به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، میخایل ساکاشویلی، رئیس جمهوری سابق گرجستان، در ویدئویی در صفحه فیسبوک خود گفت: من به اوکراین بر می‌گردم. من ۱۰ سپتامبر از طریق گذرگاه مرزی کراکووتز وارد اوکراین خواهم شد.

ساکاشویلی ۴۹ ساله، در سال ۲۰۱۵ به منظور کار برای مقامات حامی غرب اوکراین، به این کشور رفت و به عنوان فرماندار منطقه "اودسا" در دریای سیاه مشغول به کار شد.

با این حال، پس از اینکه پترو پوروشنکو، رییس جمهوری اوکراین مقامات عالی‌رتبه کشورش را به تلاش برای متوقف کردن مبارزه با فساد متهم کرد، رابطه ساکاشویلی با او به هم خورد و وی در نوامبر ۲۰۱۶ از این اوکراین خارج شد.

پوروشنکو در اوخر ماه ژوئیه با محروم کردن این فرماندار سابق از حق شهروندی اوکراین، راه را برای استرداد احتمالی او توسط گرجستان هموار کرد. گرجستان به دلیل اتهامات گوناگون به دنبال ساکاشویلی است.

این رئیس جمهور سابق اظهار داشته این اتهامات انتقامی با انگیزه سیاسی از سوی بیدزینا ایوانیشویلی، دشمن میلیاردرش است که در حال حاضر قدرت پشت پرده تحولات گرجستان است.

او همچنین به عنوان منتقد شدید کرملین و عامل اجرای اصلاحات حامی غرب در دوران رئیس جمهوری‌اش از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ در گرجستان، شناخته شده است.

با این حال گرجستان خواستار استرداد ساکاشویلی به دلیل سواستفاده از قدرت حین ۹ سال خدمتش به عنوان رئیس جمهوری این کشور است؛ دوره‌ای که گرجستان در آن شاهد جنگی کوتاه علیه روسیه در سال ۲۰۰۸ و شکست در آن بود.

با توجه به ممنوعیت حق شهروندی دوگانه در اوکراین، او شهروندی گرجی خود را زمانی که پاسپورت اوکراین را در سال ۲۰۱۵ اخذ کرد، از دست داد.

اینکه ساکاشویلی با کدام ویزای خود برای سفر به لهستان در اوایل ماه جاری استفاده کرده مشخص نیست، با این حال تصمیم رئیس جمهوری اوکراین برای لغو شهروندی وی عملا او را "بی‌کشور" کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.