به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، «ارونداتی روی» نویسنده هندی که در سال ۱۹۹۸ با رمان «خدای چیزهای کوچک» موفق به کسب جایزه بوکر شد، پس از نزدیک به ۲۰ سال دوباره به عالم ادبیات بازگشته و این‌بار با رمان «وزارت نهایت خوشبختی» نامزد این جایزه معتبر و ۵۰ هزار پوندی شده است.

امکان حضور در جایزه بوکر از سال ۲۰۱۴ برای نویسندگان آمریکایی نیز فراهم شد و امسال سه چهره نامدار ادبیات آمریکا یعنی «پل آستر»، «جورج ساندرز» و «کلسون وایت‌هد» برنده جایزه پولیتزر سال ۲۰۱۷، به فهرست اولیه جایزه بوکر راه یافته‌اند.

در فهرست بلند نامزدهای جوایز بوکر امسال، چهره‌های ادبی مهمی حضور دارند که در مجموع، سابقه کسب جوایز ادبی پولیتزر، کاستا، بیلیز، فولیو و ایمپک را دارند، اما «ارونداتی روی» تنها نویسنده‌ای است که پیش از این، برنده بوکر شده است.

هیئت انتخاب جایزه ادبی بوکر، ۱۳ عنوان رمان راه‌یافته به فهرست اولیه را از میان ۱۵۰ عنوان کتاب انتخاب کرده که در میان آن‌ها نام چهار نویسنده دیده می‌شود که پیش از این به جمع نامزدهای نهایی مهم‌ترین جایزه ادبی بریتانیا راه یافته بودند، اما در نهایت موفق به کسب جایزه نشدند: «علی اسمیت»، «سباستین باری»، «زادی اسمیت» و «محسن حمید».

۱۳ رمان راه‌یافته به فهرست نامزدهای جایزه بوکر ۲۰۱۷ عبارتند از:

«۴۳۲۱» نوشته «پل آستر»

«روزهای بدون پایان» نوشته «سباستین باری»

«تاریخ گرگ‌ها» نوشته «امیلی فریدلوند»

«از غرب خارج شوید» نوشته «محسن حمید»

«استخوان‌های خورشیدی» نوشته «مایک مک‌کورماک»

«مخزن ۱۳» نوشته «یان مک‌گرگور»

«اِلمت» نوشته «فیونا موزلی»

«وزارت نهایت خوشبختی» نوشته «ارونداتی روی»

«لینکولن در باردو» نوشته «جورج ساندرز»

«آتش خانگی» نوشته «کامیلا شمسی»

«پائیز» نوشته «علی اسمیت»

«سوئینگ تایم» نوشته «زادی اسمیت»

«راه آهن زیرزمینی» نوشته «کولسون وایت‌هد»

سال گذشته «پل بیتی» به‌عنوان اولین نویسنده آمریکایی توانست جایزه «من بوکر» را با رمان «Sellout» از آن خود کند، این رمان تا کنون ۳۶۰ هزار نسخه چاپی فروخته است و فروش آن یک هفته پس از کسب جایزه، ۶۵۸ درصد افزایش یافت.

جایزه «من بوکر» که اولین‌بار در سال ۱۹۶۹ برگزار شد، جایزه‌ای است برای بهترین اثر ادبیات داستانی که به زبان انگلیسی نوشته شده است. این جایزه بیش از ۴۰ سال فقط به نویسندگان کشورهای مشترک‌المنافع، انگلیسی‌ها و ایرلندی‌ها تعلق می‌گرفت، اما از سال گذشته با وضع قوانین متفاوت، تمام آثار نوشته‌شده به زبان انگلیسی‌ حق شرکت در آن را پیدا کرده‌اند.

اسامی شش رمان راه‌یافته به جمع نامزدهای نهایی جایزه بوکر ۲۰۱۷ در تاریخ ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور) و برنده نهایی نیز روز ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) اعلام می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.