ابوالفضل حسن بیگی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی از ساعت هشت صبح امروز تا چهار بعد از ظهر بازدیدی از بخش‌های مختلف مرکز هسته‌ای داشت. مجموعه‌ای با حضور دانشمندان ایرانی که با کارهای تحقیقاتی آن‌ها شاهد شکوفایی و اقدامات موثری هستیم. ما در این بازدید به خوبی این موضوع را لمس کردیم که چرا ملت ایران انرژی هسته‌ای را حق مسلم خود می‌دانسته که با این ایستادگی توانستیم به دستاوردهای خوبی برسیم.

وی ادامه داد: کشورهای خارجی مدام با تبلیغات خود تنها استفاده از انرژی هسته‌ای را برای مقاصد نظامی عنوان می‌کنند حال اینکه می‌توان از انرژی صلح آمیز هسته‌ای برای انجام کارهای بزرگی در تمامی ابعاد زندگی مردم استفاده کرد و ما اکنون به این سطح از شکوفایی رسیده ایم.

صداوسیما برای انعکاس دستاوردهای دانشمندان هسته‌ای کشور پول می‌خواهد

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از انعکاس نیافتن دستاوردهای مرکز هسته‌ای کرج در صدا و سیما گفت: متاسفانه کار ارزشمند دانشمندان ما در این مرکز به خوبی انعکاس پیدا نکرده است. دلیل آن را جویا شدیم. پاسخ آن‌ها این بود که صدا و سیما از آن‌ها برای اطلاع مردم از دستاوردهایشان با این توجیه که تبلیغ محسوب می‌شود پول می‌خواهد که ما اعتباری برای تبلیغات نداریم!

وی ادامه داد: این روند جای تاسف دارد چون کاری که این دانشمندان انجام می‌دهند در حد معجزه است و شاید به تحقیقات آن‌ها تنها دو یا سه کشور دست پیدا کرده‌اند؛ قطعا باید این کارهای بومی از سوی دانشمندان ایرانی در صدا و سیما به صورت پررنگ انعکاس یابد؛ چون آن‌ها شعار مردم را مبنی بر اینکه انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست به خوبی پیاده کردند.

در تولید داروهای سرطانی به خودکفایی رسیده‌ایم

حسن بیگی در توضیح اقدامات و تحقیقات مرکز هسته‌ای کرج با تاکید بر اینکه در تولید داروهای سرطانی به خودکفایی رسیده‌ایم گفت : پیش از این داروها برای مقابله و مبارزه با سرطان های مختلف بسیار گران بود که دانشمندان ما با آزمایش‌های گوناگون توانستند نظام را به خودکفایی در تولید داروهای سرطانی برسانند به طوری که در حال حاضر نیاز بیمارستان‌های کشور اعم از تهران،‌ شیراز، مشهد، اصفهان و تبریز و بسیاری از بیمارستان هایی که مخصوص درمان سرطانها هستند، از این داروها تامین می‌شود. این داروهای تولید داخل به تائید کشورهای اروپایی رسیده و دارای استانداردهای بین‌المللی است که قیمت آن در مقایسه با نمونه های خارجی بسیار کمتر است.

پیوند موفقیت آمیز مغز و استخوان در بین 65 درصد از کودکان سرطانی

نماینده دامغان با بیان اینکه تلاش دانشمندان ایرانی در مرکز هسته‌ای کرج منجر به پیوند موفقیت آمیز مغز و استخوان در بین ۶۵ درصد از کودکان سرطانی شده است، توضیح داد: یکی از مشکلات ما درمان کودکان سرطانی بود که به پیوند مغز و استخوان نیاز داشتند؛ اکنون با خودکفایی در این باره می‌توانیم ۶۵ درصد از بیماران کودک نیازمند این پیوند درمان کنیم. دستاوردی که شاید ۹۰ درصد کشورهای جهان از آن بی بهره بودند و معالجه برای آن‌ها مقدور نیست. اما در کشور ما ۶۵ درصد از بیماران مداوا می‌شود.

