به گزارش مهر، مردم بحرین در سال ۲۰۱۴ به منظور تحقق مطالبات مشروعی که آل‌خلیفه از آنها سلب کرده بود، قیام کردند. در طول تمامی روزها، ماه‌ها و سال‌هایی که از قیام مردمی در بحرین سپری می‌شود، انقلابیون هیچگاه از مسیر صلح‌طلبی در بیان خواسته‌های به حق خود خارج نشده‌اند. این درحالی است که در طول این مدت، رژیم آل‌خلیفه به انواع و اقسام راه‌ها و شیوه‌های اعمال فشار بر انقلابیون با هدف منصرف ساختن آنها از خواسته‌هایشان، متوسل شده است. استفاده از اشکال مختلف شکنجه‌های قرون‌وسطایی، بازداشت‌های بدون تفهیم اتهام، یورش به منازل انقلابیون و تخریب آنها، سلب تابعیت شمار زیادی از شیعیان و اعطای تابعیت به اتباع خارجی تنها گوشه‌ای از سلسله فشارهای گسترده‌ای است که توسط حکام آل‌خلیفه بر انقلابیون بحرینی تحمیل شده است؛ فشارهایی که اخیرا نیز با سلسله تدابیر ناپخته تصمیم‌گیران خاندان آل‌خلیفه تشدید شده‌اند.

علت و یا علت‌های تشدید فشارهای رژیم آل‌خلیفه بر انقلابیون بحرینی را می‌توان به نوعی در موفقیت انقلاب این کشور جستجو کرد. بدون شک اگر انقلاب مردمی در بحرین، با ضعف و سستی مواجه بود، آل‌خلیفه برای مقابله با آن به اتخاذ چنین تدابیر سختگیرانه‌ای مبادرت نمی‌ورزید. بنابراین، تداوم انقلاب بحرین به صورت مسالمت‌آمیز طی سال‌های گذشته موجب شده تا نوعی ترس و وحشت در صفوف خاندان آل‌خلیفه رخنه کند؛ وحشتی که اکنون نتیجه آن به تشدید فشارها علیه انقلابیون منتهی شده است. آل‌خلیفه از این طریق به دنبال آن است تا از گسترده‌تر شدن بیش از پیش دامنه انقلاب مردمی در بحرین ممانعت به عمل آورد.

در همین ارتباط خبرنگار مهر گفتگویی را با «سید مرتضی السندی» از رهبران بلندپایه جریان «الوفاء الإسلامی» بحرین انجام داده است که مشروح آن از نظر می گذرد؛

*باوجود گذشت چندین ماه رژیم آل خلیفه همچنان به سیاست های خصمانه خود علیه شیخ عیسی قاسم ادامه می دهد و به لغو اقامت اجباری وی تن درنمی دهد. تداوم سیاست اقامت اجباری علیه شیخ عیسی چه پیامدهایی می تواند برای آل خلیفه داشته باشد؟

شیخ عیسی قاسم پدر معنوی انقلابیون بحرینی محسوب می شود و به همین دلیل است که آل خلیفه سیاست اقامت اجباری را علیه وی اعمال کرده استاز زمان آغاز انقلاب مردمی در بحرین در سال ۲۰۱۱ شیخ عیسی قاسم نقش مهم و بسزایی را در هدایت این انقلاب ایفا کرده است. شیخ عیسی با سلسله اقدامات و رهنمودهای خود به انقلابیون بحرینی، همواره زمینه پیشبرد اهداف انقلاب را فراهم کرده است. در واقع، شیخ عیسی قاسم پدر معنوی انقلابیون بحرینی محسوب می شود و به همین دلیل است که رژیم آل خلیفه سیاست خصمانه اقامت اجباری را علیه وی اعمال کرده است.

مقامات آل خلیفه به دنبال آن هستند که ارتباط میان شیخ عیسی قاسم با مردم و انقلابیون را قطع کنند؛ هدفی که قطعا به آن دست پیدا نخواهند کرد. آنها می دانند که دیدارهای شیخ عیسی با مردم و انقلابیون، اهداف انقلاب بیش از ۶ ساله بحرین را تأمین خواهد کرد. به همین دلیل است که هم اکنون اجازه هیچگونه ملاقاتی با شیخ عیسی را صادر نمی کنند. بدون شک تداوم اقامت اجباری علیه رهبر عالی شیعیان بحرین پیامدهای خاص خود را برای آل خلیفه دارد و این رژیم نمی تواند مسئولیت خود در این مسأله را نادیده بگیرد.

