به گزارش ایرنا از سازمان حج، دراین بازدید که حمید محمدی رئیس سازمان حج وزیارت و چند تن از مسئولان بعثه مقام معظم رهبری و این سازمان سرپرست زائران ایرانی را همراهی می کردند دکتر سیدعلی مرعشی رئیس و دکتر پیرحسن کولیوند معاون مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر و دکتر محمد تقی حلی ساز رئیس بیمارستان مکه درباره فعالیت بخش های مختلف این مرکز درمانی و وضعیت بیماران بستری در آن و همچنین نحوه ارائه خدمات در۸۵ درمانگاه و مطب فعال درهتل های محل اسکان زائران کشورمان گزارش دادند.
در بدو ورود سرپرست حجاج ایرانی به بیمارستان مکه خانم اعظم علائی زائر تهرانی که پس از سه روز بستری دراین مرکز مرخص شده بود خود را به نماینده ولی فقیه رساند و گفت: وظیفه خود می دانم از تک تک عزیزانی که در این بیمارستان با روی خوش و دلسوزانه خدمت و به زائران ایرانی خدمات پزشکی ارائه می دهند، تشکر و تقدیر نمایم.
نماینده ولی فقیه در امورحج و زیارت سپس با حضور دربخش های مختلف بیمارستان مکه از ۱۴ نوع خدمات ارائه شده در این مرکز مطلع شد و از نزدیک با بیماران بستری شده در بخش های مختلف گفتگو کرد.
وی با تبریک روز پزشک ، تلاش و خدمات کادر پزشکی در حج 96 را قابل تقدیردانست و گفت: امسال شاهد کاهش تعداد مراجعان به مراکز درمانی در مدینه و مکه هستیم و امیدواریم این روند تا پایان عملیات حج ادامه یابد.
نماینده ولی فقیه در بازدید از بخش اعصاب و روان علت مراجعه خانم زهرا گنجی به پزشک را جویا شد که وی اظهار داشت: دو سال است از ناراحتی اعصاب رنج می برد و به وی گفته اند که داروهای خود را همراه نیاورد و الان برای تهیه این داروها مراجعه کرده است .
حجت الاسلام والمسلیمن قاضی عسکر تصریح کرد: بارها در مصاحبه ها و سخنرانی های قبل از ایام حج متذکر شدیم که زائران فقط داروهای ممنوعه را همراه نداشته باشند و اگر داروی خاصی را مصرف می کنند با نسخه پزشک همراه بیاورند.
وی درعین حال گفت: هر دارویی که نیاز دارید این مرکز درخدمت زائران است و حتی داروهای بیماریهای خاص را نیز تهیه کرده و در اختیار بیمار قرار می دهد.
دکترغلامحسین مبارکی روانپزشک نیز پیشنهاد داد نحوه ارائه خدمات به بیماران و نکاتی که پزشکان با آن روبرو می شوند بعنوان بخشی از تجارب حج امسال جمع آوری و بررسی شود.
خانم دکترعالیه پوردست متخصص عفونی نیزکه درحال معاینه بیماربود درگفتگوبا نماینده ولی فقیه تاکید کرد بارها به بیماران گفته ایم که پیشگیری بهتر از درمان است و باید توصیه های پزشکی را رعایت کنند.
سرپرست حجاج ایرانی همچنین در بازدید از بخش های دندانپزشکی و جراحی عمومی از تعداد مراجعان به این بخش ها جویا شد و خطاب به پزشکان این دو بخش گفت: خدمت کردن به حجاج ثواب بسیاری دارد و شما بدلیل تلاش بدون چشم داشت ،اجرتان بیشتر است.
درادامه این بازدید سرپرست حجاج ایرانی با حضور بر بالین تک تک بیماران بخش داخلی مردان ، سلامتی شان را از خدای متعال مسئلت کرد و عیادت از بیمار را عملی مستحب دانست که اسلام به آن تاکید دارد.
امیرالحاج ایران از بیماران این بخش خواست آرامش خود را حفظ و به توصیه های پزشکان و کادر درمانی عمل نمایند.