درمان بیماری سرطان سینه و پروستات

حسن بیگی با یادآوری خطرات ناشی از بیماری سرطان سینه و سرطان پروستات در گذشته گفت:‌ خوشبختانه با تلاش مهندسین،‌ متخصصان و دانشمندان اکنون به نقطه مطلوبی برای درمان این دو سرطان رسیده ایم که هیچ کمبودی وجود ندارد؛ به طوری که اگر شنیدید کسی به دلیل بیماری سرطان سینه یا پروستات فوت کرده مقصر بیمار بوده چون دیر به پزشک مراجعه کرده و قابل درمان نبوده است لذا اگر بیمار به موقع به پزشک مراجعه کند بیماری‌اش بعد از شناسایی با دارو معالجه می‌شود.

وی یکی دیگر از دستاوردهای مرکز هسته‌ای کرج را در بعد کشاورزی عنوان و اظهار کرد: در حال حاضر دنیا برای از بین بردن بیماری‌های دامی و به دنبال آن انسانی از سمومی استفاده می‌کنند که ممکن است آن سموم نیز برای دام از طریق خوردن علوفه و انسان از طریق مصرف گوشت، لبنیات و سایر مشتقات خطرآفرین باشد.

حسن بیگی افزود: در این راستا تحقیقات خوبی انجام شده و جمع بندی با هماهنگ مرکز تحقیقات جهانی به دست آمده تا علاوه بر کنترل سم و کود بیشتر استفاده‌ها از محصولات هسته‌ای باشد.

به گفته وی، یکی دیگر از دستاوردهای این مرکز در حوزه تولید است که با تحقیقات عمده در بخش گندم و برنج در طی آزمایشات ۱۰ و ۱۲ ساله توانسته‌اند با کمک وزارت جهاد کشاورزی به تولید این محصولات کمک بسیار ارزنده و ارزشمندی به بخش کشاورزی کنند.

حسن بیگی دستاوردهای حاصله در حوزه های ژنتیک، دام ، طیور و آبزیان را برای کارشناسان و دانشمندان بسیار امیدوارکننده خواند و گفت:‌ درباره آبزیان با کمک شیلات اقدامات قابل قبول و موثری انجام شده که به عنوان پایلوت در مناطقی مشخص تولید و تکثیر مادیان برای توسعه بیشتر به خصوص ماهی قزل‌آلا و تولید خاوریار صورت گیرد.

این نماینده مجلس به اقدامات انجام شده توسط مرکز هسته‌ای دربخش دام اشاره و اظهار کرد:‌ بر اساس آزمایش های انجام شده از طریق داروهای اساسی می توان میکروب و بیماریهایی که وارد دام می‌شود را شناسایی کرده تا از بروز بیماری ‌هایی همچون تب برفکی و مرگ و میر آن‌ها جلوگیری شود. در حوزه ژنتیک نیز یکسری کود و سم با قیمت یک دهم فعلی تولید شده تا از طریق آن با حشرات و بیماری‌های وارد شده به دام و طیور جلوگیری شود.

وی با اشاره به عضویت مرکز هسته‌ای کرج در سازمان پزشکی هسته‌ای اروپا گفت:‌ تنها تعداد محدودی از کشورها به عضویت این سازمان در می آیند که این نشان از فعالیت های موفق این مرکز است. نمونه اهمیت کار دانشمندان ما را می توان را در تولید داروهایی دید که با استانداردهای اروپا و غرب برابری می‌کند با این تفاوت که قیمت آن‌ها بسیار کمتر است.

حسن بیگی با بیان اینکه مرکز هسته‌ای کرج با راکتور تهران هماهنگی خوبی دارد گفت: مسائل بیمارستانی و دارویی شامل پوشش‌های خوبی است به حدی که ما مطمئن شدیم که جمهوری اسلامی ایران در آینده نیازی به کشورهای غربی ندارد چون توانسته ایم خودکفا شویم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان درباره بازدید از زندان قزل حصار گفت:‌ طبق برنامه قرار بود امروز علاوه بر بازدید از مرکز هسته‌ای کرج از وضعیت زندان قزل حصار بازدید داشته باشیم که با توجه به طولانی شدن روند بازدید آن هم به دلیل گسترده بودن این مرکز این کار به زمان دیگری موکول شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.