به گزارش نامه نیوز، فضای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی هنگام برگزاری جلسه رأی اعتماد وزرای پیشنهادی کاملا متفاوت از مجلس نهم است. سال ۹۲ در مجلس نهم هرچه موافقان و مخالفان وزرا هنگام طرح مباحث به موضوعات سیاسی اشاره می کردند و تحلیل کارشناسی برنامه های وزرا در حاشیه بود اما این دوره کاملا رویکرد نمایندگان سمت و سوی نقد تخصصی و کارکردی دارد. محمد قمی عضو شورای مرکزی فراکسیون امید علت این مسئله را معتدل تر شدن ترکیب کابینه و پی بردن اصولگرایان به عواقب تندروی می داند.

اهم اظهارات قمی به شرح زیر است:

*فضای مجلس شورای اسلامی خوب است و برآوردهای من حکایت از آن می کند که همه وزرای پیشنهادی رئیس جمهور می توانند از مجلس رأی اعتماد بگیرند و وارد دولت شوند.

*وزیر دفاع که مخالفی هم نداشت بیشترین رأی اعتماد را از مجلس می گیرد.

*چون این دوره آقای روحانی بیشتر افراد معتدل را معرفی کرد و همه نمایندگان این اعتدال را در مشی و سابقه وزرای پیشنهادی می بینند و دیگر زیاد حساسیت نشان نمی دهند.

*{این مشی اصولگرایان که به میانه روی سوق پیدا کرده و سعی می کنند مسائل را سیاسی نبینند و مباحث را در شکل و قالب کارشناسی و تخصصی مطرح کنند، آیا نتیجه آن است که عواقب تندروی را در انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم و انتخابات شورای شهر پنجم دیدند؟}:یکی از دلایلش همین است یک عامل دیگر آن است که شرایط کشور و مملکت را درک می کنند و متوجه شدند چه وضعیت خاصی وجود دارد.

*علت همراهی اصولگرایان در جلسه رأی اعتماد از وزرا این است که در مجموع اول کار دولت می خواهند این پیام را بدهند که با دولت دوازدهم هستند و از خود همکاری هم در این زمینه نشان دادند و از دولت توقع داریم که برای مردم کار کنند و مشکلات کشور رفع و رجوع شود. واقعا اعتقادی دارند این کار را انجام می دهند ولی اگر دولت خوب کار نکند آنها وارد پروسه سئوال و استیضاح هم خواهند شد. اصولگرایان خودشان شرایط کشور را متوجه می شوند که چه وضعیتی وجود دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.