به گزارش ایسنا، محمدرضا رئوف شیبانی، سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران در سوریه در گفت‌وگو با شبکه الکوثر در پاسخ به این سوال که با عنایت به شکستن محاصره دیرالزور به عنوان پایگاه استراتژیک داعش در سوریه می‌توان از پایان کار این گروه تروریستی در سوریه و تعیین ضرب‌الاجل برای آن سخن گفت؟ به طور کلی وضعیت میدانی نبرد در سوریه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: به نظر بسیاری از کارشناسان نظامی آنچه که در میدان نبرد اتفاق می‌افتد در واقع نشانه‌هایی از پایان کار نظامی داعش است. روند شکست داعش از عملیات موصل کلید خورد و با آزادسازی این شهر مهم بر سرعت این شکست افزوده شد. اما نکته‌ای که باید بر آن تاکید کرد این است که داعش پدیده‌ای نیست که صرفا با عملیات نظامی به پایان برسد. داعش در واقع از یک سو یک فکر و یک ایدئولوژی است که در منطقه حساس غرب آسیا رشد و نمو یافته و همواره از سرچشمه خود که تفکر وهابی در عربستان سعودی است تغذیه می‌شود.

وی افزود: از سوی دیگر داعش ساخته و پرداخته نظام سلطه‌ای است که برای توجیه حضور غیرقابل قبول خود در منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد از این رو برای از بین بردن داعش علاوه بر ابزار نظامی لازم است که از ابزارهای فرهنگی، امنیتی، سیاسی و اجتماعی نیز استفاده کرد و با روشنگری پرده از سیاست‌های پنهان نظام سلطه برداشت. از بین بردن فکر داعش که در طول سال‌های اخیر به سرعت در ذهن و جان جوانان منطقه ریشه دوانده امری به شدت ضروری است.

شیبانی همچنین گفت: در رابطه با تحولات میدانی در سوریه نیز باید گفت که در پی عملیات مهم و استراتژیک آزادسازی شهر حلب از دست تروریست‌ها، روند تحولات در دو بعد سیاسی و میدانی تغییرات قابل توجهی کرد. در واقع آزادسازی شهر حلب که با حمایت نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران و نیروهای هم پیمان آن صورت گرفت را باید نقطه عطفی در تحولات سیاسی و میدانی سوریه تعبیر کرد. آزادسازی بخش‌های مهمی از خاک سوریه از دست تروریست‌ها به ویژه در استان‌های «حمص» و «حما»، عملیات موفق نیروهای حزب‌الله و ارتش سوریه در ارتفاعات «قلمون» و شکست مفتضحانه جبهه النصره در منطقه «جرود عرسال» و عملیات موفق اخیر در استان «دیرالزور» از جمله تحولات میدانی موفقیت‌آمیزی است که متاثر از حادثه آزادسازی حلب است. از سوی دیگر شکل‌گیری روند جدی مذاکرات سیاسی در قالب «نشست آستانه» و پذیرش حل سیاسی بحران سوریه از سوی مقامات ترکیه که با ورود آنها به نشست‌های مذاکراتی آستانه عملی شد، نیز از نتایج و دستاوردهای آزادسازی حلب است.

شیبانی گفت: در مجموع تحولات سیاسی و میدانی سوریه روند مطلوبی را طی می‌کند و سیر تحولات به نفع دولت و ارتش سوریه و هم پیمانان این کشور رقم می‌خورد.

سفیر پیشین ایران در سوریه در پاسخ به این سوال که رفتار آمریکایی‌ها در عرصه سیاسی و میدانی گواهی بر این گزاره است که «واشنگتن تمایلی به انهدام و از بین بردن کامل داعش ندارد» گفت: ده‌ها نمونه و مستندات در جبهه‌های عراق و سوریه وجود دارد که حاکی از مساعدت و معاضدت آشکار و نهان ائتلاف آمریکایی برای عناصر و قوای داعش است. چندی پیش نیز هنری کیسینجر استراتژیست برجسته آمریکایی به مقامات کاخ سفید نهیب زد که مبادا نیروهای موتلف ایران جایگزین داعش شوند. به طور کلی بفرمایید که آیا آمریکا می‌تواند در روند رو به رشد اضمحلال داعش سنگ‌اندازی کند و موجبات استمرار حیات این گروه تروریستی تکفیری را فراهم آورد؟

وی گفت: همان‌طور که در پاسخ به سوال قبلی ذکر شد یکی از دلایل وجودی تروریسم و به ویژه داعش در منطقه غرب آسیا، طراحی این پدیده و حمایت‌های نظام سلطه و در راس آن آمریکا از آن است. آمریکایی‌ها به دلیل فقدان استراتژی حضور در منطقه و روند رو به افول حضورشان در غرب آسیا به ابزار استمرار حضور تروریسم در این منطقه متمسک می‌شوند تا بتوانند حضور خود در این منطقه را توجیه کنند. از این رو در طول تحولات نظامی در سوریه و عراق شاهدیم که هر زمان موازنه قوا در میدان به ضرر داعش و تروریست‌ها تغییر می‌کرد، ارتش آمریکا و نیروهای هم پیمان آنها اقدام به امداد رسانی تسلیحاتی به این نیروها کرده و یا بمباران نیروهای نظامی ارتش سوریه و یا حشد الشعبی عراق را در دستور کار قرار می‌دادند.

