به گزارش ایرنا، بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در برخی رسانه ها اعلام شد که ایران خاک اقلیم کردستان را بمباران کرده است موضع وزارت خارجه در قبال این موضوع چیست؟ اظهارکرد: آنچه که از سوی برخی رسانه های غربی منتشر شد، نادرست بود و چنین اتفاقی نیفتاد بود.
وی افزود: این فضاسازی در آستانه همه پرسی در اقلیم کردستان عراق بود که اهداف مشخصی را دنبال می کرد و علاقه مند بود ایران درگیر برخی مسایل که مطرح نیست، کند.
وی تصریح کرد: سیاست ایران نسبت به همه پرسی و بحث اقلیم کردستان در هفته های گذشته مکرر مطرح شده و مواضع ما کاملا روشن است.
سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: ما به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و روند تحولات دموکراتیک در درون عراق مصر هستیم و آن را پیگیری می کنیم و هر اقدامی که مغایر با ثبات و امنیت و تمامیت ارضی دولت همسایه عراق باشد در نگاه ما اقدامی نابجا،غلط است و می تواند منجر به برخی از تحولات و اتفاقاتی باشد که همه مردم منطقه به خصوص مردم کرد که ما همواره خیرخواه آن ها بودیم و سعی کردیم در جهت کمک به ان ها حرکت کنیم خواهد بود.

** بستن مرزهای هوایی بنا به درخواست دولت عراق انجام شد
قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که ایران و ترکیه مرزهای هوایی روز اقلیم کردستان عراق بستند آیا ممکن است به همراه سایر کشورها اقدامات دیگری به خصوص در حوزه اقتصادی اعمال کنند، گفت: دیروز اعلام شد ایران مرزهای هوایی خود را بنا به تقاضای دولت عراق و طی یادداشتی که وزارت خارجه عراق دریافت کرد و آنها خواسته بودند مرزها را مسدود کنیم این اقدام انجام دادیم.
وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به تمامیت ارضی و حاکمیت ملی و روند تحولات دموکراتیک در درون عراق مصر است.
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دستگاه دیپلماسی پیرامون تحولات رخ داده در اقلیم کردستان اظهارکرد: در حوزه سیاست خارجی در جهان و در همه ادوار بخش زیادی از اقدامات در لحظه مشخص نیاز به بیان نداشته باشد و این سکوت به معنای انفعال نیست.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: خوشبختانه وزارت امور خارجه در همه حوزه ها به خصوص در مباحث منطقه ای با توجه اهمیتی که دارد فعال است و با کمک سایر دستگاه های ذیربط مسایل و موضوعات منطقه ای را همواره دنبال کرده و دنبال خواهد کرد.

** همه پرسی اقلیم کردستان اقدام بی ثبات کننده علیه حاکمیت عراق است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص برگزاری همه پرسی در استان کرکوک اقلیم کردستان اظهار کرد: مواضع جمهوری اسلامی ایران درباره همه پرسی و اشتباه بودن این کار را پیش از این بیان کرده بودم و امروز هم به تفصیل مواضع ایران را مطرح کردیم.
قاسمی اضافه کرد: ما معتقدیم این اقدام یک اقدام بی ثبات کننده و غیرواقع بینانه علیه حاکمیت ملی عراق است و باعث تشتت در عراق و منجر به ترویج مجدد تروریسم می شود که با تلاش بسیار به اضمحلال نزدیک شده است.
وی در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص هشدارهای جمهوری اسلامی ایران مبنی بر این که اگر رفراندوم در این اقلیم به نتیجه برسد ایران توافقات نظامی و اقتصادی با اقلیم کردستان را قطع خواهد کرد، گفت:بعد از پایان رفراندوم غیرقانونی و غیرمشروع و موضع دقیق تر را اعلام خواهیم کرد، دبیر شورای عالی امنیت ملی در این زمینه صحبت هایی داشتند و برخی مسائل را مطرح کردند ولی باید دید چگونه این مسیر طی می شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: بر اساس شکل و وضعیت جدید شرایط منطقه و مرزها و مرزهای عراق بحث اقلیم حتما نیاز به بازنگری دارد و به احتمال زیاد باید در این خصوص تصمیماتی اتخاذ کرد.
قاسمی تصریح کرد:هر گونه قضاوت و پیشداوری را در این ساعت درست نمی دانم و صبر می کنیم و در روزهای آینده می توانیم با اطلاعات دقیق تر صحبت کنیم.

