عواملی که‌درآینده بورس رامتاثرمی‌کنند

همایش افق‌های تازه سرمایه گذاری در بازار سرمایه اخیرا در دانشگاه تهران برگزار شد. در این همایش که توسط موسسه اقتصاد ایرانیان،‌ کارگزاری سهم آشنا و گروه تحلیلی سهامیاران برگزار شد، به بررسی رفتار سهامداران در بورس، راه‌حل‌هایی برای سرمایه‌گذاری مناسب و بررسی بازارها و گروه‌های مختلف سهام در بازار سرمایه پرداخته شده است.

الزامات موفقیت سرمایه‌گذاری در بورس

به گزارش اقتصادنیوز، امیررضا حسنی،‌ مدیرعامل موسسه اقتصاد ایرانیان و سخنران این همایش،‌ در ابتدا به بررسی چگونگی رفتار سهامدارانی پرداخت که در بازار سرمایه موفق می‌شوند.

حسنی اظهار کرد: برای موفقیت در بازار سرمایه،‌ شرط اول داشتن نگاه وسیع به بازار است. زیرا در اکثر مواقع فرصت مناسب و سودآور سرمایه‌گذاری، خارج از دیدگاه سهامداران قرار می‌گیرد و به عنوان مثال سهم‌هایی که بازدهی‌های خوبی دارند، در همهمه سایر سهام پنهان می‌شوند. البته باید توجه شود که فرآیند بقای سود در بازار سرمایه به عوامل مختلفی از جمله شخصیت سرمایه‌گذار،‌ تفکر سرمایه گذار،‌ منبع پول،‌ انتخاب کارگزاری، ‌نرم افزارهای مورد استفاده،‌ استراتژی سرمایه‌گذاری، نوع تحلیل‌های مورد استفاده،‌ مدیریت ریسک و قوانین و مقررات حاکم بر بازار دارد.

سخنران این همایش درباره هرکدام از عوامل ذکر شده گفت: نظم، ‌انتقادپذیری، قانون‌مداری و ریسک پذیری، ‌از مهمترین وجوه شخصیتی است که هر سرمایه‌گذار باید داشته باشد. همچنین سرمایه‌گذاران باید با تدوین استراتژی مناسب، حد سود و حد ضرر خود را نگه دارند تا فرصت برای ورود به معاملات جدید را داشته‌باشند.

او افزود: ورود پول به بازار سرمایه باید به شکلی باشد که از منبع پول برای تمام هزینه‌های واجب، مبالغی کنار گذاشته و مابقی وارد بازار سرمایه شود. همچنین کارگزاری که سرمایه‌گذاران انتخاب می‌کنند،‌ باید کارگزاری باشد که رتبه مناسب در رتبه بندی سازمان بورس را داشته باشد،‌ همچینی از امکانات لازم برای استفاده از ابزارهای نوین معاملاتی و معاملات آنلاین بهره‌مند باشد.

تعامل بازارها و تورم

به گزارش اقتصادنیوز، حسنی در بخش بررسی بازار‌ها‌،‌ به بررسی بازارهای ارز، سکه، طلا، ‌مسکن و بخش‌های مختلف بازار سرمایه پرداخت و گفت:‌ از سال ۱۳۹۲ تا به حال،‌ بازار ارز و سکه، ‌پایین تر از نرخ تورم حرکت کرده‌اند. همچنین‌ حرکت بازار مسکن در موازات تورم و اندکی پایین تر از آن بوده‌است. اما بازار سرمایه پس از سقوط اواخر سال ۱۳۸۹ و اولایل ۱۳۹۰ که پایین تر از نرخ تورم،‌ حرکت کرد،‌ دوباره به بالاتر از نرخ تورم رسید. البته اکنون وضعیت شاخص این بازار،‌ حرکت پایین تر از نرخ تورم دارد،‌ اما بررسی‌های دقیق می‌تواند منجر به کسب سود در این بازار شود.

از مزایای بورس کالا تا همبستگی صنایع در شاخص کل

مدیرعامل موسسه اقتصادایرانیان، همچنین اظهار‌کرد: سرمایه‌گذاران خرد برای کسب سود و فرار از ریسک باید نحوه انتقال سرمایه از بورس اوراق بهادار به بورس کالا را بدانند. در بورس کالا ارزش معاملات در سال گذشته، ۳۵ درصد رشد داشته و این موضوع به منزله آماده‌سازی بسترها برای ورود بیشتر سرمایه گذاران به این بازار است.

