به گزارش ایرنا، قیمت نفت در هفته گذشته به سطح رکورد آن نزدیک شد؛ بازار داخلی نفت ایران و اوپک نیز در این مقطع شاهد رویدادهای امیدوار کننده ای بود.
خبرگزاری رویترز در هفته ای که گذشت اعلام کرد قیمت رقابتی نفت ایران برای مشتریان آسیایی خود در ماه گذشته میلادی، منجر به افزایش 40.2 درصدی صادرات این کالا به کره جنوبی در مقایسه با مدت زمان مشابه سال 2016 میلادی شده است.
ایران قیمت نفت سبک و سنگین خود را برای مشتریان منطقه آسیا، به ترتیب ۱۸ سنت و ۱.۱۷ دلار کمتر از میانگین قیمت نفت عمان و دوبی پیشنهاد کرده بود.
مجموع صادرات نفت ایران در هشت ماه نخست سال 2017 میلادی به کره جنوبی، 368 هزار و 529 بشکه در روز بوده است که نسبت به مدت مشابه سال پیش، 46.7 درصد افزایش نشان می دهد .
پایگاه خبری روزنامه کره تایمز نیز در همین مقطع اعلام کرد، شرکت «کوگس» کره جنوبی همچنین در حال بررسی واردات گاز طبیعی از ایران و آمریکاست تا به منابع تامین انرژی خود از خاورمیانه و آفریقا تنوع بخشد.
این شرکت همچنین قصد دارد فرصت های خریداری سهام برخی میادین گازی در این دو کشور را مورد بررسی قرار دهد.

**کاهش صادرات نفت ایران به هند
آمارهای به دست آمده از منابع صنعتی و اطلاعات گردآوری شده موسسه تامسون رویترز نشان داد، میزان واردات نفت هند از ایران در ماه اوت ۲۰۱۷ (مرداد-شهریور) کاهش یافته و به ۳۳۵ هزار و ۴۰۰ بشکه در روز رسیده است .
عراق همچنان برای پنجمین ماه متوالی بزرگترین تامین کننده نفت هند بوده است و پس از آن عربستان در رتبه دوم قرار دارد. ونزوئلا و نیجریه در رتبه های سوم و چهارم قرار گرفتند و ایران همچنان جایگاه پنجم را از آن خود دارد.

**توافق جهانی اوپک؛ تمدید یا تشدید
بسته به شرایط بازار نفت و سطح ذخایر جهانی، احتمال نشست فوق العاده سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) برای تصمیم درباره تمدید توافق کاهش تولید نفت وجود دارد. «عصام المرزوق»، وزیر نفت کویت در هفته ای که گذشت گفت: اگر تولیدکنندگان نفت نتوانند در نشست بعدی اوپک در ماه نوامبر (بهمن- اسفند) به تصمیمی بر سر تمدید توافق کاهش تولید برسند، اوپک ممکن است اواسط ماه مارس (اسفند-شهریور) یک نشست فوق العاده تشکیل دهد.
جبار علی اللعیبی، وزیر نفت عراق نیز در همان مقطع اعلام کرد اعضای اوپک در حال بررسی گزینه های مختلفی از جمله تمدید سه، شش ماهه و یا حتی تا پایان 2018 میلادی برای توافق کاهش تولید هستند.
وی گفت: گزینه یک درصد تشدید میزان کاهش عرضه نفت نیز وجود دارد، گرچه اللعیبی تصمیم گیری برای پس از ماه مارس (موعد انقضای توافق) را از اکنون زودهنگام دانست.
امانوئل ایبه کاچیکوو، وزیر نفت نیجریه تمدید توافق را برای پس از ماه مارس ممکن خواند و گفت: حجم ذخایر نفت جهان هنوز یک چالش است.

**رشد تقاضا و کاهش مازاد عرضه نفت
توافق اوپک، از زمان آغاز به کار یعنی ژانویه (دی-بهمن) تا کنون تأثیر مثبتی بر بازار نفت نشان داده است، چنانچه آژانس بین المللی انرژی در هفته اخیر خبر داد که در پی کاهش عرضه نفت اوپک و غیر اوپکی ها افزون بر رشد بیش از انتظار تقاضا برای نفت در اروپا و آمریکا، مازاد عرضه موجود در بازار نفت شروع به کاهش کرده است.
این آژانس برآورد خود را از میزان رشد تقاضا برای نفت در سال 2017 از یک میلیون و 500 هزار بشکه به یک میلیون و 600 هزار بشکه در روز افزایش داده است و انتظار دارد که تقاضای نفت خام در سال جاری به بیشترین رشد از سال 2015 برسد.
رشد تقاضا در کشورهای صنعتی یک عامل کلیدی در افزایش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه ای تقاضای روزانه برای نفت در سه ماهه دوم سال بوده که بالاترین رقم سه ماهه از اواسط سال ۲۰۱۵ تاکنون است.

