ناظران امور عراق پیش‌بینی می‌کنند روسیه طی چند روز آینده مواضع داعش در خاک عراق را نیز بمباران کند و بر پایه اخبار منابع ویژه دولت عراق احتمالا این قضیه را از مقامات مسکو درخواست خواهد کرد و کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق هم از آن استقبال می‌کند.

به گزارش فارس، مقام امنیتی بلندپایه عراق به خبرنگار فارس در بغداد گفت: دولت عراق به طور اصولی با پیشنهاد روسیه برای حمله به مواضع داعش در خاک عراق همچون کاری که در سوریه می‌شود، موافق است.

این مسئول امنیتی که خواست نامش فاش نشود، گفت: دولت عراق در حال بررسی بسترهای لازم و پیگیری ساز و کارهای رسمی برای آغاز حملات روسیه در عراق در آینده‌ای نزدیک است.

رئیس پارلمان روسیه دیروز اعلام کرد: این کشور حملات هوایی به مواضع داعش در عراق را در صورت درخواست بغداد بررسی خواهد کرد.

به نظر می‌رسد که مطابق با داده‌های کنونی درخواست بغداد از مسکو آماده ارائه است و دولت حیدر العبادی و کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق با این قضیه موافق است، چرا که مطمئن هستند حملات روسیه می‌تواند یکسره کردن کار داعش را جلو اندازد.

هوشیار عبدالله عضو کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق در این باره به خبرنگار فارس گفت: ما در این کمیته به طور اصولی و مطابق با چارچوب‌های قانونی بین‌المللی با هر گونه مداخله بین‌المللی برای ضربه زدن به داعش و مواضع آن در عراق موافقیم.

وی مداخله روسیه در عراق را مثبت و تاثیرگذار خواند و گفت: عراق از همکاری روسیه در مبارزه با داعش استقبال می‌کند.

«عبدالکریم الجبوری» کارشناس امور نظامی عراق نیز گفت: طبق داده‌های کنونی پیش‌بینی می‌شود که حملات روسیه طی روزهای آتی آغاز شود.

وی افزود: عراق دیر زمانی است که حضور ائتلاف بین‌المللی ضد داعش را تجربه کرد، بدون اینکه نقش مطلوبی در یکسره کردن درگیری‌ها علیه داعش و آزادسازی سرزمین‌های تحت اشغال این گروهک تروریستی داشته باشد.

الجبوری گفت: بر این اساس دولت عراق امروز یک گزینه در برابر خود می‌بیند و آن اینکه به روسیه برای مبارزه با داعش روی آورد.

کارشناس عراقی گفت: آمریکا در حال اعمال فشار بر عراق است تا این کشور را از درخواست کمک از روسیه بازدارد، اما شرایط حاکم بر صحنه نبرد نیروهای عراقی با تروریست‌ها لزوم این درخواست را حتمی کرده است.

وی با بیان اینکه روسیه مثل عراق برای کمک به عراق پیش شرط نمی‌گذارد، اظهار داشت: احتمالا طی روزهای آتی شاهد آغاز حملات روسیه علیه مواضع داعش در عراق باشیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.