به گزارش ایسنا، محمد ایرانی در نشستی که با عنوان بررسی نشست‌های آستانه برگزار شد با اشاره به نقش ایران، روسیه و ترکیه در این نشست‌ها اظهار کرد: بخشی از نیروهای معارض در سوریه مورد حمایت ترکیه هستند و به این کشور رفت و آمدهایی دارند طبیعی است که ترکیه نیز در این نشست‌ها نقش تاثیرگذاری داشته باشد.

وی با اشاره به چگونگی تشکیل نشست‌های آستانه گفت: جرقه تشکیل روند آستانه در هفتم آبان سال گذشته در نشست وزرای خارجه ایران، روسیه و سوریه در مسکو زده شد، البته بعد از آن چند دور نشست در سطح وزیران خارجه و معاونین وزرای خارجه در روسیه و ترکیه برگزار شد و بعد از آن تصمیم به تشکیل نشست آستانه شد.

ایرانی با بیان اینکه پیشروی مذاکرات آستانه و موفقیت در آن به روند سیاسی حل بحران سوریه و همچنین پیشبرد مذاکرات ژنو کمک می‌کند، تصریح کرد: نکته مهم این است که بخش اعظمی از گروه‌های معارض در سوریه به این نتیجه رسیدند که راه‌حل این کشور راه‌حل نظامی نیست. این در حالی است که این گروه‌ها پیش از تحولات حلب و در نشست‌های ژنو یک و دو به دنبال این بودند که به توافقی دست پیدا کنند که براساس آن ساختار دولت سوریه تغییر کرده و در همین چارچوب بحث دولت انتقالی را مطرح می‌کردند.

این مقام مسوول در وزارت خارجه با اشاره به اینکه در نشست‌های ابتدایی که در سطح بین‌المللی در ارتباط با بحران سوریه تشکیل می‌شد از جمله ژنو یک و دو ایران حضور نداشت، ادامه داد: از وین یک ایران در نشست‌های بین‌المللی سوریه حضور پیدا کرد و توانست نقش موثری را ایفا کند.

وی به تشکیل نشست‌های وین یک و دو و همچنین نشست‌های مونیخ، نیویورک و لوزان اشاره کرد و گفت: بعد از تحولات میدانی جدیدی که در سوریه رخ داد این نشست‌ها متوقف شد تا ببینند نشست آستانه به کجا می‌رسد و روند چگونه خواهد بود.

مدیرکل خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه با بیان اینکه در صحنه بین‌المللی همه پذیرفته‌اند که نتایج روند آستانه می‌تواند بر روی روند مسائل سیاسی بحران سوریه اثر بگذارد، خاطرنشان کرد: در زمانی که بحث تشکیل روند آستانه پیش آمد مسوولیت دعوت از گروه‌های معارض سوری بر عهده ترکیه گذاشته شد و البته بر این موضوع تاکید شد که این گروه‌های معارض باید صفوف خود را از گروه‌های تروریستی همچون جبهه النصره و داعش جدا کنند و با کنار گذاشتن اسلحه‌هایشان در پشت میز مذاکره حضور پیدا کنند.

ایرانی به نقش ترکیه در این زمینه اشاره کرد و در بخش دیگری از صحبت‌های خود در مورد استمرار یافتن آتش‌بس فعلی در سوریه و تمایز آن با آتش‌بس‌های قبلی گفت: تعیین مناطق کاهش تنش باعث شده که آتش‌بس در این منطقه طولانی‌تر شود. از دیگر سو طرف‌های موثر در بحران سوریه به تدریج به این نتیجه رسیده‌اند که این بحران راه‌حل نظامی ندارد و باید از طریق سیاسی آن را حل کرد.

این مقام مسوول در وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه عزم جدی ایران، ترکیه و روسیه برای حل بحران بر ادامه آتش‌بس ایجاد شده موثر بوده است، به ارائه توضیحاتی در مورد توافق ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه اشاره کرد و افزود: طبق این توافق ناظران اجرای توافق باید از سه کشور ایران، روسیه و ترکیه باشند و از دیگر سو قرار نیست که این مناطق به صورت طولانی از یکدیگر جدا شوند بلکه مثلا در یک بازه زمانی شش ماه این اتفاق رخ می‌دهد و برای این موضوع مدت و زمان مشخصی در نظر گرفته می‌شود.

وی گفت: بر اساس این روند گروه‌هایی که سلاح در دست دارند یا باید با کنار گذاشتن سلاح‌هایشان با دولت توافق کنند و دولت نیز حاضر است که به آنها امتیازاتی بدهد یا اینکه به مناطقی بروند که تروریست‌ها حضور دارند و این خود باعث جدا شدن صفوف معارضان از صفوف تروریست‌ها می‌شود و این تصمیمات به معنای جدا شدن منطقه‌ای از سوریه یا تجزیه آن نخواهد بود.

