به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر امور خارجه سوریه در گفت‌وگو با شبکه «راشاتودی» روسیه گفت که دمشق می‌تواند در مورد خواسته‌‌ی کردهای سوریه گفت‌وگو کند.

ولید المعلم شامگاه دوشنبه طی این گفت‌وگو در پاسخ به سؤالی در مورد خواسته‌های کردهای سوریه گفت: «کردها به دنبال نوعی خودمختاری در چارچوب مرزهای جمهوری سوریه هستند و این مسئله قابل گفت‌وگو و مذاکره است».

وی به ایجاد منطقه کاهش تنش در استان ادلب با همکاری ایران، روسیه و ترکیه اشاره کرد و گفت که هدف از ایجاد این منطقه «آزمودن ترکیه» است

وزیر خارجه سوریه در مصاحبه‌ای دیگر با شبکه المیادین گفت که «دولت سوریه تنها عراق واحد و یک پارچه را قبول دارد و هر اقدامی در راستای تجریه این کشور مردود است».

وی با ابراز تأسف ار کشته شدن ژنرال «والری آساپوف»، از فرماندهان روس در دیرالزور، گفت که شواهدی داریم بالگردهای آمریکا به انتقال تروریست‌های داعش کمک کرده است.

وزیر خارجه سوریه ادامه داد: داعش دریافت اطلاعاتی از مکان استقرار این ژنرال روس اقدام به حمله خمپاره‌ای کرد.

معلم گفت که باید بین حضور قانونی روسیه و حضور غیر قانونی آمریکا در سوریه تفاوت قائل شد.

وی ادامه داد: منافع آمریکا در این است که تروریسم از بین نرود و در صورت لزوم تروریست‌های داعش را برای مناطق دیگر منتقل خواهد کرد.

وزیر خارجه سوریه گفت، «ارتش سوریه به کمک متحدان و برادران خود توانست پیروزی‌های بزرگی به دست آورده و آخرین فصل بحران سوریه را در حال نوشتن است».

ولید معلم در مورد موضع روسیه در خصوص کردهای سوریه نیز گفت که مسکو این میئله را موضوع داخلی سوریه می‌داند و معتقد است دمشق با گفت‌وگو آن را حل کند.

وی با بیان اینکه سقف حمایت روسیه از سوریه نامحدود است، تأکید کرد که هرکس می‌خواهد به بحران سوریه بپردازد و در این مورد کاری انجام دهد باید به مسکو برود.

ولید المعلم در مورد بازسازی سوریه نیز گفت تنها کشورهایی می‌توانند در بازسازی این کشور مشارکت کنند که علیه سوریه توطئه نکرده‌اند.

وی افزود، اتحادیه اروپا در صورتی می‌تواند بازساری شرکت کنند که تحریم‌ها علیه سوریه را لغو کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.