** احضار سرکنسول ایران در اربیل را تایید نمی کنم
سخنگوی وزارت امورخارجه در خصوص خبر مربوط به احضار سرکنسول ایران در اربیل گفت: این خبر را تایید نمی کنم.
خبرنگار سیاسی ایرنا در این نشست خبری از محورهای نشست وزیر امور خارجه در نیویورک با همتایان ترک و عراقی که در خصوص اقلیم کردستان برگزار شد، سوال کرد و گفت آیا ممکن است ایران در راستای همکاری های سه جانبه سطح مناسبات با این اقلیم را کاهش دهد؟
وی گفت: سه کشور ایران، عراق و ترکیه مسایل متعدد و مختلفی را با یکدیگر دارند که گاهی نیاز است آنها را بازبینی کنند و مسایل را رصد و رایزنی های لازم را در جهت تثبیت ثبات و امنیت منطقه داشته باشند.
قاسمی افزود: این تماس های سه کشور و رایزنی ها وجود داشته و دارد که یکی از آنها در نیویورک در احلاس به وزیر اتفاق افتاد و در بیانیه ای که در پایان نشست منتشر شد، برخی محورهای مذاکرات و تفاهمات که بین سه کشور صورت پذیرفته بود منتشر شد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان کاهش سطح مناسبات با اقلیم کردستان گفت: ترجیح می دهم در این مورد فعلا صحبت نکنم و بعدا توضیح می دهم.
یکی از خبرنگاران پیش بینی سخنگوی دستگاه دیپلماسی را از اتفاقات پس از برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان جویا شد که قاسمی پاسخ داد: این اقدام در یک مقطع نامناسب و بدون منطق لازم و در یک وضعیت خاص از منطقه اتفاق افتاد.
وی افزود: دولت عراق تا حد زیادی موفق شده بود در مبارزه با تروریسم موفقیت هایی را کسب کند، نگرانی های در مورد این اقدام نابجا در منطقه وجود دارد که من ترجیح می دهم، صبر کنم و در روزهای آینده و بعد از اتمام امروز و فردا شاید بتوان بهتر و بیشتر در این باره صحبت کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگر در خصوص بسته شدن مرزهای اقلیم کردستان عراق اظهار کرد: بر اساس درخواست دولت عراق مرزهای خود را با اقلیم کردستان مسدود کردیم و با توجه به مناسباتی که با عراق داریم طبیعی است که اقدامات لازم را انجام می دادیم.
قاسمی در خصوص وضعیت اتباع ایرانی در اقلیم کردستان هم گفت از تعداد ایرانیان مقیم اقلیم آگاهی ندارم اما برای آمد و شد آن ها مکانیزم های لازم طراحی شده که توسط ارگان های ذیربط اطلاع رسانی خواهد شد.

** بازدید نمایندگان مجلس از سفارتخانه های خارج از کشور موضوع جدیدی نیست
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که قرار است نمایندگان مجلس بازدیدی از سفارتخانه های ایران داشته باشند آیا دستگاه دیپلماسی در جریان این موضوع است، اظهارکرد: این موضوع جدیدی نیست، نمایندگان مجلس در گذشته و حال سفرهایی به خارج از کشور دارند و در این سفرها توسط سفرا استقبال و میزبانی و همراهی می شوند و این تماس بین نمایندگان و سفرا وجود داشته و خواهد داشت.

