به گزارش جام جم، سالم نگه داشتن خودروی شما تا کارکرد چند صد هزار کیلومتر کاملاً امکان‌پذیر است. کافی‌ست چند نکته مهم برای نگهداری بهینه خودرو را رعایت کنید تا بتوانید سال‌ها از خودروی‌تان استفاده کنید. باید از چشم‌ها و گوش‌های خود استفاده کنید و یک برنامه‌ریزی منظم داشته باشید تا عمر مفید خودروی‌تان را افزایش دهید و از مشکلات فنی اجتناب کنید.

از شنوایی خود استفاده کنید

هر از چند گاهی فن سیستم تهویه و رادیو را خاموش کنید و فقط به این گوش کنید که خودروی شما در حالت ایستاده و در حال حرکت چه جور صدایی دارد. یک صدای تق‌تق عجیب ریتم‌دار در حرکت ممکن است نشانه فرو رفتن میخ یا سنگریزه در یکی از لاستیک‌ها باشد. توقف کنید و نگاهی به آن بیندازید. هیچ‌وقت این بررسی کوتاه را از خودرویتان دریغ نکنید.

هنگام ترمز گرفتن، اگر صدای سوت بلند یا ساییدن دو شی فلزی به هم را می‌شنوید می‌تواند به این معنا باشد که وقت تعویض لنت ترمزهای شما فرا رسیده است. اگر صدای بلند مانند ضربه زدن می‌شنوید می‌تواند نشانه‌ای از مشکل جدی در موتور یا پلوس‌های خودروی شما باشد. اگر توقف کنید و آن را به مکانیک نشان دهید احتمالاً خودروی خود را نجات می‌دهید و هزینه هنگفتی که صرف تعمیر خودرو می‌شود را کاهش دهید.

بلافاصله بعد از روشن کردن موتور سرد، دور موتور آن را بالا نبرید

بسیاری از مردم این‌طور فکر می‌کنند که اگر بلافاصله بعد از روشن کردن موتور سرد با آن تهاجمی رانندگی کنند به گرم شدن موتور کمک می‌کند و آن را برای رانندگی آماده می‌کند. ولی در واقع این کار بدترین آسیب را به موتور خودروی شما می‌رساند. هنگامی‌که موتور بیش از چند ساعت خاموش بوده است، روغن به کارتل برمی‌گردد و هیچ روغنی در سر سیلندر برای روغن‌کاری قطعات بالایی موتور وجود ندارد. برای اینکه آسیبی به خودروی شما نرساند پس از روشن کردن موتور سرد اجازه دهید یک دقیقه با دور آرام، درجا کار کند تا روغن به قطعات بالایی موتور برسد و بدون اینکه صدمه‌ای ببیند آماده حرکت شود. پس از یک دقیقه (در هوای خیلی سرد ۲ الی ۳ دقیقه) می‌توانید به‌آرامی حرکت کنید. تا وقتی آمپر آب رادیاتور بالا نیامده، از بالا بردن دور موتور خودداری کنید. اگر خودروی شما آمپر آب ندارد، می‌توانید گرم شدن بخاری خودرو را ملاک قرار دهید. به‌مرور زمان، صدای موتور را در حالت سرد و گرم تشخیص می‌دهید.

وضعیت لاستیک‌ها و مایعات خودرو را چک کنید

اگر هر هفته یک‌بار فقط چند دقیقه وقت صرف کنید، از دردسر و هزینه اضافی در امان خواهید بود. فقط کافی‌ست مایعات خودرو را چک کنید. خودرو را در یک سطح صاف (بدون شیب عرضی و طولی) متوقف کنید. دقت کنید برای چک کردن مایعات خودرو، موتور حتماً باید سرد باشد؛ یعنی حداقل یک ساعت پیش آن را خاموش کرده باشید. به‌هیچ‌عنوان برای بازدید دوره‌ای، دست به موتور داغ نزنید. ممکن است دچار سوختگی شدید شوید و همزمان به موتور خودرو نیز آسیب بزنید.

در کاپوت را باز کنید، گیج روغن را بیرون بکشید با دستمال آن را پاک کنید، مجدداً در جای خودش قرار دهید و سپس دوباره آن را بیرون بکشید تا سطح روغن موتور و رنگ آن را بررسی کنید. باید سطح آن فول باشد و رنگ آن نیز تمیز باشد. نباید سیاه و پر از جرم باشد. مایع سیستم خنک‌کننده (آب رادیاتور) را هم چک کنید - باید رنگ و بوی تمیزی داشته باشد و اثری از روغن یا کف کرم‌رنگ در آن نباشد. مایع هیدرولیک فرمان و روغن ترمز را نیز بررسی کنید. پس از انجام این کار فشار باد لاستیک‌ها را بررسی کنید - فشار مناسب همیشه روی لاستیک نوشته شده است. اگر قرار است باد لاستیک‌ها را تنظیم کنید، خودرو باید سرد باشد؛ یعنی برای تنظیم باد، باید به یک مکانیکی حداکثر در فاصله ۵ دقیقه‌ای محل سکونت خود مراجعه کنید.

