به گزار ایرنا، روزنامه واشنگتن پست دیروز (پنجشنبه) درگزارشی خبر داد که دمکرات های سنا از دولت آمریکا خواسته اند تا پیش از ۶ اکتبر (۱۴ مهر) و آغاز تعطیلات کنگره، وزیر امور خارجه، مدیر اطلاعات ملی، وزیر دفاع، رئیس ستاد مشترک ارتش و احتمالاً وزیران انرژی و خزانه داری را به سنا رفته و در مورد پایبندی ایران به برجام گزارش دهند. ترامپ روز ۱۶ اکتبر (۲۴ مهر) تصمیم خود در مورد پایبندی ایران به برجام را به اطلاع کنگره می رساند.
با این حال، مقام های شورای امنیت ملی آمریکا به سران کنگره اطلاع داده اند که به دلیل فشردگی برنامه کاری اعضای دولت و حضور آنان در دیگر جلسات کنگره، بسیار بعید است که بتوان ترتیب چنین جلسه ای را در اواخر اکتبر یا حتی اوایل نوامبر داد.
به نوشته واشنگتن پست، این وضعیت ممکن است دردسرساز شود. اگر ترامپ اعلام کند که ایران به برجام پایبند نبوده است، کنگره ۶۰ روز فرصت خواهد داشت تا در مورد اعمال مجدد تحریم هایی که در برجام برداشته شدند، تصمیم گیری نماید. این اقدام منجر به از بین رفتن توافق هسته ای شده و ' تهران را در مسیر دستیابی به سلاح هسته ای قرار خواهد داد.'
به گزارش واشنگتن پست، دولت ترامپ هرگز در جلسه محرمانه ای برای گزارش پایبندی ایران به برجام شرکت نکرده اند. سناتورهای دمکرات در نامه چهارشنبه خود به مقام های دولتی به این نکته اشاره کرده و اعلام کردند که تنها مقام دولتی ای که در یکی از نشست های کنگره حضور یافت و در زمینه توافق هسته ای شهادت داد، پاول سِلوا ژنرال نیروی هوایی بود. به گفته وی 'اطلاعات آمریکا نشان می دهد که ایران به تعهدات خود در برجام پایبند است.'
این شهادت نیز موجب خواهد شد تا تصمیم گیری قانونگذاران آمریکایی در مورد اعمال مجدد تحریم ها پیچیده تر شود.
به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه پیش خبر داد که تصمیم خود در زمینه پایبندی ایران به برجام را گرفته، هرچند که فعلآً آن را اعلام نمی کند. با این حال روزنامه وال استریت ژورنال دیروز خبر داد که رکس تیلرسون وزیر امور خارجه آمریکا از وی خواسته است تا پایبندی ایران به برجام را تایید نماید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.