وی تاکید کرد: پرسنل این مجموعه با تجربه ای که دارند تمام تلاش خود را خواهند کرد تا شما اعمال حج تان را به خوبی و در آرامش انجام دهید .
نماینده ولی فقیه درامور حج و زیارت همچنین به هنگام احوالپرسی از حسین نخعی نژاد فوزی برادر دو شهید که از کرمان به حج آمده است ، گفت: خانواده شهدا ولی نعمت ما هستند و بدلیل فداکاری شهدا و خانواده هایشان است که امروزحجاج ما با عزت به حج می آیند.
امیرالجاج زائران ایرانی همچنین از مسئولان سازمان حج و زیارت و پزشکی حج خواست تا نسبت به انتقال حسین فرزانه خو به کاروان جانبازان اقدام کنند.
این جانباز شیمیایی که به همراه همسرش با ثبت نام در یکی از کاروان های زائران اصفهانی به حج آمده بدلیل مشکل تنگی نفس در بیمارستان مکه بستری است .
دربازدید سرپرست حجاج ایرانی ازبخش داخلی مردان ، خانم نیره سادات روح اللهی سرپرست این بخش آماری از تعداد زائران مرد بستری ارائه کرد و افزود: در مدتی که بیمارستان مکه راه اندازی شده است مراجعان از استان های اصفهان، کرمان ، مشهد و کردستان بیشتر بوده و درمقابل از استان های مازندران، گیلان و فارس مراجعه کننده نداشتیم.
نماینده ولی فقیه در بخش داخلی بانوان نیز خطاب به بیماران گفت که نگران نباشید ، همه جای مکه حرم است و اینجا هم می توانید به نیایش و عبادت بپردازید.
وی افزود: ما ، پزشکان و عوامل این بیمارستان از اینکه به ضیوف الرحمان خدمت می کنیم خوشحالیم و برای انتقال شما به عرفات ، مشعر و منا تدابیر لازم پیش بینی شده است.
خانم خدیجه یاسبلاغی اهل خنداب اراک نیز که حدود هشتاد سال سن دارد با لبخند و زبان شیرین خود از نماینده ولی فقیه استقبال کرد و گفت: حضور شما موجب دلگرمی و شادی ماست و از شما تشکر می کنیم که به سلامتی و انجام اعمال ما توجه دارید.
نماینده ولی فقیه به هنگام خروج از این بخش به درخواست یکی از همراهان بیماران، دعای 'أَمَّنْ یُجیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوء' را قرائت و برای شفای همه مریضان دعا کرد.
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر درپایان این بازدید از بیماران بخش CCU عیادت و احوالپرسی کرد و خطاب به دو زائر کهنسالی که دراین بخش بستری بودند گفت: نگران اعمال خود در ایام تشریق نباشید. حتی اگر نتوانید به کاروان خود بپیوندید کادر پزشکی برای انتقال بیماران به عرفات و سپس مشعر و منا همچون سال های گذشته اقدام خواهد کرد.
امیرالحاج ایران درهنگام خروج از این بیمارستان با چند تن ازپزشکان مطب ها که برای گرفتن دارو به انبار داروی بیمارستان مکه مراجعه کرده بودند روبرو شد و از آنان در خصوص وضعیت مراجعان به درمانگاهها و مطب ها و بیماری های رایج در میان زائران سوال کرد.
یک خانم پزشک پاسخ داد اکثر زائران از سرما خوردگی ، کوفتگی بدن و دردپا شکایت دارند که ناشی از استفاده از کولر، نوشیدنی های سرد و انجام مکررطواف مستحبی است.
نماینده ولی فقیه نیزگفت: درجلسات روحانیون کاروان ها بارها تذکر داده شده است که زائران با توجه به ازدحام جمعیت و فضایی که وجود دارد از طواف مستحبی پرهیز کنند و به هنگام حضور در مسجد الحرام به خواندن نماز و تلاوت قرآن بپردازند و خود را برای بهره بردن بیشتر از حضور در سرزمین عرفات و انجام مناسک حج آماده کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.