به گزارش ایسنا، خدیجه ربیعی در جلسه علنی امروز (شنبه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی،‌ گفت: دکتر صالحی شخصیتی متدین هستند که رابطه خوبی با بدنه فرهنگ کشور دارد. سختی کار در این حوزه از تعدد تعاریف مختلف این حوزه است با این اوصاف حساسیت مسئولیت کسی که تصدی این وزارتخانه را برعهده خواهد گرفت، از سایر وزرا بسیار بیشتر است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: برنامه پیشنهادی دکتر صالحی را بررسی کردم و مخالفتم ناشی از نتایج این بررسی است. جناب صالحی، شما به چالش‌ها خوب اشاره کردید، اما در راه‌کار و سازکار عملی مناسبی برای رفع آنها ارائه نداده‌اید. مشخص نکردید که آیا برنامه جنابعالی می‌تواند قانون را حاکم کند و دستگاه‌های موازی بر قانون تاثیر نگذارند و اگر این چنین شد،‌ برخورد شما چگونه خواهد بود؟ ایشان این را که چگونه همکاری‌شان با سایر دستگاه‌های فرهنگی مانع از موازی‌کاری شود، ارائه نکرده است. ارتباطات و تعاملات فرهنگی در عرصه بین‌المللی مناسب شأن نظام نیست. انتظار بود دکتر صالحی در بخش فرهنگی حتی‌الامکان بین کشورهای فارسی‌زبان راه‌کار عملی می‌دانند تا این کشورها مفاخر ما را به نام خود ثبت نکنند.

وی ادامه داد: در بخش وظایف قانونی حدود ۴۰ درصد خلاء وجود دارد. در بخش سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری ۴۹ درصد خلاء وجود دارد. در بخش اقتصاد مقاومتی خلاء وجود دارد. شما در بخش فرهنگ اقتصاد و اقتصاد فرهنگ چه برنامه‌ای دارید؟ شرکت‌های دانش‌بنیان فرصت رقابت‌ها را از دست می‌دهند، برنامه و ساز و کار عملیاتی برای حل این مشکل ارائه نداده‌اید. چه ساز و کاری برای عرضه کنندگان فاقد مجوز دارید؟

نماینده مردم بروجن در مجلس خاطرنشان کرد: با وجود تاکید رهبری در پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی اما در برنامه پیشنهادی دکتر صالحی هیچ برنامه‌ای برای مبارزه با مواد مخدر ارائه نکرده است؛ در حالی که موثرترین راه پیشگیری، بسترسازی در حوزه فرهنگ است.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: ۴۳ خلاء برنامه‌های پیشنهادی در قانون احکام دائمی است؛ آن هم در مفهوم مهمی به نام «عدالت فرهنگی». در بخش فرهنگ جهاد و شهادت هیچ برنامه‌ای ارائه نداده‌اید. در برنامه ارائه شده به مقوله بسترسازی جهت فرهنگ‌سازی کتاب‌خوانی به ویژه در مناطق دور افتاده و روستاها برنامه عملیاتی ارائه نداده‌اید.

ربیعی افزود: به جامعه هنری به ویژه تئاتر و موسیقی آیینی چه برنامه‌ای ارائه داده‌اید؟ در توضیحات خود دیدگاه‌تان را درباره مرجعیت فرهنگی و هویت فرهنگی را به صورت دقیق توضیح دهید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.