او افزود: از مزایای این بورس می‌توان به کشف قیمت تعادلی،‌ شفافیت،‌ تامین مالی،‌ جبران خسارت خریدار و فروشنده در صورت اجرایی نشدن تعهدات،‌ انجام معاملات مکانیزه و بیان وضعیت اقتصادی کشور در قالب قیمت ای مورد معامله اشاره کرد. به عبارتی در این بازار، با تغییرات قیمت و حجم معاملات، می‌توان سیگنال‌های اقتصادی حاکم بر بازارها را زودتر از موعد بیان از سوی مراجع رسمی،‌پیش بینی کرد.

حسنی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود به بررسی بورس تهران پرداخت و گفت:‌ شاخص کل بورس در سال گذشته رشد منفی ۲۲ درصدی داشته،‌ اما در پنج ماه نخست امسال،‌ رشد ۳.۵ درصدی داشته‌است. این در حالی است که همبستگی صنایع در این بازار به این صورت است که گروه های مهم بازار که عمدتا به عنوان لیدر بورس شناخته می‌شوند، همبستگی ‌های مختلفی با شاخص دارند.

او افزود: در این رابطه می‌توان گفت که سهام گروه خودرو،‌ همبستگی ۹۰ درصدی با شاخص کل دارد،‌ در حالی که پالایشگاهی‌ها ۸۸ درصد،‌ فلزات اساسی ۳۱ درصد،‌ پتروشیمی ۷۴ درصد و بانکی‌ها ۹۲ درصد همبستگی با شاخص کل دارند.

به گزارش اقتصادنیوز، نکته قابل توجهی که در این همایش به آن اشاره شد،‌ بررسی بازدهی سهام از لحاظ کمترین بازدهی و بیشترین بازدهی در سه ماه نخست سال بود که نشان داد سهام شرکت‌های نورد آلومینیوم و قند لرستان،‌ بازدهی ۲۰۰ و ۱۱۰ درصدی داشته‌اند،‌ در حالی که جو حاکم بر بورس، ‌جو رکودی بوده است. در همین شرایط سهم شرکت‌های پارس پامچال و تامین مواد اولیه فولاد صبانور،‌ بازدهی‌های منفی ۳۷ درصدی داشتند،‌ در حالی که کل بازار،‌ ریزش ۳۷ درصدی نداشته است.

حسنی پس از بیان بازدهی این سهام،‌تصریح کرد:‌ اگر سرمایه‌گذاران بتوانند تحلیل‌های مناسب در بازار پیدا کنند،‌ نیازی به فرار از این بازار به سمت بانک‌ها ندارند.

کدام اخبار در بورس تاثیر بیشتری دارند‌؟

مدیرعامل موسسه اقتصاد ایرانیان در پایان با برشمردن اخبار مهم جهانی و داخلی و تاثیر آنها بر بورس خاطرنشان کرد: پیش‌بینی افزایش نرخ بهره از سوی فدرال‌رزرو آمریکا، کاهش قیمت جهانی طلا در ماه‌های آینده، برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا در ۸ نوامبر و پیش‌بینی رشد اقتصادی آمریکا در پایان سال ۲۰۱۵میلادی به بیش از سه درصد از اخبار مهم جهانی به‌شمار می‌روند.

او درباره اخبار پیش‌روی ایران نیز خاطرنشان کرد: انتخابات مجلس شورای اسلامی در هفتم اسفندماه، ارائه لوایح قانون بانک مرکزی و قانون بانکداری به مجلس در آینده نزدیک، شروع قراردادهای آتی کنجاله سویا در بورس کالای ایران، ورود فرانسوی‌ها به بخش مسکن ایران و برنامه سازمان بورس برای راه‌اندازی بورس ارز در قالب بورس جدید یا استفاده از ظرفیت بورس فعلی در بازه‌های زمانی سه، شش یا ۹ ماهه انجام معاملات، ازجمله اخبار مهم و تاثیرگذار در بازار بورس ایران به‌شمار می‌روند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.