به گزارش ایرنا، ارتش چین پیشتر هشدار داده بود که در مورد استقرار سامانه تاد با کره و آمریکا مصالحه نمی کند و به هر طریق راهی برای مقابله با آن پیدا خواهد کرد.
این کشور از یک سو در دریای بالتیک با روسیه رزمایش مشترک برگزار می کند و در آستانه نودمین سالگرد تاسیس ارتش خود می خواهد در دریای زرد در اطراف شبه جزیره کره هم رزمایشی برگزار کند.
قدرت نمایی ارتش چین در دریای زرد و در آبهای غربی شبه جزیره کره، هم هشداری به آمریکا محسوب می شود و هم اینکه پکن می خواهد ثابت کند می تواند با اقتدار نظامی به دنبال حل مساله هسته ای کره شمالی باشد.
رزمایش نیروی دریایی این کشور در دریای زرد از امروز (جمعه) آغاز می شود و ممکن است تا سه روز به طول بینجامد و این کشور تاکید کرده است باید راهی برای حل مساله هسته ای شبه جزیره کره پیدا شود.
حضور نظامی کم سابقه چین در این منطقه هشداری هم به آمریکا محسوب می شود که با رزمایش های مکرر سالانه خود به اتفاق کره جنوبی، آسیای شمال شرقی را ناامن و پر تنش کرده است.
نشریه «وی های» چین امروز در گزارشی آورده است که رزمایش در منطقه ای به وسعت ۴۰ هزار کیلومتر در آبهای «چینگ دائو» در شرق این کشور برگزار می شود؛ جایی که بتازگی یک هواپیمای شناسایی آمریکا توسط جنگنده های «جی ۱۰» چین مورد تعقیب قرار گرفت.
این روزنامه افزوده است که هشدارهای لازم برای ترافیک دریایی در این منطقه که تحت تاثیر این رزمایش بزرگ قرار می گیرد، صادر شده است.
چین این بار با رزمایش خود به هر دو کشور کره شمالی و آمریکا هشدار می دهد که نگران تنش های فزاینده میان آنهاست و نمی خواهد در حیاط خلوت خود شاهد رویارویی نظامی دو کشور باشد.
چین امیدوار است که مساله کره شمالی هر چه زودتر حل و فصل شود چرا که در غیر این صورت حمله نظامی آمریکا به این کشور ممکن است یک فاجعه برای منطقه به بار بیاورد.
اینها در شرایطی است که استرالیا و آمریکا هم بتازگی اعلام کرده اند کره شمالی خود را برای پرتاب یک موشک اتمی از روی زیردریایی و یا یک موشک بالستیک قاره پیما آماده می کند و انگلیس نیز وعده داد با ارسال 2 ناو هواپیمابر جدید به آب های مورد مناقشه دریای جنوبی، ادعای منطقه ای پکن در این دریا را به چالش می کشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.