به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان و به نقل از پایگاه خبری شبکه سی ان بی سی آمریکا ،پس از آزمایش موفقیت‌آمیز موشک خرمشهر که ۲ هزار کیلومتر برد دارد، تنش‌ها در روابط میان ایران و آمریکا تشدید شد.

رسانه‌های ایران روز شنبه اعلام کردند این موشک با موفقیت آزمایش شده‌ است و قابلیت حمل چندین کلاهک انفجاری را دارد. تهران برای نخستین بار روز جمعه در رژه نیروهای مسلح خود از این موشک رونمایی کرد. در این رژه حسن روحانی، رییس جمهور ایران وعده داد زرادخانه‌های موشکی کشورش را افزایش دهد.

"توربجورن سولتوت" یک تحلیلگر در این باره می‌گوید: تصمیم ایران برای گسترش توانمندی‌های موشکی منجر به حفظ یکی از اصلی‌ترین موضوعات اختلاف میان تهران و واشنگتن می‌شود. از آنجا که برنامه موشکی ایران ارتباطی به برجام ندارد، هر دو طرف در چارچوب توافق هسته‌ای به دنبال منافع ملی خود هستند.

پس از رونمایی از موشک خرمشهر، واشنگتن به دلیل آنچه نقض قطعنامه‌های سازمان ملل خواند، تحریم‌هایی یک جانبه‌ای علیه تهران وضع کرد. همچنین دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا روز گذشته فرمانی را امضا کرد که مطابق با آن ایران و هفت کشور دیگر با محدودیت‌هایی در سفر به آمریکا مواجه خواهند شد. همچنین ترامپ در پیامی توییتری اعلام کرد "ایران موشک دیگری را آزمایش کرد که قابلیت هدف قرار دادن اسراییل را دارد. این کشور با کره شمالی نیز همکاری دارد!"

با این وجود، سولتوت معتقد است آزمایش موشکی ایران به ترامپ این اجازه را می‌دهد که تحریم‌ها علیه تهران را بدون نقض کردن توافق هسته‌ای افزایش دهد. در نهایت نتیجه اختلافات دو کشور این خواهد بود که تهران و واشنگتن یکدیگر را به پایبند نبودن به روح برجام متهم خواهند کرد.

ترامپ پیش‌تر در سخنرانی خود در سازمان ملل به توافق هسته‌ای ایران حمله کرده بود. وی در سخنان خود تاکید کرد واشنگتن نمی‌تواند به توافقی که برای برنامه تسلیحات هسته‌ای (تهران) سرپوش قرار می‌دهد، پایبند باشد!

تحلیلگر سی ان بی سی معتقد است آزمایش‌های موشکی تهران می‌تواند منجر به روابط پرتنش این کشور با همسایگان خود شود. هیچ تردیدی نیست که ایران در راس نبرد ژئوپولیتیکی برای نفوذ در خاورمیانه قرار دارد. تلاش مداوم ایران برای افزایش توان موشکی بالستیک خود می‌تواند منجر به افزایش حس ناامنی در میان رقبای منطقه‌ای این کشور شود.

در پایان این مطلب آمده است: اقدامات ایران در خاورمیانه باعث تحریک عربستان سعودی و آمریکا می‌شود. همچنین نقش مهم تهران در جنگ سوریه باعث افزایش تنش‌ها ایران با رژیم صهیونیستی می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.