** پرداخت پول محصولات پتروشیمی توسط چین تقریبا حل شده است
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که مواردی مطرح شده بود که چین به دلیل تحریم ها و قوانین وضع شده از سوی آمریکا پول محصولات پتروشیمی را پرداخت نکرده نتیجه مذاکرات در این زمینه چه بوده است، گفت: مشکلاتی به علت تغییر مقررات در سیستم بانکی چین وجود داشت بروز کرده بود و در نهایت برخی تعلل ها و کندی ها در کار بانکی ما صورت گرفت و هیات های کارشناسی ما مذاکرات مفصلی را با طرف چینی انجام دادند و مشکلاتی که وجود آمده بود تقریبا حل شده بود و نباید مشکل خاصی وجود داشته باشد.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر این که یکی از برنامه دولت افزایش سرمایه گذاری خارجی است و اتاق بازرگانی اعلام کرده است برنامه ای برای همکاری با وزارت خارجه برای سفر 200 نفر ایرانیان اثرگذار به کشور داریم چه اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است، یادآور شد: به هر حال بحث سرمایه گذاری خارجی بسیار مهم است و جزو اولویت و سیاست جدی دولت دوازدهم است و وزارت خارجه برای مساله و سایر مسایل برای بازریابی و اقتصاد ایران طراحی های لازم را انجام داده و فکر می کنم بتوانیم هرچه زودتر در این مسیر حرکت کنیم.
قاسمی افزود: یکی از برنامه ها جذب سرمایه گذاری خارجی است که می تواند توسط ایرانیان مقیم خارج یا بنگاه ها و موسسات و دولت های خارجی صورت پذیرد و در این جهت دولت و وزارت خارجه جدی است و تلاش های خود را از طریق مختلف دنبال خواهد کرد و امیدوارم این تلاش ها مفید واقع شود.

** برجام یا به همین شکل خواهد ماند یا نخواهد ماند
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات رییس جمهوری فرانسه درباره برجام اظهار کرد: تعدادی کثیری از کشورها در دیدارهایی که در نیویورک برگزار شد در مواضع اعلام خود پیرامون پایبندی به برجام را اعلام و مخالفت خود را با آنچه توسط آمریکایی ها مطرح شده بود اعلام کردند.
وی افزود: آنچه توسط دولت فرانسه مطرح شد بحثی است که درست بیان نشده است، برجام چارچوب، محتویات و ترتیبات خود را دارد و همه چیز اعم از زمان بندی، نظارت و مکانیزم های لازم در آن پیش بینی شده است و این توافق در این چارچوب اجرایی شده و در آینده هم ادامه خواهد داشت.
قاسمی تصریح کرد: برجام بحثی غیرقابل گشایش است و جایی برای بازکردن مجدد پرونده وجود ندارد. برجام یا بهمین شکل خواهد ماند و یا نخواهد ماند.
وی با بیان اینکه مواضع قریب به اتفاق کشورها به استثنای آمریکا در قبال برجام روشن و مشخص است، در خصوص مسائل موشکی اظهار داشت مواضع ما در این خصوص روشن است و تغییری در آن ایجاد نشده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما سیاست دفاع و بازدارنده خود را ادامه خواهیم داد و آنچه سیاست جمهوری اسلامی است ادامه همان سیاست دفاعی است که همچنان ادامه خواهد داشت و دیگران حق ورود و اظهار نظر درباره آن را ندارند.

