به گزارش ایرنا از شبکه خبری المیادین، هنیه که به همراه هیاتی از حماس به مصر رفت و با مقام های این کشور دیدار کرد، در یک کنفرانس مطبوعاتی در نزدیکی گذرگاه رفح، سخنرانی کرد.
وی نتایج سفرش به مصر را بزرگ و مهم ارزیابی کرد و گفت که هیات حماس درباره پنج پرونده مهم و اساسی در خصوص فلسطین از جمله موضوع محاصره غزه و ابعاد مختلف آن با رهبران مصری گفت و گو کرد.
هنیه گفت: تصمیم اخیر حماس در لغو کمیته ادارای اش در غزه در راستای ایجاد روابط راهبردی با مصر بوده است.
این مقام حماس افزود: منحل کردن کمیته اداری در غزه و گفت و گو با برادرنمان در کرانه باختری، تصمیمی درست و شجاعانه بود. کمیته اداری غزه همه فعالیت های خود را متوقف کرده و آماده است که از دولت وفاق ملی استقبال کند. همچنین ما آماده ایم برای تکمیل روند وحدت و یکپارچگی فلسطینیان، برای انجام گفت و گوها به قاهره بازگردیم.
وی تصریح کرد: حماس منتظر اتخاذ گام های موازی از سوی جنبش فتح است.
هنیه تاکید کرد: حماس گام مهمی در پیشبُرد پرونده آشتی فلسطین برداشته که نشانگر مسئولیت پذیری ملی بالای، هوشیاری و درک ماهیت مرحله ای است که فلسطین در آن به سر می برد.
این مقام فلسطینی در ادامه گفت: به صراحت و بدون هیچ گونه تاخیر و سنگ اندازی از دولت وفاق ملی می خواهیم که ماموریت خود را در غزه آغاز کند؛ حماس با جدیت و اصرار تمام،خواستار تحقق آشتی است.
وی اضافه کرد: ما آماده ایم تا جایی که ممکن است در راه تحقق آشتی ملی قدم برداریم و البته منتظر گام های آتی از سوی رام الله و توقف اقدامات اتخاذ شد درباره غزه طی ماه های آینده هستیم.
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) بامداد یکشنبه در بیانیه ای اعلام کرد که کمیته اداری در نوار غزه را منحل کرده و از دولت وفاق ملی خواسته است تا به وظایف و ماموریت خود در نوار غزه عمل کند.
جنبش‌های فتح و حماس در سال 2011 در قاهره پایتخت مصر توافقی برای پایان دادن به اختلاف‌ها و تشکیل دولت وحدت ملی امضا کردند؛ اما این توافقنامه‌ به دلیل اختلافات موجود تا کنون عملی نشده بود.
براساس بیانیه جنبش مقاومت اسلامی فلسطین، حماس برای گفت وگو با جنبش فتح در خصوص نحوه اجرای توافق ۲۰۱۱ قاهره و ضمائم آن و نیز تشکیل حکومت وحدت ملی اعلام آمادگی کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.