این مقام کشورمان در پاسخ به این سوال که چرا مخالفان در سوریه به این نتیجه رسیدند که مذاکره کنند؟ افزود: تحولات حلب در این زمینه موثر بود. ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران با بخشی از معارضان ارتباط داریم ولی این ارتباط محدود است. روسیه و ترکیه به میزان بیشتری با آنها در ارتباط هستند و این گروه‌ها در خلال مذاکرات با این کشورها به این نتیجه رسیدند که به روند مذاکرات بپیوندند تا از این طریق راه‌حلی برای بحران ایجاد شود و از طرف دیگر بتوانند در آینده سوریه نقش ایفا کنند.

ایرانی با تاکید بر اینکه این گروه‌ها نباید به دنبال خواسته‌های حداکثری باشند و حرف و خواسته‌شان باید بر اساس واقعیت‌های میدانی باشد، در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: در نشست‌های آستانه نمایندگان سازمان ملل به عنوان عضو ناظر حضور دارند. در نشست آستانه دو، ترک‌ها تاکید داشتند که آمریکایی‌ها نیز حضور داشته باشند ولی ایران و روسیه هر دو ملاحظاتی در این ارتباط داشتند و در همین چارچوب پیشنهادی مطرح شد مبنی بر اینکه اگر قرار بر دعوت از این کشور است این امر از سوی دولت میزبان یعنی دولت قزاقستان صورت گیرد.

این مقام مسوول در وزارت امور خارجه محدود بودن اعضا و محدود بودن موضوع مورد بحث در نشست‌های آستانه را از علل موفقیت این روند عنوان کرد و گفت: روند آستانه وارد موضوعات گسترده و پیچیده سوریه نشد بلکه با همکاری سه کشور ایران، روسیه و ترکیه یک موضوع خاص در نظر گرفته شد و تلاش‌ها در این چارچوب صورت گرفته که بخشی از این بحران مدیریت شود.

ایرانی با اعتقاد بر اینکه نشست آستانه ۶ نقطه عطف روند آستانه بود، گفت: در این نشست‌ها که وزارت خارجه به نمایندگی از نظام حضور پیدا می‌کند، نمایندگان نظامی ما نیز حضور دارند و نظرات خود را در مورد بحث‌های میدانی مطرح می‌کنند.

وی با بیان اینکه کشوری به عنوان عضو اصلی به سه کشور ایران، روسیه و ترکیه در نشست آستانه اضافه نمی‌شود و اگر کشوری اضافه شود با عنوان عضو ناظر خواهد بود، تاکید کرد: مسائل انسانی در بحث بحران سوریه برای ایران بسیار مهم است و یکی از اولویت‌های ما این موضوع است. ما تمام تلاش‌مان این است که افراد کمتری در این بحران جان خود را از دست بدهند و خون کمتری به زمین ریخته شود.

این مقام مسوول در وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در ارتباط با چرایی مذاکره با معارضان سوری با بیان اینکه برای حل بحران سوریه باید به نظرات نیروهای مخالف دولت سوریه نیز توجه داشت، تصریح کرد: چه بپذیریم و چه نپذیریم عده‌ای از مردم در سوریه مخالف دولت هستند و در دولتی که در آینده شکل می‌گیرد هر دو طرف باید حضور داشته باشند.

ایرانی در این نشست که در خبرگزاری قدس برگزار شده بود، در پاسخ به سوالی در مورد برگزاری رفراندوم از سوی اقلیم کردستان در روز دوشنبه خاطرنشان کرد: روندی که آقای بارزانی در پیش گرفته در راستای بازگرداندن ثبات به منطقه نیست بلکه باعث ایجاد آشوب در منطقه می‌شود.

وی با اشاره به برخی از اتفاقات احتمالی که ممکن است در این جریان رخ دهد، تصریح کرد: بحث مربوط به رفراندوم و همه‌پرسی در این منطقه لزوماً به معنای این نیست که بلافاصله استقلال ایجاد می‌شود بلکه آنها ابزاری را در اختیار خواهند داشت تا قدرت چانه‌زنی‌شان بالا برود.

این مقام مسوول در وزارت امور خارجه با بیان اینکه تمام طرف‌های پیرامونی منطقه اقلیم با موضوع استقلال و همه‌پرسی از زاویه نگاه خودشان مخالفت کرده‌اند، تصریح کرد: این موضوع باعث می‌شود که حاکمیت ملی عراق به خطر بیفتد، تنش‌ها در منطقه افزایش پیدا کند و وضعیت نابسامانی شکل بگیرد که در این صورت تمام مسوولیت‌ها بر دوش بارزانی خواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.