محمد لاهوتی گفت:‌ مجموع تجارت خارجی‌مان بر اساس آنچه گمرک منتشر کرده است حدود ۲۹.۲۷۲ میلیارد دلار بوده که ۱۵.۸ میلیارد آن واردات بوده است که رشد حدود ۲۴ درصدی داشته و میانگین قیمت آن ۱۳۹۹ دلار در هر تن بوده که از نظر ارزشی ۹ درصد رشد داشته اما از نظر وزنی ۲۳.۹۷ درصد رشد داشته است.
وی افزود: صادرات‌مان ۱۳.۵ میلیارد دلار بوده است که متاسفانه ۹.۵ درصد رشد منفی داشته است و اینکه بیشترین رشد در بخش سایر کالاها در حوزه صنعت کشاورزی بوده که این بخش ارزش افزوده بیشتری دارد و حدود ۱۵ درصد افزایش داشته است. میانگین هر تن کالای صادراتی ۳۵۸ دلار بوده است. در مجموع صادرات از نظر وزنی ۲.۵ درصد رشد داشته ولی از نظر ارزشی ۹.۵ درصد کاهش داشته است.


افت شدید صادرات ایران به امارات و هند
رئیس کنفدراسیون صادرات ادامه داد: افت شدید صادرات به امارات و هند بوده است که این اتفاق را مثبت ارزیابی می‌کنم، چرا که این‌ها بازارها واسطه‌ای بودند که ما معمولا کالاهایمان را در زمان تحریم صادر می‌کردیم. هند به دلیل بد حسابی‌هایی که با تجار ایرانی کرده سهمش کاهش پیدا کرده و صادرات به امارات به دلیل کاهش تحریم‌ها و مراودات مستقیم با کاهش مواجه شده است.
لاهوتی اضافه کرد: امارات عملا خریدار کالا نیست و بیشتر واسطه‌ای بوده است که در زمان تحریم به آن بازار و از آن بازار به کشورهای دیگر کالاهای ما صادر می‌شده است اما اکنون که صادرات به صورت مستقیم انجام می‌شود که اتفاق مثبتی است، چون حذف واسطه در تجارت کاهش قیمت را در پی دارد. همچنین بازارهای صادراتی‌مان به ترتیب چین، عراق، امارات، کره جنوبی و هند بوده‌اند و بازارهای وارداتی‌مان چین، امارات، کره، ترکیه و هند بوده‌اند که مهمترین نکته آن حضور کره جنوبی در پنج کشور ول صادرات و واردات است.

تجارت به نفع واردات بیشتر شد
وی درباره وضعیت تراز تجاری در چهار ماه نخست گفت:‌ در چهار ماه نخست امسال حجم تجارت خارجی‌مان شش درصد رشد داشته است، چون میزان سهم‌مان در تجارت جهانی بدون نفت ۰.۲۴ درصد است لذا این شش درصد رشد مثبت است. این رشدی بوده است که در واردات اتفاق افتاده و صادرات کاهش پیدا کرده است. برخی معتقدند با این رویه واردات تشدید شده ولی تجارت جاده دو طرفه است. ما باید هم صادرات داشته باشیم و هم واردات. در اینجا واردات سهم خود را افزایش داده و اشکال در این است که چرا صادرات نتواسته جایگاه خود را حفظ کند و سهم بیشتری را بگیرد.
رئیس کنفدراسیون صادرات اضافه کرد: تراز تجاری مان در چهار ماهه نخست امسال منفی بوده است. در این مدت ۱۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان واردات داشتیم و ۱۳ میلیارد و ۴۵۹ میلیون دلار صادرات مان بوده است که در مجموع تراز تجاری‌مان دو میلیارد و ۳۴۱ میلیون دلار منفی بوده است.
اظهارات لاهوتی در حالی است که تراز تجاری ایران در سال گذشته بعد از مدت‌ها مثبت شده و آمار صادرات از واردات پیشی گرفته بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.