به گزارش ایرنا از وزارت بهداشت، محمد اسماعیل مطلق گفت: معاینات غربالگری در گروه سنی (۵ تا ۱۸ سال دانش آموز و غیر دانش آموز) در سنین ۵ سالگی (پیش دبستانی)، ۶ سالگی، ۹ سالگی، ۱۲ سالگی و ۱۵ سالگی و در جمعیت دانش آموزی پایه های اول ابتدایی، چهارم ابتدایی، پایه اول دوره متوسطه اول، پایه اول دوره متوسطه دوم انجام می شود و در طرح تحول سلامت از سال ۹۴ پایه چهارم نیز به معاینات غربالگری دوره ای اضافه شد.
مطلق گفت: ارزیابی ها و معاینات غربالگری دانش آموزان شامل واکسیناسیون، سلامت دهان و دندان، بررسی ابتلا به بیماری های نیازمند مراقبت ویژه، پایش رشد، بینایی، شنوایی، پوست و مو، ریه (آسم و سل)، قلب و عروق، فشارخون، تیرویید، شکم، اختلالات اسکلتی، عضلانی و قامت، رفتارهای پرخطر (تغذیه ناسالم، کم تحرکی، مواد دخانی، سوء مصرف مواد، رفتارهای جنسی نا ایمن)، مشکلات ادراری تناسلی، روند بلوغ، آنمی، هپاتیت و ارزیابی عوامل خطر ژنتیک است.
وی بخشی از این غربالگری را سلامت روان اعلام کرد و گفت: سلامت روان (اورژانس روانپزشکی، اختلال اضطراب منتشر، اختلال پانیک، اختلال اضطراب اجتماعی، اختلال وسواسی-جبری، اختلال استرس پس از سانحه، پرخاشگری، افسردگی، سایکوز، اختلال دو قطبی، صرع، معلولیت ذهنی/ADHD/اختلال رفتاری-سلوک، سلامت اجتماعی و بررسی مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت هستند.
مطلق ادامه داد: ارائه آموزش ها در ابعاد مختلف سلامت شامل تغذیه سالم، فعالیت بدنی، بلوغ، رفتارهای پرخطر، مهارت های زندگی، بهداشت فردی، پیشگیری از سوانح و حوادث، مهارت های فرزندپروری نیز در این برنامه انجام می شود.
مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس گفت: ارجاع موارد نیازمند ارجاع و پیگیری موارد ارجاعی تا حصول نتیجه نهایی نیز در این برنامه صورت می گیرد.
وی با اعلام اینکه در سال تحصیلی 1396-1395 در بدو ورود به مدرسه تعداد یک میلیون و 466 هزار و 26 نفر تحت معاینات غربالگری قرار گرفتند، گفت: از این میزان 209 هزار و 751نفر پیش دبستانی و یک میلیون و 256 هزار و 275 نفر نوآموز بدو ورود به مدرسه هستند.
مطلق افزود: از مجموع دانش آموزان غربالگری شده، سه درصد مشکل بینایی و ۱.۴ درصد مشکل شنوایی داشتند. با توجه به انجام معاینات غربالگری در سایر پایه ها در مجموع حدود ۴.۵ میلیون دانش آموز تحت پوشش معاینات غربالگری هستند و حدود ۹۰ درصد جمعیت هدف تحت معاینات غربالگری قرار گرفته اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.