** سفررییس جمهوری به نیویورک چهره بهتری از سیاست های ایران در جهان ارائه کرد
قاسمی درپاسخ به سوال در خصوص سفر اخیر رییس جمهوری به نیویورک و رایزنی های مقامات کشورمان در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل اظهار داشت: رایزنی های سیاسی جمهوری اسلامی ایران در نیویورک در حد وسیعی از ابتدای مجمع وجود داشته و هنوز هم ادامه دارد. رییس جمهوری سفر سه روزه فشرده و پر ثمری داشتند که تاثیرات خوبی در سیاست خارجی ایران خواهد داشت .این برنامه ها توانست چهره بهتری از سیاست های ایران در منطقه و جهان ارائه کند.
وی افزود: وزیر امورخارجه هم کماکان در نیویورک رایزنی های خود را دارد به طوری که تا دیروز بیش از 42 مذاکره، نشست و مصاحبه مطبوعاتی در نیویورک داشته اند و این روند در روزهای آینده هم ادامه خواهد داشت.
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص سیاست ها و اظهارات رییس جمهوری آمریکا اظهار داشت: سیاست های امریکا اتفاق جدید نیست و این اظهارات ماهیت هیات حاکمه آمریکا را هر از چندگاهی در اشکال مختلف نشان می دهد.
قاسمی همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص سیاست جدید دولت آمریکا برای ممنوعیت ورود اتباع ایرانی به آمریکا اظهار داشت: این کار غیرانسانی و غیرمنطقی است که توسط رییس جمهوری آمریکا دنبال می شود و اقدامی محکوم و مطرود است.
وی خاطرنشان کرد تصور می کنم در هیچ نقطه ای از جهان افکار عمومی با چنین اقدامات نامربوطی موافقت نخواهد کرد.

** کارشکنی های آمریکا در نشست کمیسیون مشترک برجام پیگیری شد
قاسمی در پاسخ به سوالی در خصوص نشست کمیسیون مشترک برجام و اینکه آیا جمهوری اسلامی ایران در این نشست اعتراضی به روند اجرای برجام مطرح کرد، اظهار داشت: ما در نیویورک دو نشست کارشناسی و وزرا را داشتیم و این نشست ها با حضور معاونین وزیران و وزرای امور خارجه کشورهای ۱+۵ برگزار شد.
وی اظهار داشت آنچه می توانم مطرح کنم این بود که در این نشست ها تمام کارشکنی ها، بدعهدی ها و مشکلاتی که توسط آمریکا بعد از توافق ایجاد شده بود، توسط وزیر خارجه کشورمان با جدید مطرح شد و تمام مسائل مورد پیگیری قرار گرفت.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره نشست کمیسیون مشترک اظهار داشت: ما همواره موضوعات مورد نیاز و آنچه در خصوص عهدشکنی های آمریکا مطرح است را دنبال کردیم و هیات عالی نظارت بر برجام تصمیمات لازم را اتخاذ می کند و به تناسب اقداماتی که باید انجام می دادیم را انجام داده ایم.
وی خاطرنشان کرد: این سیاست ادامه خواهد داشت و متناسب با اقدامات شرکایمان در 1+5 به خصوص با توجه به رفتارهای آمریکا سیاست های اتخاذ شده را به مرحله اجرا خواهیم گذاشت.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره مشکلات ایجاد شده برای اتباع ایرانی در صربستان و این که آیا با صربستان لغو روادید نشده است، گفت: لغو روادید با صربستان انجام شده و تعدادی از شهروندان ایرانی هم به این کشور سفر کرده اند.
وی افزود: متاسفانه تعدادی از ایرانیان که از سایر کشورها به صربستان سفر کرده‌اند به علت نداشتن مدارک قانونی لازم در فرودگاه متوقف و برخی به مبدأ اولیه بازگشت داده شدند و تعدادی هم بلاتکلیف هستند.
قاسمی اظهارکرد: از همان لحظات اولیه سفارت ما با مقامات صربستان صحبت کرد و مشکلات تعدادی از هموطنان حل شد.
وی ادامه داد: آنها که می خواهند به این کشور سفر کنند، مقررات این کشور را ملاحظه کنند و در چارچوب قوانین آن اقدام کنند تا در فرودگاه و یا مرزهای زمینی دچار مشکل نشوند.

