بعد از رای اعتماد نمایندگان به ١٧ وزیر پیشنهادی دولت و عدم رای اعتماد به حبیب‌الله بیطرف انتقادات زیاد در فضای مجازی روانه فراکسیون امید و نحوه عملکرد آن شده است. به ویژه آنجا که برخی از وزرایی که مورد حمایت این فراکسیون نبودند هم وارد کابینه شدند. به گزارش نامه نیوز ، درباره چرایی این اتفاقات تابش نایب‌رییس فراکسیون امید تحلیل خودش درباره آرای نمایندگان به وزرای پیشنهادی مطرح کرده است.

در رابطه با رای اعتماد به وزرا انتقاداتی به عملکرد فراکسیون امید وارد است. از جمله اینکه فراکسیون امید پیش‌بینی نمی‌کرد آقای بیطرف رای نیاورد...

ما پیش‌بینی نمی‌کردیم به این دلیل آقای بیطرف از نحله انقلابیون بسیار منطقی و چارچوب‌دار و اصلاح‌طلب کاملا اصولی است. انسان پاکدستی که اهل معامله نیست و زندگی کاملا شفافی دارد. به عهدی که به مردم و انقلاب بسته پایبند است. اما متاسفانه جو منطقه‌ای غلبه پیدا کرد و آقای مهندس بیطرف چون اهل قول و وعده دادن نبود هیچ قول و وعده‌ای نداد و خوب، رای کافی را هم نتوانست به دست بیاورد.

البته به نظر من می‌توانست بهتر توجیهات خودش را بیان کند. اگر می‌توانست نمایندگان را توجیه کند که محور کار ایشان قانون است و تصمیماتی که مجموعه حاکمیت می‌گیرد را ملاک عمل قرار خواهد داد، شاید رای می‌آورد. یعنی لابی‌گری ایشان خیلی کم بود و نتوانست آن‌طور که باید برنامه‌های خودش را عرضه کند و به نمایندگان اطمینان دهد مسائل و مشکلات حوزه‌های انتخابیه‌شان در کانون توجه ایشان است.

فکر نمی‌کنید اگر پیش‌بینی درستی از فضای مجلس داشتید، می‌توانستید آقای بیطرف را به کابینه بفرستید؟

نخیر؛ ما که پیشگو نیستیم و مانند برخی از دولتمردان با اجنه سروکار نداریم. مبنای کار ما اتکا به خردجمعی است. اگر روزی آرای فراکسیون امید منتشر شود آن وقت می‌بینید که به طور دقیق منطبق بر رایی است که نمایندگان در صحن مجلس دادند. مساله آقای بیطرف مساله خارق‌العاده‌ای بود. من نمی‌خواهم مسائلی را مطرح کنم که کل مجلس را زیر سوال ببرم. اما در آرایی که الان بازشماری کردند خدشه‌هایی به رای آقای بیطرف وارد است. از موضع کسی که ٥ دوره تجربه نمایندگی مجلس دارم می‌گویم که سرنخ‌هایی نشان می‌دهد که یک‌باره این امر اتفاق افتاد و قابل پیش‌بینی نبود.

یعنی ائتلاف و تبانی دو فراکسیون با هم؟

نه؛ یعنی مساله منطقه‌ای شد. از این منطقه‌ای شدن عده‌ای از افراد داغ مخالف آقای بیطرف در جناح سیاسی مقابل سوءاستفاده کردند و بر رای ایشان تاثیر گذاشتند.

مورد دیگر از انتقادات به فراکسیون امید رای‌آوری آقای جهرمی است. فکر نمی‌کنید لابی‌های فراکسیون اگر قوی‌تر انجام می‌شد می‌توانستید مانع ورود ایشان به دولت شوید؟

اگر به همه مصاحبه‌های من قبل از رای‌اعتماد مراجعه کنید، گفته بودم همه وزرا رای می‌آورند و اگر وزیری بخواهد رای نیاورد حداقل دو فراکسیون از سه فراکسیون مجلس باید با او مخالف باشند...

خوب دقیقا موضوع همین است که هم فراکسیون مستقلین و هم امید از جهرمی حمایت نکردند. فراکسیون مستقلین رسما این را در همان روز رای‌گیری اعلام کرد...

چه کسی می‌گوید فراکسیون مستقلین با جهرمی مخالف بود؟! اصلا بخش اعظم رای جهرمی در فراکسیون مستقلین بود. آنها ملاک حمایت خودشان را دوسوم قرار داده بودند. با ملاک ٦٦ درصد شاید خود ربیعی هم از نظر آنها رای نمی‌آورد. اما بر مبنای ملاک نصف به علاوه یک که در صحن مجلس جاری است ایشان در فراکسیون مستقلین رای ‌آورده بود یعنی چیزی حدود ٥/٥٢ درصد.

یعنی رای غیرفراکسیونی اعضای امید را در انتخاب ایشان موثر نمی‌دانید؟

در فراکسیون امید بخشی از آرایی که به آقای جهرمی تعلق گرفت بر مبنای دو موضوع بود. اول اینکه برخی نمایندگان می‌گویند قسم یاد کردیم اگر به صلاحیت کسی پی بردیم این مقدم بر صلاحیت فراکسیون است. تعدادی هم مسائل منطقه‌ای را بر مسائل فراکسیونی مقدم دانستند. به هر حال ما نمی‌توانیم نماینده را مجبور به کاری کنیم. البته در این میان اقداماتی هم از طرف برخی اعضای فراکسیون صورت گرفته که قرار است کمیته داوری فراکسیون درباره آنها تصمیم بگیرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.