بررسی روغن گیربکس، چه در خودروهای دنده‌ای و چه در خودروهای اتوماتیک، به‌آسانی بررسی بقیه مایعات خودرو نیست. برای چک کردن این مورد، هر دو هفته الی یک ماه، به تعمیرگاه مراجعه کنید و از متخصصان بخواهید وضعیت سلامت روغن گیربکس را تأیید کنند. اگر خودروی دنده‌ای دارید، زوزه کشیدن گیربکس در دنده‌های مختلف می‌تواند نشان از وضعیت نامناسب روغن گیربکس باشد.

با خودروی خود همانند یک خودروی مسابقه‌ای رفتار نکنید

هیچ دلیلی برای رانندگی پرتنش وجود ندارد و اگر درست رانندگی کنید، می‌توانید تا سال‌ها بی‌دغدغه از خودرویتان سواری بگیرید. خشن و تهاجمی ترمز نکنید، از رانندگی سریع در مسیرهای ناهموار خودداری کنید و فقط در مواقع ضروری پدال گاز را تا انتها فشار دهید. البته این به معنای لذت نبردن از رانندگی نیست، اگر هر از چند گاهی رانندگی اسپرت داشته باشید هیچ مشکلی پیش نمی‌آید فقط هنگام حرکت از حالت سکون از هرزگردی بیش‌ازحد لاستیک‌ها خودداری کنید و صدای جیغ لاستیک‌ها را درنیاورید. همین موارد را هنگام دنده عوض کردن نیز رعایت کنید و به‌آرامی و ملایمت با گیربکس رفتار کنید. اگر با خودروی خود مانند یک خودروی گران‌قیمت و عزیز رفتار کنید، عمری طولانی خواهد داشت.

سرویس‌های دوره‌ای خودرو را منظم انجام دهید

با اینکه این موضوع ممکن است برای خیلی از افراد طبیعی به نظر برسد ولی بعضی از مردم فراموش می‌کنند که خودرو به نگهداری منظم نیاز دارد. برای مثال، عدم تعویض به‌موقع روغن‌موتور می‌تواند اصطلاحاً به «یاتاقان زدن» موتور منجر شود. این نوع خرابی، به‌طور متوسط، هزینه‌ای حدود ۱۰ درصد قیمت خودرو دارد؛ یعنی اگر یک خودروی ۱۰۰ میلیون تومانی سوار می‌شوید، با نگهداری نادرست از آن به‌راحتی می‌توانید ۱۰ میلیون تومان خرج بتراشید.

کافی است دستور‌العمل‌های ذکرشده در دفترچه راهنمای نیسان را اجرا کنید، چراکه آن‌ها می‌دانند که نگهداری صحیح از خودرویی که ساخته‌اند، چه شرایطی دارد. سپس می‌توانید از خودروی خود انتظار داشته باشید که راندمانی بهینه داشته باشد. نتیجه رعایت کردن دستورالعمل‌های دفترچه راهنمای خودرو، فاصله زمانی بیشتر بین سرویس‌های دوره‌ای و صرفه‌جویی قابل‌توجه در هزینه است. به چراغ‌های اخطار در صفحه پشت آمپر خودروی خود توجه کنید. این چراغ‌ها بی‌دلیل روشن و خاموش نمی‌شود.

تعویض قطعات مصرفی خودرو

درحالی‌که برخی از رسیدگی‌های روزمره و بررسی‌های منظم تا مدت‌زمان طولانی خودروی شما را سالم نگه می‌دارند، بعضی از قطعات به اندازه عمر خودرو دوام می‌آورند و بعضی دیگر مصرفی هستند و باید تعویض شوند. لنت ترمزها، تیغه برف‌پاک‌کن، فیلتر‌ها، تسمه‌ها و شیلنگ‌ها درصورتی‌که نشانی از فرسودگی داشته باشند، باید تعویض شوند. به خاطر داشته باشید که همیشه نگهداری از خودرو ساده‌تر از تعمیر آن و تعمیر خودرو کم‌هزینه‌تر از تعویض آن است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.