به گزارش ایرنا به نقل از وبسایت خبرتورک، بوزداغ روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگاران در شهرداری شهر 'آکداغ معدنی' درباره واکنش آلمان به سخنان اردوغان بیان کرد: واکنش آلمان به سخنان اردوغان گستاخانه و بی شرمانه بود و من لحن این واکنش غیرمحترمانه را به شدت محکوم می کنم.
وی افزود: افرادی که چنین سخنانی را بیان کردند، لازم است در افکار و اقدامات خود تجدیدنظر و بازنگری کنند.
بوزداغ با اشاره به حمایت غرب از تروریست ها مدعی شد: مواضع سیاستمداران آلمان در جریان همه پرسی ۱۶ آوریل بسیار آشکار بود و آنها با حمایت از بلند گوهای تروریست ها در راستای 'نه' گفتن به همه پرسی قانون اساسی ترکیه، تبلیغات فراوانی داشتند و امروز آنها آشکارا از گروههای تروریستی حمایت می کنند.
به گزارش ایرنا، در پی دعوت روز گذشته اردوغان از ترک تبارهای آلمان برای رای ندادن به احزاب ضدترک، زیگمار گابریل وزیر امور خارجه آلمان اظهارات رئیس جمهوری ترکیه را محکوم و آن را مداخله بی سابقه در حق حاکمیت آلمان قلمداد کرد.
گابریل، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه را متهم کرد که می خواهد مردم آلمان را رو در روی یکدیگر قرار دهد و خطاب به رای دهندگان آلمانی گفت: 'به آنهایی که می خواهند ما را در برابر هم قرار دهند نشان دهید که ما در این بازی شرورانه مشارکت نمی کنیم.'
رئیس جمهوری ترکیه روز گذشته اظهار کرد: معلوم بود که از دعوت ما از ترک تباران آلمان در خصوص رای ندادن به احزاب ضد ترکیه ناراحت خواهند شد و اکنون خطاب به برادران خود در اروپا اعلام می کنم که حق دموکراتیک خود را پای صندوق های رای و به بهترین شکل ممکن استفاده کرده و درس خوبی به آنها بدهید.
تنش در روابط ترکیه و آلمان از زمان تبلیغات همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه در زمستان گذشته و ممانعت دولت برلین از سخنرانی وزرای ترکیه در اجتماع ترک تبارهای آلمان آغاز شده است.
طرفین در ماه های گذشته سخنان تندی علیه همدیگر بیان کرده اند به طوری که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه مقامات آلمان را به نژادپرستی متهم کرده و اقدامات آنها را ناشی از تفکرات فاشیستی، اسلام هراسی و بیگانه ستیزی توصیف کرده است.
در پی این تنش ها، دولت ترکیه نیز حدود سه ماه پیش با بازدید نمایندگان مجلس آلمان از مقر یگان های نظامی این کشور در پایگاه نظامی اینجرلیک مخالفت کرد و پس از آن، دولت آلمان تصمیم به خروج از این پایگاه و استقرار در پایگاهی در خاک کشور اردن گرفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.