به گزارش ایرنا دولت چین اعلام کرده است که چند فروند از کشتی های نیرو دریایی این کشور در روزهای گذشته در این منطقه گشت زنی کرده اند.
اداره امور اقیانوسی چین خاطر نشان کرده است که حضور گشتی های چین در این منطقه امری معمول است و طبق برنامه ریزی صورت می گیرد.
در همین حال گزارش های دریافتی از ژاپن حاکی است که دولت این کشور در باره این موضوع ابراز نگرانی کرده و گلایه داشته است که چینی ها در حال به خطر انداختن منطقه هستند.
تارنمای ژاپن نیوز امروز سه شنبه گزارش داد که کشتی های گشتی چین در روزهای گذشته دستکم دو بار وارد آبهای منطقه و اطراف جزایر مورد منازعه شده اند.
با این وصف، گزارش نشریه گلوبال تایمز چین نشان می دهد که جزایر دیایویو از دیرباز و بر اساس اسناد و نقشه های تاریخی متعلق به چین است و در این زمینه تردیدی نیست.
پیشتر دولت ژاپن طرحی را ارایه کرده است که بر اساس آن، این جزیره و جزیره های اطراف آن مسکونی اعلام خواهد شد، خرید و فروش زمین در انها رواج خواهد یافت و کشتی کشورهای دیگر حق ورود به این مناطق را نخواهد داشت.
دولت ژاپن همچنین قصد دارد دستکم ۱۴۳ جزیره دیگر دورافتاده را نیز که مورد اختلاف این کشور با چین و کره جنوبی است، مسکونی اعلام کند.
تحلیلگران بر این باورند که چنین اقداماتی از سوی دولت 'شینزو آبه' که چین آن را دولت محافظه کار و تندرو می داند بشدت بر روابط دو کشور تاثیر منفی خواهد داشت.
در سال ۲۰۱۲ میلادی وقتی دولت ژاپن اعلام کرد جزایر مذکور را از بخش خصوصی خریداری کرده وسپس آن را ملی اعلام کرد مردم چین در پکن و دیگر شهرهای کشور تظاهرات کردند و در پایتخت به سمت سفارت ژاپن سنگ و چوب و بطری های آب پرتاب شد و نهایتا نیروهای امنیتی چین برای جلوگیری از نزدیک شدن مردم، سفارت را در محاصره خود گرفتند.
جزایر دیایویو تا سال 1985 میلادی غیرمسکونی بود ولی از آن پس ژاپن برخی تاسیسات ماهیگیری در آن تعبیه کرده است.
آمریکا این جزایر را بعد از جنگ جهانی دوم تحت کنترل خود داشت اما در سال ۱۹۷۲ میلادی آن را مسترد کرد و از آن زمان اختلافات میان چین و ژاپن برای تملک بر این جزایر شدت گرفته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.