به گزارش ایرنا مرتضی محمدزاده روز سه شنبه در نشست مشترک سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با مدیران نهاد کتابخانه های عمومی کشور در شهرستان ملایراستان همدان افزود: در حال حاضر سه هزارو ۳۴۶ باب کتابخانه در کشور وجود دارد که از این تعداد ۲ هزار و ۳۹۲ باب کتابخانه به صورت نهادی، ۹۳۱ باب مشارکتی و ۲۳ باب کتابخانه مستقل است.
وی با بیان اینکه این نهاد پس از آموزش و پرورش و بهداشت، تنها سازمانی فرهنگی کشور است که بیشترین شعبه های فرهنگی را در شهرها و روستاهای کشور راه اندازی کرده است اظهار کرد: 2 هزارو 450 روستای بالای یک هزار و 500 نفر جمعیت در کشور وجود دارد که باید کتابخانه در آنها ایجاد شود که از این تعداد تاکنون برای 722 روستا کتابخانه ایجاد شده است.
محمدزاده با بیان اینکه بیش از ۲ هزار روستای بالای یک هزارو ۵۰۰ نفر جمعیت کشور بدون کتابخانه است افزود: این در حالیست که حدود ۱۸ میلیون نفر از جمعیت کشور به کتابخانه دسترسی ندارند.
وی با بیان اینکه تناسب پراکندگی کتابخانه از گذشته رعایت نشده اظهار کرد: هم اکنون نقشه اطلسی را در دست داریم که با اجرای آن تناسب مکانی کتابخانه ها در شهرها و روستاها رعایت شود.
مدیر کل امور مجلس و استان ها در نهاد کتابخانه های عمومی کشور نبود بودجه عمرانی در نهاد کتابخانه ها را مشکلی بزرگ برشمرد و گفت: این نهاد در حال حاضر بیش از ۳۰۰ طرح عمرانی در دست دارد و این در حالی است که حتی یک ریال بودجه عمرانی در این زمینه اختصاص داده نشده است.
محمدزاده خواستار نگاه ویژه دولت به حوزه عمرانی کتابخانه ها شد و بیان کرد: سال گذشته وزارت فرهنگ و ارشاد 2 هزارو 200میلیارد ریال اعتبار برای خرید کتاب داشت، در حالیکه کل اعتبار نهاد کتابخانه های عمومی کشور یک هزارو 400 میلیارد ریال بود.
وی ادامه داد: این در حالیست که با در نظر گرفتن خرید کتاب، مجله، حفظ و نگهداری سه هزارو ۳۴۶ باب کتابخانه و پرداختن به مسایل حقوقی و دستمزد پرسنل هفت هزارو ۴۰۰ پرسنل در سطح کشور به اعتباری بالغ بر چهار هزارو ۸۰۰ میلیارد ریال نیاز است.
محمدزاده با بیان اینکه اعتبار تخصیص داده جوابگو نیست و یا به طور کامل اختصاص پیدا نمی کند گفت: مطالبات و نیازهای مردم و مسئولان در حوزه احداث و تجهیز کتابخانه ها به حق و به جا است که در این زمینه باید کمبودها را از طریق کمک های خیران، منابع داخلی و نیم درصد شهرداری جبران کنیم.
وی با اشاره به اینکه شهرداری ها نیز در این زمینه با ما همکاری نکردند، افزود: در حوزه اعتباری مشکل جدی داریم که می طلبد با توجه به فصل جدید بودجه در سال جاری، کمک ویژه ای به نهاد کتابخانه ها شود.
محمدزاده خواستار کمک و حمایت ویژه کمیسیون فرهنگی مجلس به نهاد کتابخانه های کشور شد و گفت: کتابخانه ها یک نهاد در حال رشد هستند و هر سال با توجه به افزایش شهرها، و روستاها و افزایش جمعیت این نهاد از نظر نیروی انسانی، ساختمان، زیربنا و ساختار در حال رشد و گسترش است و کمک ویژه دولت را می طلبد.
محمدزاده با اشاره به سابقه فرهنگی ملایر گفت: به همین منظور این شهر نیاز به یک کتابخانه استاندارد مرکزی با ۲ هزارو ۲۰۰ متر زیربنا دارد.
وی با تقدیر از تلاش نماینده ملایر در کمیسیون فرهنگی مجلس به حوزه کتابخانه ها ادامه داد: انتظار ما این است که نمایندگان با رایزنی با مسئولان و دستگاه های مرتبط این شهر مکان و زمینی را برای این کتابخانه اختصاص دهند تا بتوان با کمک خیران و از محل اعتبارات استانی این طرح را به نتیجه برسانیم.
سه هزارو ۳۴۶ باب کتابخانه در کشور فعالیت می کنند که از ۲۹ شهر در استان همدان، تاکنون در ۲۷ شهر آن کتابخانه احداث شده است.
شهرستان ملایر نیز دارای 20 باب کتابخانه است که هشت باب شهری و 12 باب روستایی است.
این شهرستان با جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ هزار نفر در ۷۵ کیلومتری شهر همدان واقع شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.