به گزارش ایلنا امیر حسین زمانی نیا معاون امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت فروش نفت در برابر غذا به روسیه را تکذیب کرد و گفت: فروش نفت ایران در برابر غذا به روسیه صحت ندارد و این معامله های فروش نفت در برابر غذا مربوط به زمان جنگ با عراق بوده است.

روزنامه عربستانی «سعودی گزت»، به نقل از الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که با ایران قرارداد نفت در ازای غذا امضا شده که قرار است ماه آینده با خرید صد هزار بشکه نفت در روز از ایران عملیاتی شود.

او توضیح داد: البته ما قرارداد فروش نفت با روسیه داریم؛ یعنی شرکت ملی نفت(NIOC )، نفت را می فروشد و یک شرکت دولتی روس می خرد و پول را هم به یورو دریافت می‌کنیم و در مقابل نصف صادراتی به روسیه هم خدمات و تجهیزات دریافت می کنیم.

معاون وزیر نفت ایران گفت: قرارداد (فروش نفت در ازای پول و خدمات) روی کاغذ تمام شده ولی هنوز عملیاتی نشده که امیدواریم هر چه زودتر عملیاتی شود و آنها بتوانند نفت را برداشت کنند. این قرارداد به ما کمک می کند که روابط دو کشور نه فقط در نفت بلکه در سایر زمینه ها هم مستحکم شده و به پیشبرد اهداف مشترک کمک می‌کند.

این مقام مسئول در وزارت نفت گفت: بر اساس این قرارداد ما ۱۰۰ هزار بشکه نفت به روسیه به قیمت روز ارسال می کنیم و ۵۰ درصد آن را کالا و تجهیزات دریافت می کنیم.

معاون وزیر نفت زمان اجرای قرارداد را منوط به عملیاتی شدن برداشت از سوی روس ها عنوان و درباره دلیل خرید نفت از ایران با توجه به اینکه خود دارای ذخایر نفتی هستند، نیز یادآور شد: در مورد نفت با توجه به اینکه کالایی است که بستگی دارد به اینکه در کجا باشد و چطور حمل شود قراردادهایی منعقد می شود البته آنها بازارهای دیگری هم دارند که نفت می خرند و برایشان سودآور نیز است.

به گزارش ایلنا به نقل از روزنامه عربستانی «سعودی گزت»، الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه اعلام کرد که با ایران قرارداد نفت در ازای غذا امضا شده که قرار است ماه آینده با خرید صد هزار بشکه نفت در روز از ایران عملیاتی شود.

وزیر روسیه گفته که این قرارداد در راستای قراردادی است که پیش تر بین دو کشور امضا شده بود.

به گزارش خبرگزاری غرب قفقاز نواک گفته که روسیه قرار است در ماه آینده محموله های نفت را دریافت کند و اضافه کرده که جزییات اسناد قانونی این قرارداد در مرحله نهایی شدن است.

به گزارش روزنامه گزت عربستان به نقل از آژانس خبری اینترفکس نواک گفته میزان نفتی که ایران در ازای قرارداد نفت برای غذا تعهد کرده ۱۰۰ هزار بشکه در روز یا ۵ میلیون بشکه در سال از سوی ایران است.

آندره لوگانسکی نماینده تجاری روسیه در ایران نیز در این باره گفته مسکو احتمالا قرار است ۴۵ میلیارد دلار صادرات به ایران در سال تحت این برنامه داشته باشد.

سعودی گزت نوشت: چیزی که قابل توجه است این است که در ایران رابطه با مسکو مورد انتقاد است و مردم ایران بر این باورند که ایران به شدت به روسیه وابسته شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.