**افت تولید جهانی نفت
بنا به گزارش آژانس بین المللی انرژی در هفته اخیر، به دلیل کاهش غیرمنتظره تولید و عملیات تعمیر میادین در کشورهایی نظیر لیبی، روسیه، قزاقستان، آذربایجان و مکزیک و همچنین دریای شمال، میزان تولید جهانی نفت در ماه اوت 720 هزار بشکه در روز کاهش داشته که نخستین کاهش تولید جهانی نفت در چهار ماه گذشته است.
این در حالی است که لیبی و نیجریه که در پی تنش ها و حملات سیاسی، از اجرای توافق میان کشورهای عضو و غیرعضو اوپک مبنی بر کاهش روزانه یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه از عرضه جهانی نفت تا ماه مارس، معاف شده اند بعید می رسد به توافق اخیر تن در دهند.
«ایمانوئل ایبه کاچیکوو»، وزیر نفت نیجریه اعلام کرد: این کشور بسیار بعید است تا ماه مارس 2018 میلادی به توافق کاهش تولید نفت بپیوندد.
به نظر می رسد کشورهای غیر عضو اوپک از جمله قزاقستان نیز به تعهدات خود در توافق کاهش تولید پایبند خواهند بود. «نورسلطان نظریایف»، رئیس جمهوری قزاقستان، اعلام کرد این کشور به عنوان بزرگ ترین صادرکننده نفت در آسیای مرکزی به منظور حمایت از رشد قیمت های نفت عضویت خود را در توافق کاهش تولید اوپک حفظ خواهد کرد.
نظربایف گفت: نفت 52 تا 55 دلاری همه را راضی می کند، و برای این که این شرایط حاصل شود ما به تعهدات خود پایبند خواهیم بود.

**برآورد قیمت نفت
«باب دادلی»، مدیرعامل شرکت انگلیسی بی پی معتقد است توافق اوپک قیمت این کالا را به ۵۰ تا ۶۰ دلار خواهد رساند و در این سطح باقی می ماند.
دادلی گفت: مهار مازاد عرضه همیشه کار زمان بری بوده است، اما با اجرای توافق اوپک و با توجه به آن چه ما می بینیم، میزان پایبندی ها بسیار مطلوب و سطح ذخیره سازی ها رو به پایین است. انتظار نداریم قیمت نفت افزایش یا کاهش چشمگیری داشته باشد.
وزیر نفت نیجریه نیز نفت ۱۰۰ دلاری را غیر ممکن دانست و گفت: انتظار می رود سه ماه آخر ۲۰۱۸ میلادی بازار بهتری داشته باشیم و قیمت نفت به ۶۰ دلار برسد، اما با توجه به شرایط کنونی، این رقم هرگز به ۱۰۰ دلار نخواهد رسید.
به عقیده کاچیکوو با توجه به آغاز کاهش وابستگی کشورها به سوخت های فسیلی، مخصوصا اروپا که قصد دارد در پنج سال آینده خودروهای بنزین و گاز سوز را با خودروهای برقی جایگزین کند، فاجعه بزرگی در حال رخ دادن است و نفت آخرین سال های عمر خود را سپری می کند.
بر خلاف اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا مبنی بر افزایش پنج میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه ای سطح ذخایر نفت ایالات متحده در هفته منتهی به هشتم سپتامبر (۱۷ شهریور) قیمت نفت در هفته ای که گذشت با توجه به آغاز به کار پالایشگاه های طوفان زده تگزاس و رشد تقاضا نزدیک به بالاترین رقم در پنج ماه اخیر (۵۵ دلار و ۹۹ سنت) بود.
در کنار آن، سیگنال های مثبت اوپک با پیام تمدید یا تشدید توافق کاهش تولید برای پس از مارس 2018 نیز به خوشبینی ها به آینده بازار نفت افزود. این در حالی است که فعالیت پالایشگاه های آمریکا در پی طوفان شدید هاروی هنوز به حال طبیعی خود بازنگشته است و هنوز ظرفیت کامل تولید خود را به دست نیاورده اند.
از جمله محرک های مثبت در بازار نفت که می تواند به کاهش ذخایر و رشد قیمت این کالا در هفته های آینده کمک کند، بالا گرفتن تنش سیاسی میان آمریکا و کره شمالی و تحریم شدن این کشور شمال شرق آسیا، حملات نظامی در داخل نیجریه و لیبی و شرایط بحرانی سیاسی اقتصادی ونزوئلا است. گرچه به زودی با اتمام فصل گرما و کاهش استفاده از وسائل سرمایشی انتظار می رود تقاضای فصلی برای نفت کاهش یابد.

**یک هشدار نفتی
کاهش قیمت های اخیر نفت سبب سقوط میزان سرمایه گذاری ابرشرکت های نفتی جهان در بخش بالادست این صنعت شده است و این مسئله چندان مثبت به نظر نمی رسد.
«نیل آتکینسون»، رئیس بخش صنعت و بازار نفت آژانس بین المللی انرژی گفت: کاهش شدید سرمایه گذاری ها، ریسک سقوط عرضه و رشد بسیار شدید قیمت این کالا را بالا می برد، اگرچه انتظار می رود که میزان تقاضا در پنج سال آینده کاهش یابد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.