به گزارش ایرنا ،'پاتریک مورفی' که برای یک سفر سه روزه درسنگاپور به سر می برد، در گفت و گو با شبکه خبر آسیا افزود: اظهارات اخیر آنگ سان سوچی در مورد تعهد دولت میانمار به بازگرداندن صلح وثبات و حکومت قانون در ایالت راخین امیدوار کننده بود.
پس از حمله گروه شبه نظامی موسوم به 'آرسا' در روز 25 آگوست گذشته به تعدادی از نیروهای مرزی میانمار ، نیروهای نظامی این کشور دور جدیدی از کشتارها را علیه مسلمانان روهینگیایی را آغاز کردند که تاکنون سبب کشتن بیش از 400 نفر و آواره شدن افزون بر 430 هزار نفر از آنها به بنگلادش شده است.
سازمان ملل کشتار روهینگیایی ها را محکوم و ارتش میانمار را عامل نسل کشی و تبعیض نژادی در این کشور معرفی کرده است.
آنگ سان سوچی که مدت ها در موضوع کشتار مسلمانان توسط ارتش میانمار و گروههای افراطی این کشور سکوت اختیار کرده بود در اظهاراتی مبهم وعده داد که دولت زمینه بازگشت آوارگان میانماری را فراهم کند.
این اظهارات درحالی مطرح شده است که دولت این کشور،مسلمانان روهینگیایی را میانماری نمی داند و اظهارات سوچی درمورد بازگشت آوارگان مبهم بوده است.
برخلاف دیدگاه دولت میانمار، روهینگیایی ها که ریشه های حضور آنها در این کشور به چندین سده گذشته بازمی گردد خود را اتباع میانمار می دانند که تحت سیاست تبعیض نژادی این کشور بشدت مورد اذیت و آزار قرار دارند.
اگرچه سوچی دراظهاراتش از مقامات نظامی این کشور خواست تا در عملیات خود کدهای رفتاری را رعایت کنند و از آسیب رساندن به روستائیان بی گناه جلوگیری شود اما گزارش رسانه های منطقه ای حاکی از تداوم سخت گیری ها علیه مسلمانان و آزار و اذیت آنهاست.
دستیار معاون وزیرامورخارجه آمریکا در حوزه جنوب شرق آسیا اظهارات اخیر سوچی را 'گامی حداقلی اما بالقوه رو به جلو دانست که رژیم نظامی قبلی میانمار اینگونه عمل نمی کرد.'
مورفی که در هفته گذشته سفری سه روزه به میانمار داشت پس از حضوری کوتاه در سنگاپور، در عین حال گفت :انتقادهای مطرح علیه دولت سوچی را به اطلاع وی رسانده است.
مورفی افزود: اما وظیفه جامعه بین المللی حمایت از تلاش های بشردوستانه و ارسال مداوم پیام به تمام طرف های این مساله اعم از دولت، نیروهای امنیتی ، مسئولان محلی و رهبران محلی راخین برای پایان دادن به خشونت هاست.'
مورفی تاکید کردکه در جریان دیدارش از میانمار با برخی از فرماندهان ارتش میانمار دیدار داشته است.
وی درعین حال گفت که در این دیدارها از دولت میانمار خواسته شد تا گام هایی برای پایان دادن به خشونت ها برداردزیرا اگر وضعیت از این بدتر شود این کشور هدف بالقوه ای برای تروریست ها خواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.