به گزارش ایسنا، سردار حسین دهقان در نشست ماهیانه جامعه اسلامی مهندسین، ادامه داد: دولت به دنبال تضعیف سپاه نیست و سپاه هم قابل تضعیف نیست اما به هرحال توقعات فرق می‌کند.

وی همچنین درباره بحث استقلال کردستان عراق گفت: هیچکس کردستان مستقل را تحمل نمی‌کند و این موضوع در منطقه مورد حمایت نخواهد بود. از حرف‌های آقای بارزانی هم به نظر می‌آید که بیشتر به دنبال امتیاز گرفتن باشد تا استقلال.

وزیر پیشین دفاع خاطرنشان کرد: ما هیچکدام از آزمایش‌های موشکی‌مان را هیچگاه تعطیل نکردیم و در همه سیستم‌های بالستیکی، کروز و پدافند هر زمان هر تست و مانوری خواستیم انجام دادیم.

دهقان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به آغاز ماه محرم و هفته دفاع مقدس، اظهار کرد: قرابت آغازین حوزه‌های ماه محرم و دفاع مقدس بار معنایی خود را دارد چراکه اساساً انقلاب ما بر مبنای مکتب عاشورایی پیش رفته و به براساس اهداف امام حسین(ع) نظام انقلابی ما شکل گرفته و همان آرمان‌ها را دنبال می‌کند.

وی با بیان اینکه هفته دفاع مقدس فرصتی برای بازخوانی دوران پرافتخار کشور است، تصریح کرد: بازخوانی آنچه در دفاع مقدس رخ داده و بر این ملت گذشته و بیان آنچه آن پیروزی‌ها را خلق کرده برای ما یک مسوولیت است.

مشاور فرمانده کل قوا خاطرنشان کرد: اگر امروز بگوییم دفاع مقدس رمز و راز اساسی و بنیادین قدرت بازدارندگی ماست، حرف درستی زده‌ایم. ملت ما در یک آزمون تاریخی بزرگ حضور پیدا کرده و با سربلندی از آن خارج شدند.

وی ادامه داد: ملت ما آموخت که ملتی زنده است که آماده دفاع از عزت و شرف خود باشد و باید بر عزم و اراده خود اتکا کند و به نصرت الهی توکل کند و بپذیرد که اگر ایمان و عمل صالح را توأمان به صحنه بیاورد پیروزی برای آن قطعی است.

دهقان تاکید کرد: ما آموختیم که در مقابل مستکبران سازش و تسلیم معنا ندارد و باید مقاوت و پایداری داشت. جنگ نیز یک صحنه درگیری سخت و نرم است و امروز دشمن در جنگ اقتصادی، روانی و نرم با ما قرار گرفته و هدفش براندازی نظام است چراکه چنین نظامی با چنین ابعادی برای آنها پذیرفتنی نیست.

وزیر سابق دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح همچنین گفت: نظام سلطه یک دشمن همیشه در صحنه برای ماست کهآماده هر هجمه‌ای در هر ابعادی است. جنگ امری نکوهیده است چراکه پیامدهای مختلف یک جنگ تا سه و چهار نسل بعد از آن را درگیر می‌کند اما با اینکه جنگ کراهت دارد اما دفاع مقدس برای ملت ما خیر مطلق بود.

دهقان با اشاره به شرایط منطقه‌ای در زمان جنگ تحمیلی اظهار کرد: عربستان چه در آن زمان و چه اکنون یک قدرت محور یا قدرت منطقه‌ای یا تاثیرگذار بر روابط و مناسبات منطقه‌ای در جهان اسلام و دنیای عرب نبوده و نیست هرچند که نفت و پول دارد اما از ظرفیت فرهنگی، ایده‌لوژیک، استانی و راهبردی رهبری در دل خود برخوردار نیست.

وی تصریح کرد: در آغاز جنگ تحمیلی نیز ارتش از انسجام و یکپارچگی کاملی برخوردار نبود و نیروهای سپاه و نیروهای مردمی نیز شکل نگرفته بودند. در عین حال آمریکا، شوروی، فرانسه، انگلیس و آلمان هر آنچه داشتند در اختیار صدام گذاشتند و در پایان جنگ نیز آمریکایی‌ها خود مستقیما وارد عرصه شده و دکل‌های نفتی و هواپیمای مسافربری ما را مورد اصابت گلوله قرار دادند.

مشاور فرمانده کل قوا ادامه داد: واقعیت این بود که یک نظام سیاسی با مردمسالاری دینی توانسته و می‌تواند به عنوان الگویی که استقلال، عزت و هویت دارد در مقابل نظام سلطه قرار گیرد و این نظام همواره در حال توسعه بوده و هست.

دهقان تاکید کرد: انقلاب اسلامی منشأ تحولات عظیم، عمیق و گسترده با امواج فراگیر است که اگر ملتی طبق آن به دنبال ابعاد آزادی باشد و به خود اتکا کند می‌تواند به استقلال برسد و هیچ‌چیز نمی‌تواند مانع آن شود. بنابراین هدف غایی آنها این بود که چنین نظامی را براندازی و یا بتوانند آن را تجزیه کنند و یا نهایتاً چنان تخریبی بر این ملت تحمیل کنند که نقطه برگشت، زمان و هزینه زیادی لازم داشته باشد و این ملت به هدف اولیه خود تردید کند.

وزیر دفاع دولت یازدهم یادآور شد: طبق گفته امام (ره) جنگ قله ظرفیت‌های انسانی مردم ما بود و منجر به تثبیت بایدهای دینی در کشور و صدور انقلاب شد. در عین حال عبرتی خلق شد که می‌توانیم مسیر قدرت، استقلال خود را طبق آن طی کنیم.

وی افزود: طبق گفته مقام معظم رهبری شروع جنگ، شروع افتخارات این ملت و شعله‌ور شدن خیانت‌های استکبار بود.

دهقان با اشاره به دستاوردهای جنگ تحمیلی برای کشور ما اظهار کرد: پذیرش مسوولیت، اتکا به خود، حفظ استقلال، ترویج روحیه خوداتکایی و ایجاد ظرفیت‌های انسانی از جمله دستاوردهای جنگ تحمیلی برای ما بود هرچند امروز ساختارهای مدیریتی ظرفیت به فعل رساندن استعدادهای ما را ندارد در حالی که ایران از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.