** خواهان حل موضوع کره شمالی از طریق مذاکره هستیم
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که شبکه بولومبرگ مدعی شده وزیر خارجه ژاپن در دیدار با ظریف داشته است از ایران برای حل بحران موشکی شبه جزیره کره کمک خواسته است آیا تهران قصد ورود به این مساله و حل بحران دارد، گفت: تردیدی در این که ایران امروز صدای بلندی در جهان دارد و می تواند شعارها و خواسته های مردم خود بیان کند و در منطقه و جهان از جایگاه برخوردار است، وجود ندارد.
قاسمی افزود: در دیدارهایی که با مقامات ژاپنی داشتیم موضوعات مهمی در دستور کار دو طرف مشاهده کردیم و سیاست و مواضع نسبت به بحران شبهه جزیره کره روشن است و ما خواهان حل و فصل مشکلات از طریق بازگشت به میز مذاکره و تفاهمات هستیم و هر گونه افزایش تنش را نگران کننده می دانیم و امیدوارم این بحران از طریق مذاکره و روش های مسالمت آمیز کاهش پیدا کند.

** روابط ایران و ترکیه وارد فازهای جدیدتری شده است
قاسمی در پاسخ به سوالی درباره سفر اردوغان و رییس ستاد مشترک ترکیه به ایران، گفت: سفر رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه به تهران درآینده نه چندان دور انجام می شود و روابط تهران - آنکارا وارد فازهای جدیدتری شده است.
وی افزود: ایران و ترکیه به عنوان دو همسایه یک روند تکاملی را طی می کنند.
قاسمی تصریح کرد: ما در سطح سیاسی همواره رایزنی های متعدد در موضوعات مختلف اعم از مسایل دوجانبه و منطقه ای و بین المللی داشتیم و خواهیم داشت.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: با سفر سرلشگر باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح به ترکیه سطح روابط وارد فاز جدیدی از برخی همکاری ها شدیم که در نهایت می تواند کمک موثری به تثبیت امنیت و ثبات در منطقه باشد.
قاسمی همچنین اظهارکرد: پاسخ زود هنگام دعوت و سفر سرلشگر باقری که توسط همکار ایشان به تهران صورت خواهد گرفت، نشان از آن دارد که روابط از سطح بالایی برخوردار است و موضوعات بسیار و کلانی در دستور کار دو کشور وجود دارد و این سفر را در آینده نه چندان دور خواهیم داشت.
وی خاطرنشان کرد: پس از این سفر نیز سفر اردوغان به تهران انجام می شود که این در مقطع کنونی و در ادامه دیدار سفرهای پیشین و تماس های تلفنی و دیدارهای حواشی کنفرانس ها و مجامع بین المللی اتفاق افتاده که می تواند گامی به جلو و حرکتی رو به رشد در روابط فی مابین باشد و امیدوارم این دیدارها بتواند به تعمیق روابط در همه سطوح کمک کند.

** سخنان وزیر خارجه امارات درباره برجام قابل اعتنا نیست
سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین در پاسخ به این سوال که اخیرا وزیر خارجه امارات گفته است ایران روح و متن برجام را نقض کرده و وزیر خارجه بحرین مدعی شده ایران در منطقه دخالت می کند و باید به قطعنامه ۲۲۳۱ پایبند باشد، پاسخ وزارت خارجه به این اظهارات چیست، گفت: فکر کنم بعضی ها آدم های هستند که قد و قواره آنها در حد ورود به همه مسائل نیست.
وی ادامه داد: کسانی که خارج از مسئولیت در خصوص برجام اظهارنظر و خود را قاضی برجام تلقی می کنند، دچار یک نوع مشکل خاص هستند و این افراد که ممکن است در همه جای دنیا پیدا شوند، لازم نیست به آن پاسخ داده شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: آنهایی که در خصوص دخالت ایران در منطقه صحبت می کنند کسانی هستند به اتفاق شرکای بزرگ تر خود در منطقه و جهان به کار خرید و فروش تروریسم و افراط گرایی و دخالت در سایر مسایل دیگران و سرکوب مردم خودشان تلاش می کنند و حرف آن ها خیلی قابل اعتنا نیست و در ادامه سیاست هایی است که توسط برخی از کشورها در حوزه ایران هراسی و ایران ستیزی انجام می شود و بحث جدیدی نیست و به دلایل مختلف این صحبت ها ادامه خواهد داشت.

