به گزارش ایرنا صدور قرار بازداشت ۳۸ کارمند گمرک به اتهام عضویت در گروه گولن؛ افزایش شمار نمایندگان مجلس ترکیه؛ تکذیب تعقیب قضایی شرکت های آلمانی در ترکیه؛ ادعای مشاور ولیعهد ابوظبی درباره شکست اردوغان در انتخابات آتی؛ بازگشایی گذرگاه باب الهوی؛ بازداشت مهاجران غیرقانونی در دریای اژه؛ انتقاد ترکیه از اتحادیه اروپا که فرقی میان نیروهای دموکراتیک و حامیان تروریسم نمی گذارد؛ از خبرهای مهم روز پنجشنبه این کشور است.

** دادستان کل آنکارا امروز قرار بازداشت ۳۸ تن از کارکنان وزارت گمرک و تجارت ترکیه را به اتهام عضویت در گروه گولن و استفاده از نرم افزار ارتباط مخفیانه بایلوک؛ همچنین تلاش برای تشکیل دولت موازی در ترکیه صادر کرد.
نیروهای پلیس امنیت ترکیه عملیات بازداشت این افراد را در 9 استان آغاز کرده اند.

**براساس تغییرات اصلاحیه قانون اساسی ترکیه،شمار نمایندگان مجلس ملی این کشور از 550 نفر فعلی به 600 نفر افزایش می یابد.
این تغییر در روند اجرای تغییرات ۱۸ ماده ای قانون اساسی ترکیه که در ۱۶ آوریل امسال به همه پرسی گذاشته شده و با رای مردم به تایید رسید، در استان های مختلف اجرا خواهد شد.

** بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه امروز در دیدار با روسای شرکت‌های آلمانی فعال در ترکیه ضمن تکذیب تعقیب قضایی و بازرسی شرکت های آلمانی فعال در این کشور؛ گفت نمی توان تصور کرد که شرکت‌های آلمانی با حداقل نیم قرن سابقه فعالیت در ترکیه که افکارعمومی ما آن ها را شرکت ترک می داند، مورد تعقیب قضایی قرار گرفته و از اختلاف سیاسی دو کشور متضرر شوند.

** صدور کیفر خواست جدید ۱۰ سال زندان برای فیگن یوکسک داغ نماینده مجلس، عضو و رهبر سابق حزب دموکراتیک خلق های ترکیه سبب می شود وی که پیش از این عضویتش در مجلس ملی ترکیه را به علت قطعیت حکم زندانش و بر اساس یک رای دیگر حق عضویت و رهبریش در حزب دموکراتیک خلق های ترکیه را از دست داده، این بار به اتهام تبلیغ گروه های تروریستی در دادگاه محاکمه شود.
کیفرخواست او به اتهام اظهاراتش در کنگره فوق العاده حزب دموکراتیک خلق ها در اوایل سال 2016 مبنی بر شهید خواندن اعضای کشته شده پ.ک.ک در درگیری با نیروهای مسلح ترکیه از سوی دادستانی کل شهر وان صادر شد.

** عبد الخالق عبدالله مشاور محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی مدعی است که حکومت رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در انتخابات سال 2019 این کشور شکست خواهد خورد و این در حالی است که کاربران عربی توئیتر با تمسخر این سخنان به وی طعنه زدند که انتخابات آتی امارات را هم پیش بینی کند.

** محمدحسن عابدین معاون مسئول گذرگاه مرزی باب‌الهوی سوریه از بازگشایی این دروازه پس از توافق میان نیروهای مخالف بشار اسد برای توقف درگیری ها؛ همچنین آغاز برقراری روال عادی مرتبط با تشریفات ورود و خروج وسایل نقلیه سنگین تجاری و مواد غذایی به سوریه از این مرز خبر داد.
اعلام شده است که کنترل این گذرگاه مرزی که در مقابل گذرگاه مرزی جلوه گؤز ترکیه قرار دارد، به نهادهای غیرنظامی واگذار خواهد شد.

** نیروهای گارد ساحلی ترکیه دیروز ۴۳ تبعه خارجی که مصمم به عبور غیرقانونی با یک قایق بادبانی به جزایر یونان بودند را در نوار ساحلی دریای اژه واقع در شهرستان میلاس دستگیر کردند.
دریای اژه که مابین ترکیه و یونان قرار دارد، از جمله معابر دریایی انتقال پناهجویان به اروپا و یونان به شمار می رود.

** ریچارد مور سفیر انگلیس در ترکیه طی مصاحبه با شبکه سی ان ان ترک گفت که گروه گولن را به عنوان تشکیلات تروریستی نمی شناسد و تاکید کرد که سال گذشته نیز در همین ایام گفتم که سندی برای دست داشتن گولن در کودتا وجود ندارد، ولی شواهدی دال بر نقش او در کودتای نافرجام دیده می شود و امسال این امر را با قاطعیت بیشتری اعلام می کنم.
دولت ترکیه گروه گولن (فتو) را گروهی تروریستی اعلام کرده و خواهان استرداد او از آمریکا شده است.

** مولود چاووش اغلو وزیر امور خارجه ترکیه در نشست خبری پس از اجلاس گفت وگوی سیاسی میان ترکیه و اتحادیه اروپا در بروکسل پایتخت بلژیک، گفت که اتحادیه اروپا فرقی میان نیروهای دموکراتیک و حامیان تروریسم قائل نیست و این در حالی است که عده ای با روش های دموکراتیک با دولت مخالفت کرده و افرادی هم با همین روش از تروریسم حمایت می کنند.
وی گفت که اگر تفاوتی بین کسانی که به شکل دموکراتیک فعالیت می‌کنند و کسانی که سلاح گروه‌های تروریستی را تامین می‌کنند، قائل نشویم، به رای مردم بی‌احترامی کرده‌ایم.

** حسین مفتی اوغلو سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه با صدور بیانیه ای، اظهارات امانوئل ناهشون سخنگوی وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی در خصوص انتقادات اردوغان از نقض حریم مسجدالاقصی را محکوم کرد و سخنان وی را گستاخانه خواند.

** ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه با انتشار مقاله ای با عنوان 'ترکیه، آلمان و اتحادیه اروپا به کدام سو می روند' در روزنامه انگلیسی زبان دیلی صباح؛ برهم خوردن روابط آنکارا ـ برلین را رویکردی غیرعقلانی دانست و تاکید کرد که اردوغان در اجلاس سران کشورهای گروه 20 در هامبورگ، نشست‌های دو جانبه ای با کشورهای مختلف از جمله آنگلا مرکل صدراعظم آلمان برگزار و در مورد رسیدن به خط مشی سیاسی جدید گفت و گو کرد و در حالی که همگان انتظار یک رویکرد جدید و مثبت از آلمان را داشتند، به یک باره مرکل خبر از تغییرات جدی در سیاست‌های این کشور با ترکیه داد.

** اردوغان دیروز در افتتاحیه کنفرانس بین المللی دانشگاه های جهان اسلام در آنکارا تاکید کرد که کشورهای جهان اسلام و مسلمانان امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند همبستگی هستند و کشورهای حوزه خلیج فارس نباید برادران خود را تحت فشار قرار دهند و نمی توان پذیرفت که به جای رفتن به سوی راه حل، برادران خود را تحت فشار قرار دهیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.