه کند.

در بودجه سال ۱۳۹۴ پیش‌بینی شده بود که با فروش روزانه یک میلیون بشکه نفت و ۳۰۰ هزار بشکه میعانات گازی آنهم با هر بشکه حدود ۵۴ دلار و دلار ۲۸۵۰ تومانی نزدیک به ۵۳ هزار میلیارد تومان درآمد کسب شود. از این رو در بودجه سال بعد نرخ دلار حدود ۱۴۷ تومان افزایش یافته و قیمت نفت هم اگر حدود ۴۰ تا ۴۵دلار باشد تا بیش از ۱۰ دلار کاهش دارد. بنابر این به نظر می‌رسد میزان صادرات نفت بین یک تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز تعیین شده باشد تا درآمد ۶۶ هزار میلیارد تومانی را رقم زند.

این در حالی است که اخیرا مدیران ارشد وزارت نفت اعلام کرده اند که با لغو تحریم ها میزان صادرات روزانه نفت تا ۵۰۰ هزار بشکه افزایش یافته و به مرز ۱.۵ میلیون بشکه خواهد رسید. این موضع وزارت نفت می تواند تاییدی بر افزایش میزان صادرات نفت در لایحه بودجه سال آینده باشد.

سهم ۶۶ هزار میلیاردی نفت در لایحه بودجه در حالی تعیین شده است که در ابتدای ابلاغ بخشنامه بودجه سال بعد، نوبخت اعلام کرده بود که " قیمت نفت طبق سه سناریوی ۴۲، ۴۵ و ۵۰ دلاری و میزان منابع نفتی حدود ۶۳ هزار میلیارد تومان پیش بینی می شود."

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.