به گزارش فارس، محمدعلی نجفی در حاشیه مانور آتش‌نشانی تهران به مناسبت ۷ مهرماه روز آتش‌نشان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: روز آتش‌نشان هفتم مهرماه است ولی امسال به دلیل اینکه تا روز جمعه مصادف شده است زودتر مراسم آتش‌نشانان را برگزار کردند.

وی افزود: در ارتباط با آتش‌نشانان مسائل مختلفی مطرح است که مهم‌ترین آن ایجاد احساس امنیت روحی و روانی است چرا که آنان همیشه با حوادث روبه‌رو هستند.

شهردار تهران بیان داشت: آموزش‌های شهروندی و ایجاد فرهنگ ایمنی از جمله مواردی است که در کاهش حوادث تأثیرگذار است.

نجفی گفت: تعداد تماس‌هایی که با آتش‌نشانی گرفته می‌شود موجب شده که تهران رتبه دوم را در تماس با آتش‌نشانی در دنیا داشته باشد که یک بخش آن مزاحمت‌های تلفنی است و بخش دیگر نیز این است که مردم در هر حادثه‌ای با آتش‌نشانان تماس می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه در حوادث فرهنگ‌سازی و آموزش شهروندان بسیار حائز اهمیت است، تصریح کرد: آموزش نیروهای سازمانی به خوبی در حال انجام است.

شهردار تهران درباره تجهیزات سازمان آتش‌نشانی نیز گفت: در حوزه تجهیزات آتش‌نشانی ضعیف هستیم و باید امکانات بیشتری را در این خصوص داشته باشیم ولی این امکانات کافی برای شهر تهران نیست.

نجفی افزود: سازمان آتش‌نشانی شهر تهران بیش از ۵۴۰۰ پرسنل دارد و شاید ۷۵ تا ۸۰ درصد بودجه صرف پرسنل می‌شود.

وی گفت: امسال که بودجه شهرداری تهران با مشکل مواجه شده است یکی از سازمان‌هایی که در این زمینه آسیب دید سازمان آتش‌نشانی شهر تهران است.

شهردار تهران افزود: ساختمان‌های فرسوده در شهر تهران زیاد داریم و ممکن است هر لحظه حادثه غیرمنتظره‌ای در یکی از این ساختمان‌ها رخ بدهد.

نجفی گفت: بحث ایمنی و انجام ملاحظات قبل از حادثه باید انجام شود و در این راستا باید سازمان نظام مهندسی، وزارت مسکن و راه و شهرسازی وظایف خود را انجام دهند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر افزایش بودجه آتش‌نشانی تهران گفت: در سال ۹۶ امکان افزایش بودجه به دلیل عدم تأمین منابع مالی مورد نیاز وجود ندارد و از نظر منابع درآمدی شهرداری تحت فشار است.

شهردار تهران افزود: در حال حاضر ۷۲ درصد از منابع شش ماهه شهرداری تهران محقق شده است.

نجفی گفت: بدهی شهرداری به پیمانکاران ۹ هزار میلیارد تومان است که باید نسبت به پرداخت این بدهی‌ها نیز اقدام شود و شهرداری از سال گذشته نتوانسته است با پیمانکاران تسویه حساب کند.

وی افزود: امیدواریم در سال آینده ۱۰ تا ۲۰ درصد بودجه تجهیزات آتش‌نشانی را افزایش دهیم.

شهردار تهران در پاسخ به پرسشی مبنی بر سختی کار آتش‌نشانان نیز اظهار داشت: بعضی از آتش‌نشانان مشمول دریافت سختی کار هستند و به جای ۳۰ سال با ۲۰ سال سابقه کار بازنشسته می‌شوند. تعدادی نیز تقاضای سختی کار دارند که باید بررسی شود.

در ادامه نجفی درباره جلسه روز گذشته با مدیران و بخشنامه‌ایی که صادر شده است، گفت: در هر منطقه‌ای شهرداری شورای معماری با ترکیب مشخصی وجود دارد و اگر کسی ساخت‌وسازی انجام دهد که مغایر با طرح جامع باشد شورا تصمیم‌گیری می‌کند ولی شورای معماری از این وظیفه عدول کرده و طرح تفصیلی را زیرپا گذاشته است.

وی افزود: درباره فساد در این بخش از شهرداری مواردی مطرح بود و امروز بخشنامه‌ای در این خصوص ابلاغ شد.

شهردار تهران بیان داشت: براین اساس هر تصمیمی باید صورتجلسه شود و شهردار منطقه نیز مسئولیت آن را بپذیرد و صورتجلسه نیز به شهرداری مرکز ابلاغ شود.

نجفی گفت: بندی در طرح تفصیلی وجود دارد که اگر ملکی طرح اشغال را کوچک کند می‌تواند در طبقات افزایش دهد و وضع بی‌قوارگی ساختمان‌ها ناشی از این مورد است که خواستار لغو آن هستیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.