به گزارش میزان، حسین عرفانی رئیس اداره پیشگیری از بیماری‌های انسان و دام وزارت بهداشت گفت: همزمان با شروع ماه محرم و صفر رسم قربانی کردن در هیئات مذهبی نیز اجرا می‌شود. بی توجهی به اصول بهداشتی و تهیه دام قربانی از دامداران محلی منجر به افزایش احتمال انتقال بیماری‌های انسان و حیوان می‌شود.

وی افزود: تب کریمه کنگو از جمله بیماری‌های دامی است که بدون هیچ علامتی در دام به‌وجود آمده و تنها در موارد معدودی قابلیت شناسایی را دارد. این در حالی است که در ایام عزاداری‌های حسینی بسیاری از دام‌های آلوده به بیماری از روستاها به شهر وارد شده و برای پخت غذاهای نذری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

رئیس اداره پیشگیری از بیماری‌های انسان و دام خاطرنشان کرد: در اثر برخورد دست با خون و احشای دام‌های بیمار، بسیاری از افراد به راحتی مبتلا به بیماری شده و میکروب ناقل بیماری را در جامعه رواج می‌دهند؛ بنابراین با ذبح غیر اصولی گوسفند در هیئات مذهبی، هیچ تضمینی برای سلامت دام وجود ندارد.

وی عنوان کرد: استشمام هوای آلوده به بیماری‌های ناشی از دام از جمله تب کریمه کنگو می‌تواند به راحتی افراد را مبتلا کند؛ بنابراین آغل‌های نگهداری از دام محلی نیز نسبت به این میکروب‌ها مستعد انتقال بیماری به جامعه هستند و باید از ترددهای غیر ضروری به این محیط‌ها خودداری کرد.

عرفانی اذعان داشت: سیاه‌زخم از جمله بیماری‌های قابل انتقال از دام به انسان است که این بیماری به سه روش پوستی، تنفسی و گوارشی انسان را مبتلا کرده و در موارد بسیار زیادی منجر به مرگ و میر می‌شود. وجود زخم، خراش و تماس با مخاط دام نیز از جمله راه‌های انتقال‌دهنده این بیماری است.

وی یادآور شد: در بسیاری از موارد افرادی که در امر واکسیناسیون دام‌ها فعالیت می‌کنند با برخورد سوزن سرنگ‌های آلوده با بدن، به بیماری مبتلا می‌شوند؛ بنابراین راه‌های متعددی برای ابتلا به بیماری‌های ناشی از دام وجود دارد که باید توصیه‌های ایمنی لازم را به مردم گوشزد کرد.

رئیس اداره پیشگیری از بیماری‌های انسان و دام گفت: ذبح گوسفند و گاو در ایام ماه محرم تحت هیچ شرایطی از جانب وزارت بهداشت مورد تأیید نیست؛ بنابراین اکیداً به مردم توصیه می‌شود جهت تهیه دام نذری خود به مراکز مربوط به سازمان دامپزشکی مراجعه کرده و ذبح و قطعه قطعه کردن آن را در محیط‌های تحت نظارت مسئولین و کارشناسان انجام دهند تا از شیوع بیماری‌های احتمالی جلوگیری شود.

وی در خصوص نحوه ذبح گوسفندان در ماه محرم افزود: تجمع مردم در هنگام ذبح گاو و گوسفند در هیئات مذهبی بسیار خطرناک است چرا که کنه‌های ناقل بیماری به راحتی از بدن دام به انسان منتقل شده و درصد ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهد بنابراین توصیه می‌شود در مواقع رویارویی با ذبح دام در هیئات مذهبی از نزدیکی و تجمع در این مناطق بپرهیزید. لازم به ذکر است با توجه به گرمای هوای تا پایان فصل پاییز زمینه برای فعالیت و تولید کنه‌های ناقل بیماری در طبیعت وجود دارد و احتمال ابتلا را افزایش می‌دهد.

عرفانی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به هماهنگی شبکه‌های دامپزشکی در سراسر کشور ذبح دام توسط افراد واجد شرایط و زیر نظر متخصصین انجام می‌شود و افرادی که در این ماه نسبت به نذر خود اقدام به ذبح می‌کنند می‌توانند با مراجعه به این مراکز از سلامت دام اطمینان حاصل کرده و از شیوع بیماری بپرهیزند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.