** تحریم های فروش هواپیما توسط آمریکا به شکل قانون در نیامده است
قاسمی در پاسخ به سوالی درباره تحریم های فروش هواپیما از سوی آمریکا و اینکه این موضوع نقض برجام است، گفت: بحثی که در خصوص هواپیما در کنگره آمریکا مطرح شد یک لایحه است و از این لوایح زیاد مطرح شده و شاید بیش از ۶۰ لایحه مشابه در سال گذشته داشتیم که در نهایت هیچکدام به سامان و فرجام نرسیده است.
وی ادامه داد: این لوایح وقتی می تواند به شکل قانون در آید که مراحل قانونی خود را طی کند و در نهایت به امضای رییس جمهور آمریکا برسد.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: آنچه در خصوص هواپیماها مطرح است قراردادی است که بین شرکت های ایرانی و آمریکایی منعقد شده و باید بخش فنی آن را از دستگاه های ذیربط سوال کرد.
گفت: این لفاظی ها بیشتر در جهت ایجاد یک نوع ایران هراسی و ایران ترسی است که هنوز دامن زده می شود و ادامه دارد.

** منتظر پاسخ دولت میانمار برای ارسال مستقیم کمک ها به مردم این کشور هستیم
قاسمی درخصوص تحولات میانمار نیز گفت: از روزهای ابتدای بحران فعالیت خود را داشته ‌ایم و با دولت ترکیه با توجه به ریاست این کشور بر سازمان همکاری اسلامی رایزنی داشته ‌ایم.
وی یادآور شد: همچنین با دولت میانمار گفت ‌و گو و سعی کردیم مجوزهایی برای اعزام یک هیات سیاسی و کمک های انسان دوستانه داشته باشیم.
وی تصریح کرد: هفته گذشته سفیر اکردیته ایران به میانمار رفت و با معاون وزیر امور خارجه این کشور مفصل گفت و گو کرد و نگرانی‌ های جمهوری اسلامی ایران به دولت میانمار اعلام و هشدارهای لازم در خصوص این فاجعه انسانی و بشری بیان شد.
وی ادامه داد: همچنین خواستار آن شدیم تا بتوانیم به طور مستقیم کمک‌ هایی را به میانمار ارسال کرد و فکر می ‌کنیم نتایجی حاصل شود.
سخنگوی وزارت امورخارجه افزود: تلاش‌ ها درمورد بنگلادش نیز دنبال شد و اولین کمک‌ ها به همراه هیاتی از وزارت خارجه ارسال شد و محموله دوم نیز ارسال شده و هرچند روز یک‌ بار نیز این محموله ‌ها ارسال می ‌شود اما منتظر پاسخ دولت میانمار برای ارسال مستقیم کمک‌ ها هستیم.

** صداهایی که از ریاض شنیده می شود، متفاوت است
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی پیرامون روابط ایران عمان و اعلام آمادگی این کشور برای میانجی گری بین ایران با کشورهای دیگر اظهار کرد: روابط بین ایران و عمان همواره وجود داشته است و دو طرف هرگاه نیازی داشته اند، بایکدیگر تماس گرفته و همکاری کرده اند.
قاسمی تاکید کرد که در مورد آمریکا وضعیت کاملا روشن است و نیازی به بحث میانجی گری نیست اما اگر منظور عربستان است ما هنوز یک نگاه دقیق و روشنی از این کشور نداریم و صداهایی که از ریاض شنیده می شود صداهای متفاوتی است.
وی ادامه داد: هر ازگاهی برخی کشورها سخنی به میان می آورند، توسط مقامات عربستان به دلایل مختلف تکذیب می شود و فکر می کنم نیازی به صحبت در این مورد نیست.
وی گفت: ما منتظر اقدامات و تلاش های مثبت و تغییر رفتار عربستان در منطقه و نسبت به جمهوری اسلامی ایران هستیم و ریاض حتما باید گام های مثبتی بردارد بخصوص هر چه زودتر یمن را به مردم آن واگذار کند و بمباران های خود را پایان دهد.

