به گزارش مهر به نقل از حریت، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه ضمن اعلان هشدار به اقلیم کردستان عراق در خصوص برگزاری همه پرسی، تاکید کرد که ترکیه تمام گزینه های اقتصادی و نظامی علیه اقلیم کردستان را روی میز دارد.

اردوغان همچنین با تاکید بر اینکه تصمیم بارزانی برای برگزاری همه پرسی، به منزله خیانت به ترکیه بوده است گفت: برا صراحت بگویم، ما تا آخرین لحظه (پیش از برگزاری همه پرسی) هم تصور نمی کردیم بارزانی مرتکب چنین اشتباهی شود.

وی افزود: این یعنی ما اشتباه می کردیم. این تصمیم بدون هیچ گونه مشورت یا دیداری (با ترکیه) صورت گرفت و به منزله خیانت علیه کشور ما بود، آن هم درست در زمانی بود که روابط میان ما در بهترین وضعیت خود قرار داشت.

اردوغان در ادامه انتقادهای خودخطاب با مقامات اقلیم کردستان عراق گفت: چی کسی استقلال شما را تایید می کند؟ اسرائیل؟ همه دنیا که اسرائیل نیست.پرچم اسرائیل شما را نجات نمی دهد باید بدانید که تشویق اسرائیلی ها شما را نجات نمی دهد.

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد: اگر تنها حامی این همه پرسی اسرائیل است و اگر «پ ک ک» حتی پیش از بسته شدن صندوق های رای گیری جشن می گیرد این مشروعیت به دنبال نمی آورد.

اردوغان گفت: اگر بارزانی و دولت اقلیم کردستان هرچه سریعتر از اشتباه خود بازنگردند نام آنها در تاریخ با شرمساری از انداختن منطقه در جنگ نژادی و قومی ثبت خواهد شد. آنها هیچ ذهنیتی درباره تشکیل یک کشور ندارند. آنها فکر می کنند که تنها با حرف زدن می شود کشور تشکیل داد. چنین چیزی نه می تواند اتفاق بیفتد و نه اتفاق می افتد.

وی افزود: هنگامی که راه کامیون ها را به اقلیم ببندیم، آن ها لباس برای پوشیدن و غذا برای خوردن نخواهند داشت. بله، به این چنین وضعیتی دچار خواهند شد. چرا؟ به خاطر تحریم ها. آن وقت باید دید اسرائیل از کجا، چطور و چگونه اقلیم را نجات خواهد داد؟ اسرائیل اگر می تواند بفرماید مواد مورد نیاز را به اقلیم ارسال کند.

رئیس جمهور ترکیه تاکید: دنیا از اسرائیل تشکیل نشده است. کوزوو را ۱۴۴ کشور پذیرفت، اما هنوز کشور نیست. اقلیم را که فقط اسرائیل می شناسد!. به دست گرفتن پرچم اسرائیل، شما را نجات نخواهد داد.

اردوغان اعلام کرد: این ها سیاست نمی دانند، این ها نمی دانند دولت چیست. از این بی خبر اند. اما فقط می گویند، برگزار کردیم، خواهد شد. نه، هرگز چنین اتفاقی نخواهد افتاد. هرگز!

اردوغان: کسانی که می خواهند کشورهای منطقه ما را تجزیه و تضعیف کنند، اگر این کار مورد پسند است اول در کشورهای خود اجرایی کنند و سپس نمونه ای از آن را به ما نشان دهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.