به گزارش ایسنا، به نقل از نیوز عربی، نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق امروز (دوشنبه) در کنفرانسی مطبوعاتی همزمان با برگزاری رفراندوم جنجالی استقلال در این اقلیم که با واکنش‌های شدید داخلی و خارجی روبرو شده، گفت: این رفراندوم فقط تصمیم چند حزب کرد نیست بلکه خواسته همه ملت کرد است. ما تمایل داریم به استقلال از راه مسالمت آمیز و دموکراتیک به دور از خشونت دست یابیم.

وی افزود: من به کسانی که اقلیم کردستان را تهدید می‌کنند، می‌گویم لازم نیست ما را از طریق فرودگاه‌ها و امثال آن تهدید کنید. ما تصمیم گرفتیم این همه‌پرسی را اجرا کنیم چراکه ملت کرد می‌خواهند از طریق این همه‌پرسی نظرشان درباره سرنوشت خود را اعلام کنند.

وی با اشاره به تهدیدهای اخیر دولت مرکزی بغداد درباره برگزاری همه‌پرسی گفت: تهدیدهای حیدر العبادی، نخست وزیر عراق یادآور اقدامات صدام و حزب بعث علیه کردهاست؛ اقداماتی که هدفش مجازات ملت کرد است. ما می‌خواهیم از طریق مذاکرات جدی با بغداد به سمت استقلال برویم. کاری که ما می‌کنیم یک روند دموکراتیک است.

بارزانی همچنین درباره نگرانی‌های ترکیه نیز گفت: هدف ما تهدید امنیت ملی ترکیه نیست. به ترکیه می‌گویم دوستی بهتر از کردستان نخواهی داشت. ما از دهه ۹۰ قرن بیستم روابط خوبی با ترکیه داشته‌ایم، امیدواریم ترکیه دلایل ما برای برگزاری همه‌پرسی را درک کند و اقدامات آتی این کشور روابط ما را مخدوش نکند. ما امروز و در آینده‌های دور تلاش می‌کنیم بهترین روابط را با ترکیه در عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و دیگر عرصه‌ها داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ملت کردستان عراق طی سال‌ها اثبات کرده عامل ثبات و امنیت در منطقه است. من تاکید می‌کنم کردها حق برگزاری چنین همه‌پرسی را دارند و ما به عنوان یک ملت در جهان خواهان رسیدن به استقلال هستیم.

وی گفت: ما اقدامات درباره تعلیق پرواز هواپیماها به سمت کردستان تصمیماتی را اتخاذ خواهیم کرد و از رهبران ترکیه خواسته‌ایم مقدمات سفری را برای ما جهت توضیح دلایمان برای برگزاری این همه‌پرسی فراهم کنند.

برگزاری این همه پرسی ابدا به معنای این نیست که ما از روز سه شنبه ۲۶ سپتامبر ۲۰۱۷ رسما از عراق جدا می‌شویم بلکه باید بگویم سیاست‌های اشتباه دولت بغداد باعث این اقدام شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.