** مذاکرات بین ایران و کانادا را ادامه می دهیم
وی در ادامه و در پاسخ به سوال دیگر درباره دیدار وزیران امور خارجه ایران و کانادا در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد اظهارکرد: ما مذاکرات را از مدت ها پیش با دولت جدید کانادا در کشور ثالث آغاز کردیم و بعد این مذاکرات را در تهران ادامه دادیم.
وی ادامه داد: سال گذشته در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل هم وزیران امور خارجه دو کشور دیدار کردند و تماس های تلفنی بین دو وزیر وجود داشت و هیاتی هم از کانادا به تهران سفر کرد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان این که طی روزهای گذشته هم دیداری بین وزرای خارجه دو کشور برگزار شد، گفت: در این دیدار طرفین پیرامون مسائل دوجانبه همکاری ها و آینده روابط و وضعیت کنسولی ایرانیان مقیم کانادا صحبت و قرار شد در آینده نه چندان دور مذاکرات را در سطوح دیگری ادامه دهیم.
وی خاطرنشان کرد: در آینده نه چندان دور مجددا هیات های دو طرف درباره چگونگی برقراری روابط و مسائل کنسولی مذاکراتی خواهند داشت .در کنار این مسائل دو طرف درباره مسائل منطقه، برجام دیگر موضوعات مورد علاقه گفت و گو کردند اما آنچه از اهمیت بسیار برخورداربود بررسی وضعیت ایرانیان مقیم کانادا و مسائل کنسولی بود.
قاسمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اظهارات یکی از مقامات رژیم اشغالگر قدس که اگر جامعه جهانی نتواند ایران را متوقف کند ما وظیفه داریم ایران را متوقف کنیم، گفت این اظهارات حرف های تکراری است که همواره زده شده است و توقع دیگری هم از این رژیم اشغالگر نمی رود.
وی گفت: این ها معمولا حرف های بی ربطی نسبت به ایران مطرح می کنند اما جهان خیلی شنوای آن نیست ماهیت این رژیم و مواضع آن روشن است و اهمیتی نه برای ما و نه برای دیگران ندارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص روابط نظامی آذربایجان و رژیم صهیونیستی و این که آیا این مناسبات در منطقه قفقاز مورد رصد جمهوری اسلامی ایران قرار دارد یا نه خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به هر حال هم با ارمنستان وهم با جمهوری آذربایجان روابط خوبی دارد که این روابط رو به گسترش است و در آینده نه چندان دور بازهم تماس ها ادامه خواهد داشت.
قاسمی با بیان این که منطقه قفقاز مثل سایر مناطق پیرامونی ایران برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است، خاطرنشان کرد: تحولات منطقه را با دقت تحت نظر داشته و رصد می کنیم و خط قرمزهای ایران کاملا مشخص است، کشورهایی که باایران مناسبات دارند در حوزه پیرامونی ما هستند و با نگاه، دیدگاه و خطوط قرمز ایران آشنا هستند.
وی اضافه کرد: ما در تماس هایی که داریم در مواقع لازم اگر نیاز بدانیم با آنها در خصوص موضوعاتی که می تواند حساسیت برانگیز باشند، صحبت کرده و خواهیم کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: با اشرافی که ایران بر روابط خود با همسایگان خوب خودش دارد نگران نیستیم و نهایتا همواره توسط خود این کشورها از تحولات سیاست خارجی و مسائل آگاهی پیدا می کنیم و در جریان تحولات قرار می گیریم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.