به گزارش ایسنا، خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین در گفت‌وگو با اسکای نیوز در واکنش به سخنان حسن روحانی رییس‌جمهور ایران در نشست سازمان ملل مدعی شد: سخنان حسن روحانی، رییس جمهور ایران در مورد بحرین غیرقابل قبول هستند و پاسخ صحیح و مناسب به آن داده خواهد شد.

وی ادامه داد: روحانی بحرین را در لیست کشورهایی قرار داد که از جنگ و فقر و بینوایی رنج می‌برند، این وضع کشور خودش است، زیرا اموال خود و ملت ایران را به گروهک‌های تروریستی می‌دهند و در راه آموزش و قاچاق هزینه می‌کنند.

خالد بن احمد مدعی شد: امیدوارم که ایران گام‌های درستی بردارد و دستش را به سوی همسایگان‌اش دراز کند نه این که در امور داخلی همسایگان‌اش دخالت کند. ما به هیچ کس اجازه نخواهیم داد که در امور داخلی ما دخالت کند و با آن مقابله خواهیم کرد.

وزیر خارجه بحرین هم‌چنین گفت: ایران در امور داخلی عراق، لبنان، سوریه و یمن دخالت می‌کند و در تمام کشورهای‌ عربی فساد ایجاد می‌کند. در بحرین نیز آثار ایران موجود است و حجم مواد منفجره‌ای که ایران به بحرین قاچاق می‌کند ترسناک است. ایران مذهب خود را در منطقه انتشار می‌دهد و ما به همراه تمام مشکلات یمنی در مقابل ایران می‌ایستیم.

این مقام بحرینی در رابطه با توافق هسته‌ای ایران مدعی شد: آمریکا می‌داند که ایران به این توافق پایبند نیست و ما نیز می‌دانیم که ایران به این توافق احترام نمی‌گذارد و نخواهد گذاشت و هر روز آن را نقض می‌کند. ما به ابرقدرت‌ها گفتیم که اگر خواهان حل مشکل هسته‌ای ایران هستید ما برای شما آرزوی موفقیت می‌کنیم و این یک امر بزرگ بین‌المللی است، اما دخالت، سلطه و تخریب ایران در منطقه امری است که به ما مربوط می‌شود.

خالد بن احمد آل خلیفه در ادامه مدعی شد: توافق هسته‌ای نه تنها جلوی نقش تخریبی ایران در منطقه را نگرفت، بلکه آنها را به دخالت بیشتر تشویق کرد. ایران افتخار می‌کند که به چهار پایتخت عربی سیطره یافته است، اما آیا این سخنان ایران در مورد سیطره و جنگ منطبق با قرن بیست و یکم است؟ این امور به دوره‌های گذشته باز می‌گردد، دوره‌هایی که از آنها گذشتیم و امروز در میان کشورها توافقات و معاهدات وجود دارد، همچنین توافقات و منشور سازمان ملل وجود دارد و باید به‌ آن احترام بگذارند و در امور داخلی دیگر کشورها دخالت نکنند، باید از این سخنان به دور باشند و دست صلح دراز کنند و در امور کشورها دخالت نکنند.

وی ادامه داد: ما خواستار ایجاد راه‌حل هستیم و مساله گفت‌وگو با ایران را رد نمی‌کنیم، اما هدف ما این است که این گفت‌وگو موفقیت‌آمیز باشد نه این که سال‌ها طول بکشد و نتایج ملموسی در روابط ما و ایران نداشته باشد و صلح و ثبات را بازنگرداند، ایران باید مساله صادر کردن انقلاب خود را متوقف کند و انقلاب مربوط به یک ملت مشخص و در شرایط مشخص است، اما اگر بخواهند انقلاب خود را به تمام جهان صادر کنند. این اقدام آنها نتیجه بخش نخواهد بود و منجر به گفت‌وگوی موفقیت‌آمیز نخواهد شد.

خالد بن احمد مدعی شد: ایرانیان معتقدند که هر شخص شیعی تابع ولایت فقیه است و فقط به کشور خود تعلق ندارد اما ما این امر را رد می‌کنیم، معتقدیم ایران باید به این روش خود پایان دهد، همچنین ایرانیان باید به اصل حسن همجواری و معاهدات بین‌المللی احترام بگذارند، اگر با ایران به یک موضع حقیقی رسیدیم و ایرانیان دست از این اقدامات بردارند، گفت‌وگویی با ایران برگزار خواهیم کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.