به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیرغار، یکی از جاذبه های گردشگری شهرستان فارسان در استان چهارمحال و بختیاری است که در جنوب روستای ده چشمه و ۶ کیلومتری شهر فارسان، در کوهپایه ای از رشته کوه زاگرس قرار دارد.

از آثار صخره ای و سنگی می توان به کتیبه های مشروطیت پیرغار اشاره کرد که توسط دو تن از رهبران جنبش مشروطه خواهی بختیاری به نام های سردار اسعد و سردار ظفر نوشته شد.

کتیبه های تاریخی پیرغار شامل سه سنگ نوشته به خط نستعلیق می باشد که خلاصه‌ای از لشکرکشی و نقش بختیاری ها در قیام مشروطیت، بر روی آن حک شده است.

پیر غار در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد

هم اکنون عملیات مرمت کتیبه‌های مشروطیت شامل دفع و حذف عوامل آسیب‌زا، دفع رطوبت، لایه‌برداری، حذف گل‌سنگ و آسیب‌های بیولوژیکی و منظری و خواناسازی کتیبه‌های تاریخی در مجموعه گردشگری پیرغار در حال انجام است.

از دیگر جاذبه‌های دیدنی این منطقه، آبشار زیبای پیرغار است که یکی از زیباترین آبشارهای فصلی ایران و چهارمحال و بختیاری به شمار می رود.

پیرغار، جاذبه ای در بام ایران

این مجموعه گردشگری، علاوه بر وجود این کتیبه های تاریخی و آبشار زیبا، به دلیل برخورداری از چشمه پر آب، آب و هوای مساعد، باغ های میوه، شیر سنگی، کوه ها و جاذبه های طبیعی و غار موجود در محل که از نظر مذهبی نیز مورد توجه اهالی است، از جمله کانون های مهم گردشگری استان چهارمحال و بختیاری به شمار می آید که سالیانه و در فصول مختلف، پذیرای انبوه مسافران و گردشگران داخلی و خارجی می باشد.

پیرغار، جاذبه ای در بام ایران

گردشگاه پیرغار، در ۳۸ کیلومتری جنوب غربی شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری واقع شده است.

گزارش از افسانه احمدی

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.