*نظامیان آل خلیفه مدت هاست که هتک حرمت به مقدسات شیعیان بحرین را در دستور کار خود قرار داده اند و به همین دلیل اقدام به تخریب مساجد شیعیان در نقاط مختلف می کنند. اهداف آل خیلفه از هتک حرمت به مقدسات شیعیان بحرین چیست؟

آل خلیفه گمان می کند که با تخریب گسترده مساجد قادر است هویت دینی و مذهبی شیعیان بحرین را از آنها سلب کندمساجدی که توسط نظامیان رژیم آل خلیفه مورد هتک حرمت قرار گرفته و تخریب می شوند، قدمت بسیار زیادی در بحرین دارند. بسیاری از این مساجد حتی پیش از تسلط رژیم آل خلیفه بر قدرت در بحرین، وجود داشتند. آل خلیفه گمان می کند که با تخریب گسترده مساجد قادر است هویت دینی و مذهبی شیعیان بحرین را از آنها سلب کند. این درحالی است که چنین سیاست خصمانه ای در نهایت موجب ظهور و بروز تغییر و تحول در تفکر شیعی و انقلابی مردم بحرین نخواهد شد. درهرصورت، تداوم این سیاست نه تنها نتیجه ای را برای رژیم آل خلیفه به دنبال نخواهد داشت، بلکه موجب بدتر شدن وضعیت آن می شود.

*بسیاری از علماء و انقلابیون بحرینی طی روزها و هفته های اخیر توسط نیروهای امنیتی رژیم آل خلیفه بازداشت و یا احضار شده اند. آیا تداوم این سیاست سرکوبگرانه می تواند به تضعیف اراده علماء بحرینی و انقلابیون منجر شود؟

اکنون قریب به شش سال و نیم از اقدامات خصمانه آل خلیفه علیه علماء، روحانیون و انقلابیون بحرینی سپری می شود. در طول این مدت شمار زیادی از علماء و انقلابیون توسط نظامیان آل خیلفه بازداشت و به زندان منتقل شده اند. علاوه براین، نظامیان آل خلیفه شدیدترین شکنجه ها را علیه زندانیان سیاسی مرتکب می شوند و آنها را مورد انواع مختلف اذیت و آزارها قرار می‌دهند. اگر قرار بود چنین سیاست ها و اقدامات خصمانه ای به تضعیف روحیه علماء و انقلابیون بحرینی منجر شود، بدون شک تاکنون این اتفاق افتاده بود. قطع به یقین تداوم سیاست‌هایی که با هدف قلع و قمع انقلابیون بحرینی اتخاذ می شوند، تأثیری در روند انقلاب مردمی در بحرین نخواهند داشت.

*مقامات آل خلیفه همچون بسیاری از سران کشورهای عربی، به صورت تدریجی در حال علنی کردن روابط خود با مسئولان رژیم صهیونیستی هستند؟ اساسا چه وجه مشترکی میان آل خلیفه و رژیم صهیونیستی وجود دارد که روابطشان به سطح علنی ارتقاء پیدا کرده است؟

روابط میان آل خلیفه و رژیم صهیونیستی در حال بهبودی نیست، درحال انتقال از حالت محرمانه به علنی استمسأله روابط میان رژیم آل خلیفه و مسئولان رژیم سعودی به امروز و دیروز بازنمی گردد. دو طرف مدت هاست که با یکدیگر ارتباطات گسترده دارند. البته این روابط همواره به صورت محرمانه و مخفیانه پیگیری می شده است. پیشتر نیز شاهد آن بودیم که شماری از مسئولان آل خلیفه با مقامات صهیونیست دیدار کرده اند. به عنوان نمونه وزیر خارجه آل خلیفه پیشتر با تزیپی لیونی، وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی دیدار و گفتگو کرده بود. دیگر مقامات این دو رژیم نیز با یکدیگر ملاقات هایی را داشته اند. آل خلیفه در مسیر ارتباط با صهیونیست‌ها از سعودی ها پیروی می کنند. عربستان سعودی نیز دقیقا همین کار را انجام می دهد. در واقع، روابط میان آل خلیفه و رژیم صهیونیستی در حال بهبودی نیست، درحال انتقال از حالت محرمانه به علنی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.