به گزارش ایرنا به نقل از روزنامه 'ایل مساجرو' روحانی در پاسخ به اظهارات دونالد ترامپ، معنای واقعی کلمه اعتدال را در سخنان خود به نمایش گذاشت. رئیس جمهوری ایران تاکید کرد که میانه روی نقطه مقابل انزوا طلبی، استیلا جویی و پرخاشگری است و در عین حال تصریح کرد که کشورش حاضر به تحمل تهدیدات نیست.
این روزنامه تاکید کرد: امریکایی ها حتمأ از تشویق گرم و فراوان حضار در قبال سخنرانی رئیس جمهور ایران، بر خلاف واکنش آنها نسبت به اظهارات ترامپ، بسیار ناراحت شدند.
این روزنامه افزود: روحانی در بخشی از سخنان خود گفت که کشورش در نقض توافق هسته ای پیشگام نخواهد شد، اما در صورت نقض آن از جانب دیگر کشورها، واکنش نشان خواهد داد. رئیس جمهوری ایران به ترامپ هشدار داد که آمریکا در صورت خروج از توافق هسته ای، اعتماد دیگر کشورها را از دست خواهد داد.
ایل جورناله همچنین به نقل از 'پائولو جنتیلونی' نخست وزیر ایتالیا نوشت: ایران به صورت مستمر به توافق هسته ای پایبند بوده و امیدواریم که توافق هسته ای به جای خود باقی بماند و به یک نمونه رویکرد موفقیت آمیز مبدل بشود.
** روزنامه 'لاستمپا' نیز با عنوان 'روحانی علیه ترامپ در سازمان ملل: ما تهدید از جانب آمریکا را تحمل نمی کنیم' نوشت: حسن روحانی رئیس جمهوری ایران روز گذشته در نیویورک اظهار کرد که 'رهبران کشورهای اروپایی از تلاش های ایران برای پایبندی به توافق هسته ای حمایت می کنند.'
این روزنامه افزود: باید گفت که موضع روحانی و اعتماد به وی پس از سخنرانی در سازمان ملل، تقویت شده و کشورهای اروپایی از توافق هسته ای با ایران در برابر مخالفت های دونالد ترامپ و نتانیاهو با آن، حمایت می کنند. روحانی دیروز (چهارشنبه ) در نیویورک در جمع خبرنگاران هشدار داد که هر کشوری که از برجام خارج شود، نه تنها عهد شکنی کرده، بلکه عدم اعتماد و سوءظن را نیز به خود جلب خواهد کرد. به گفته رئیس جمهوری ایران 'حتی متحدان آمریکا نیز جرات دنباله روی از واشنگتن در نقض برجام را نخواهند داشت و می دانند که چنین عملی به هیچ وجه قابل دفاع نیست.'
این روزنامه نوشت: روحانی تاکید کرد که کشورش هرگونه اقدام لازم را برای حفاظت از خود و از ملت خود انجام خواهد داد. رئیس جمهوری ایران همچنین با انتقاد شدید از اظهارات ترامپ گفت که رئیس جمهوری آمریکا به ملت ایران توهین کرده و باید عذرخواهی کند.
لاستمپا افزود: روحانی از اظهارات ترامپ به عنوان ' نفرت انگیز و جاهلانه و اتهامات پوچ و بی اساس ' نام برد که ' در شان سازمان ملل نبود'. رییس ‌جمهوری ایران در ادامه در ارتباط با وزن واقعی اروپا در حفظ برجام گفت که مقامات اروپایی در مذاکره با ایران تاکید کرده اند که برجام بهترین توافق ممکن است و باید حفظ شود و ' دفاع اروپا از توافق هسته ای در جریان مجمع عمومی سازمان ملل مشاهده شد'.
لاستمپا نوشت: روحانی به دفعات تاکید کرد که توافق هسته ای متعلق به دو کشور نیست، بلکه پس از مذاکرات دقیق و طولانی بین هفت کشور منعقد شده و امکان تغییر و دستکاری در آن نیز به هیچ وجه وجود ندارد. به گفته روحانی ' توافق هسته ای مانند ساختمانی است که اگر یک دیوار آن کشیده شود کل آن فرو می‌ریزد.'
** روزنامه 'کوریره دلاسرا' نیز با اشاره به سخنرانی دکتر حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل نوشت: رئیس جمهوری ایران در پاسخ به حمله شدید ترامپ به کشورش گفت که ایران هیچکس را تهدید نمی کند، اما تهدید هیچکس را نیز نمی پذیرد.
رئیس جمهوری ایران با تاکید بر پایبندی کشورش به توافق هسته ای ، از احتمال نابودی آن توسط یک تازه کار سیاست جهانی آن را نابود بکند، ابراز تاسف کرد. روحانی در ارتباط با تهدید ترامپ مبنی بر خروج از توافق هسته ای، به صورت معماگونه گفت که کشورش در برابر نقض برجام ' واکنش قاطع و مناسبی' از خود نشان خواهد داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.