به گزارش ایرنا تظاهرات «جنبش رستاخیز تغییر» در کابل، بازپس گیری شهرستان «تیوره» «غور» از طالبان، کشته شدن ۱۶ پاکستانی در «جانی خیل» «پکتیا»، ادعای ریاست اجرائی افغانستان از حضور نظامیان پاکستان در بین طالبان، عقب زده شدن حمله طالبان به «کنر» و سفر «اشرف غنی» به «هلمند»، رویدادهای مهم روز پنجشنبه افغانستان است.

**تظاهرات جنبش رستاخیز تغییر بر علیه دولت
اعضای جنبش رستاخیز تغییر روز پنجشنه با راه اندازی تظاهرات در کابل بار دیگر به خواسته های خود مبنی بر برکناری سران نهادهای امنیتی تاکید کرد.
این جنبش یک بار دیگر از سران دولت وحدت ملی افغانستان خواست است که مسئولان بلندپایه امنیتی به دلیل ناکارآمدی از سمت خود برکنار شوند.
جنبش رستاخیز تغییر تظاهرات خود را از میدان خراسان کابل آغاز کرد و تا فردگاه کابل ادامه داد.
این جنبش پس از انفجار مهیب روز چهارشنبه دهم خرداد ماه کابل با راه اندازی تظاهرات خواستار برکناری سران نهادهای امنیتی شد و پس از شلیک نیروهای امنیتی به اعضای آن که شماری کشته و زخمی برجای گذاشت، دست به تحصن زدند.
**بازپس گیری شهرستان «تیوره» «غور» از طالبان
«جاوید سلیم» سخنگوی نیروهای ویژه ارتش افغانستان امروز پنجشنبه اعلام کرد که شهرستان تیوره پس از نبرد شدید از طالبان پس گرفته شد اما در این نبرد ۱۲ تن از نیروهای ارتش کشته شدند.
سلیم افزود که در بمباران هوائی و عملیات نیروهای ویژه تلفات سنگین به گروه طالبان وارد شده است.
وی گفت که نیروهای ارتش هنوز هم در تعقیب افراد طالبان در مناطق کوهستانی تیوره هستند.
**کشته شدن 16 پاکستانی در شهرستان «جانی خیل» استان پکتیا
خبرگزاری جمهور افغانستان روز پنجشبنبه به نقل از مقامات دولت افغانستان اعلام کرد که درگیری نیروهای افغان با گروه طالبان در شهرستان جانی خیل ۱۶ پاکستانی کشته شدند.
براساس این گزارش در جانی خیل بیش از 60 عضو طالبان نیز کشته و یا زخمی شده اند و درگیری میان طرفین ادامه دارد.
**ریاست اجرائی افغانستان: نظامیان پاکستانی به نام طالبان در افغانستان می جنگند
سخنگوی ریاست اجرائی دولت وحدت ملی افغانستان اعلام کرد که این کشور مورد مداخله مستقیم پاکستان قرار دارد و نیروهای پاکستانی به نام طالبان در این کشور می جنگند.
«جاوید فیصل» روز پنجشنبه در کابل گفت که تشدید ناامنی های اخیر در استان های افغانستان افزایش یافته و دستگاه اطلاعات نظامی پاکستان برای تشدید جنگ، نظامیان خود را با تروریست ها همراه کرده است.
وی ادعا کرده است که نظامیان افغان بارها نظامیان پاکستانی را که در صحنه های نبرد که به نام طالبان و داعش با آنان می جنگند، دستگیر کرده اند.
**شکست حمله طالبان برای تصرف شهرستان «وانت وایگل» استان «کنر»
وزارت دفاع افغانستان روز پنجشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که حمله گروهی طالبان برای تصرف شهرستان وانت وایگل به شکست انجامید.
براساس این بیانیه شب گذشته صدها عضو گروه طالبان به شهرستان وانت وایگل حمله کردند که با مقاوت شدید نیروهای افغان مواجه شده و عقب زده شدند.
در بیانیه افزوده شده است که در این درگیری شماری زیادی از افراد طالبان کشته و یا زخمی شده اند.
**سفر رئیس جمهوری افغانستان به استان «هلمند»
رئیس جمهوری افغانستان روز پنجشنبه به استان ناآرام هلمند در جنوب این کشور سفر کرد و طی سخنانی گفت که امروز طالبان و پاکستان سرگرم نبرد با افغانستان هستند.
سفر اشرف غنی در هلمند در حال صورت می گیرد که هفته گذشته هواپیمای آمریکائی در شهرستان «گرشک» به نیروهای پلیس افغان حمله کرد که در نتیجه ۱۵ تن از افراد آنان کشته شدند.
همچنین نیروهای افغان، شهرستان «ناوه» این استان را پس 9 روز نبرد شدید از کنترل طالبان خارج کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.