شیبانی ادامه داد: این‌بار نیز علیرغم اینکه دولت ترامپ اعلام کرده است که اولویت دولت وی مبارزه با تروریسم و داعش در سوریه است عملا در اتخاذ عملیات تمام کننده علیه داعش تردید داشته و به نظر می‌رسد که سناریوی تغییر کاربری داعش تحت نام دیگر در منطقه را در دستور کار خود داشته باشد. دولت ترامپ و رژیم صهیونیستی هم‌زمان به اتخاذ این رویکرد، به دلیل موفقیت‌های میدانی و سیاسی جبهه مقاومت، مجددا پروژه ایران هراسی و حزب‌الله ستیزی علیه جریان مقاومت را در عناوین مختلف کلید زده و پررنگ کرده‌اند.

سفیر پیشین ایران در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از توافق تبادل میان حزب الله و داعش پس از نبردهای «جرود» و «قلمون» چیست؟ برخی صدور مجوز از ناحیه حزب الله برای خروج کاروان ۶۷۰ نفره داعش از شرق لبنان در ازای دریافت پیکر شهدای مقاومت و یک اسیر را چندان منطقی ندانستند. به طور کلی نقش رزمندگان حزب الله لبنان در تحمیل شکست‌های اخیر به داعش در جبهه سوریه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ گفت: یکی از روش‌های نبرد در میدان، وادار کردن دشمن به پذیرش خواسته و شروط خود است. آنچه که حزب‌الله لبنان در نبرد «قلمون» و «جرود عرسال» به دنبال آن بود و در سخنان دبیرکل محترم حزب‌الله لبنان قبل از شروع عملیات نظامی علیه داعش نیز به صراحت بیان شد، سه مطلب بود؛ آزادسازی اسرای در بند داعش، تسلیم پیکر شهدای مقاومت و خروج از منطقه، مشابه آنچه که بر سر جبهه النصره در همین میدان آمد.

وی افزود: داعش ابتدا باور شکست در برابر حزب‌الله را نمی‌کرد لیکن چند روز پس از شروع عملیات سنگین ارتش لبنان از داخل خاک این کشور و عملیات مشترک حزب‌الله و ارتش سوریه از خاک سوریه، وادار به پذیرش شروط حزب‌الله و ارتش لبنان شد. در عین حال خارج شدن عناصر داعش به مفهوم پایان نبرد حزب‌الله علیه داعش نبود، چراکه نیروهای داعش از منطقه «قلمون» به منطقه «دیر الزور» نقل مکان کردند و شاهدیم در حال حاضر اصلی‌ترین جبهه نبرد حزب‌الله و دیگر هم‌پیمانان علیه داعش و دیگر ترویست‌ها شده است. از این رو حزب‌الله در این معادله علاوه بر اینکه به خواسته‌های سیاسی خود در منطقه قلمون دست یافت، دستاورد نظامی مهمی نیز در میدان نبرد در استان دیرالزور علیه داعش به دست آورد.

شیبانی در رابطه با سوریه و نشست اخیر استانه گفت: آنچه که در برنامه کار سیاسی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران سوریه از ابتدای بحران تا کنون قرار داشته، ضرورت حل سیاسی بحران از طریق سیاسی و گفت‌وگوهای همه جانبه بین طرف‌های متنازع در بحران سوریه بوده و هست. آنچه در «آستانه» به عنوان نتیجه ابتکار عمل جمهوری اسلامی ایران و روسیه اتفاق افتاد، وادار شدن برخی گروه‌های مسلح و مقامات تُرک به عنوان حامی آنها به پذیرش ورود به گفت‌وگو و حل سیاسی بحران بود. در واقع نشست آستانه یکی از نقاط تجلی بخش سیاست و رویکرد سیاسی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران سوریه است. آنچه که بر اهمیت این گفت‌وگوها می‌افزاید، دستیابی کشورهای ضامن و طراح این نشست به ایجاد مناطق کاهش تنش در ۴ نقطه مهم از خاک سوریه است.

وی افزود: به نظر بنده نشست آستانه این امکان را فراهم می‌کند که زمینه انجام یک گفت‌وگو و مذاکرات سیاسی سازنده بین دولت سوریه و گروه‌های مسلح معارض این کشور در فضایی آرام صورت گیرد. نشست آستانه در عین حالی‌که خود می‌تواند چهارچوب مناسبی برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه درآید، هم‌زمان نیز زمینه مناسبی را برای گفت‌وگوهای ژنو به سرپرستی نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد فراهم می‌کند.

شیبانی که به عنوان «سفیر مدافع حرم» شناخته می‌شود؛ پیرامون مدافعان حرم و شهدای نگاهبان حرم آل الله بویژه شهید حججی گفت: بدون تردید همه آنچه در حال حاضر از آن به عنوان قدرت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران بیان می‌شود، دسترنج فداکاری‌ها و جانفشانی‌های عزیزانی است که با درک و فهم بالایی از واقعیات سیاسی و میدانی منطقه و جهان ، کوله بار خود را بدون هیچ چشم‌داشتی بستند و شجاعانه در جبهه نبرد علیه خطرناک‌ترین شکل تروریسم، حاضر شدند و مظلومانه همه تهمت‌ها و شماتت‌های دوستان داخلی و دشمن خارجی را به جان خریدند و غریبانه در دورترین نقاط از خاک ایران، عزیزترین سرمایه خود را فدای اسلام، اهل بیت و امنیت کشور و منافع ملی آن کردند و نهایتا گمنام در گوشه‌ای از مام میهن دفن شدند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.