گشتی در بازار پوشاک کودکانه/یک ست لباس بچه چند؟

با فرا رسیدن سال نو، اغلب خانواده‌های ایرانی رسم دارند که برای برنامه‌های دید و بازدید نوروزی خود لباس نو تهیه کنند. در این میان اغلب خانواده‌ها، بیش از هر عضو دیگری خود را مقید به خریدن لباس‌های نو برای فرزندان خود می‌دانند.

به گزارش اقتصادنیوز، گشتی در بازار لباس‌های کودکان محله‌های متوسط تهران نشان می‌دهد که در مواردی خانواده‌های ایرانی اگر بخواهند یک دست لباس کودک بخرند باید حدود ۶۰۰ هزار تومان پول خرج کنند. این مبلغ معادل دستمزد کارگران در سال ۹۳ است.

خیابان سنایی تهران پر از لباس‌های چینی کودک

خیابان سنایی تهران یکی از خیابان‌هایی است که به صورت اختصاصی لباس کودک عرضه می‌کند. این روزها اگر سری به این بازار بزنید، متوجه می‌شوید که اجناس چینی این بازار را قبضه کرده‌اند، از زیرپوش و شلوارک گرفته تا پالتو و کفش کودک.

یکی از فروشندگان می‌گوید که همه اجناس این فروشگاه از چین وارد می‌شوند و تعدادی از آنها متعلق به برند «لیلیان» چین هستند و تعدادی دیگر هم متعلق به برندهای معتبر اروپایی هستند که چین از روی آنها کپی کرده است.

او توضیح می‌دهد: وقتی برندهای معتبر دنیا هر فصل ژورنال‌های مربوط به لباس کودک خود را منتشر می‌کنند، چینی‌ها بالافاصله از روی ژورنال لباس‌های آنها را کپی کرده و تولید می‌کنند و با توجه به اینکه لباس‌هایی که چینی‌ها تولید می‌کنند، قیمتی بسیار پایین‌‌تر از لباس‌هایی دارند که برندهای اروپایی آنها را می‌فروشند، ما هم ترجیح می‌دهیم که این لباس‌ها را خریداری و بفروشیم تا مشتریان بیشتری داشته باشیم.

این فروشنده می‌افزاید: دلچه گابانا یکی از برندهای مطرح اروپایی است که چینی‌ها هر فصل، از روی لباس‌های ژورنال آن لباس تهیه و تولید می‌کنند. در حالی که این برند ممکن است روی یک لباس خود مبلغی حدود ۶۰۰ هزار تومان بگذارد، وقتی این لباس را چین تولید می‌کند آن را در حدود ۱۸ هزار تومان می‌فروشد و طبعا مشتریان بیشتری را جذب می‌کند.

یکی از فروشندگان لباس کودک می‌گوید: در این بازار برندهای ترک مانند «لومه» هم عرضه می‌شود ولی با توجه به مارک این لباس‌ها غالبا به آنها سنجاق قفلی شده‌اند و باید به اصالت این محصولات شک کرد.

کپی‌کارهای چینی ماهرتر از کپی کاران ایرانی

یکی از فروشندگان در پاسخ به این سوال که چرا به جای پوشاک و کیف و کفش کپی شده چینی پوشاک و کیف و کفش کپی شده ایرانی را عرضه نمی‌کند؟ می‌گوید: شرکت‌های ایرانی هم تلاش می‌کنند که مانند چین از روی برندهای مطرح کپی کرده و آنها را بفروشند ولی هرگز موفق نمی‌شوند که آنها را تمیز کپی کنند. در واقع کپی‌کارهای چینی ماهرتر از کپی‌کاران ایرانی هستند و بهتر است ایرانی‌ها از آنان یاد بگیرند!

به گزارش اقتصادنیوز مشاهدات میدانی نشان می‌دهد، در بازار لباس کودک، پیراهن دخترانه از ۹۰ تا ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارند. کت و شلوار پسرانه از ۱۵۰ تا ۵۶۰ هزار تومان و شلوارک دخترانه و پسرانه از ۶۰ تا ۲۰۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده‌اند.

همچنین در این بازار کفش کودک با برچسپ «اکو»، «آدیداس»،«نایک» و ...نیز عرضه می‌شود که به گفته فروشندگان آن هیچ یک از آنها اصل نیستند و همه در چین تولید می‌شوند.

این کفش‌های چینی هم با قیمت‌های متفاوتی عرضه می‌شوند ولی در مجموع می‌توان قیمت کفش دخترانه‌ای که برای عید به مخاطبان عرضه می‌شود را در حدود ۸۰ تا ۱۷۰ هزار تومان و کفش پسرانه را در حدود ۹۰ تا ۱۸۰ هزار تومان در بازار مشاهده کرد.

به نظر می‌رسد خانواده‌های ایرانی در مواردی برای خریدن یک دست لباس کودک برای فرزندانشان مجبورند چیزی حدود ۶۰۰ هزار تومان معادل دستمزد یک کارگر در سال ۹۳ هزینه صرف کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.