به گزارش ایرنا بحران در 'فوعه' و 'کفریا' لکه ننگی بر پیشانی کشورهای غربی؛ آمادگی سوریه برای برقراری صلح در مناطق کاهش تنش؛ روایت روزنامه سوری از سیاست دو پهلوی آمریکا در سوریه؛ ورود ارتش سوریه به محله های شهرک السخنه؛ ۲۹ تن قربانی حملات ائتلاف آمریکایی در رقه؛ و بازگشایی گذرگاه باب الهوی در مرز سوریه و ترکیه؛ از خبرهای مهم روز پنجشنبه این کشور است.

** وزارت خارجه سوریه در نامه ای به دبیرکل و رئیس شورای امنیت سازمان ملل متحد اوضاع فاجعه بار بیش از ۷ هزار ساکن شهرهای در محاصره فوعه و کفریا را لکه ننگی بر پیشانی انسانیت و کشورهای غربی دانست و خواستار تحرک فوری برای پایان دادن به رنج ها و مصیبت های ساکنان مظلوم این دو شهر در استان ادلب شد.

** علی حیدر وزیر آشتی ملی سوریه از تلاش دولت دمشق و متحدانش برای برقراری آتش بس در مناطق کاهش تنش می گوید و تاکید دارد که توافق ایجاد مناطق کاهش تنش شاید این مناطق را به بخش هایی با توانایی دفاع از خود و یا به محلی برای مصالحه واقعی تبدیل کند.

** روزنامه سوری الثوره امروز سیاست های منافقانه آمریکا را زیر ذره بین گذاشته و می نویسد: آمریکا براساس منافع خود حرکت می کند، هنگامی که منافعش ایجاب کند، گروه های تروریستی تندرو را تحت عنوان مخالفان میانه رو آموزش می دهد و تمام دستگاه های رسانه ای خود را برای تبلیغ آزادیخواهی و گسترش دموکراسی بسیج می کند و هنگامی که منافع چیز دیگری باشد، همین رسانه ها وارد میدان می شوند و آن گام ها را به ضرر منافع آمریکا و منطقه و صلح و امنیت جهانی معرفی می کند.

** ارتش و نیروهای مسلح سوریه بامداد امروز وارد برخی از محله های جنوبی شهرک السخنه در استان حمص شدند.
السخنه تنها پایگاه بزرگ گروه تروریستی داعش در بادریه سوریه است و تسلط بر آن، مسیر پیشروی ارتش به سوی شهر دیرالزور و شکستن محاصره سه ساله آن را آسان می کند.
ارتش و نیروهای مسلح سوریه روستای البغیلیه در شرق حمص را نیز دیروز از گروه تروریستی تکفیری داعش پاکسازی کردند.

** شبکه خبری اسکای نیوز عربی دیروز از کشته شدن ۲۹ غیر نظامی در حمله ائتلاف تحت رهبری آمریکا به شهر رقه در شرق سوریه خبر داد.
منابع محلی سوری نیز طی هفته جاری از بمباران منطقه تقاطع الفنش در شهر المیادین در شرق سوریه از سوی جنگنده های ائتلاف بین المللی ضد داعش به سرکردگی آمریکا خبر دادند.

** محمدحسن عابدین معاون مسئول گذرگاه مرزی باب‌الهوی سوریه از بازگشایی این دروازه پس از توافق میان نیروهای مخالف بشار اسد برای توقف درگیری ها؛ همچنین آغاز برقراری روال عادی مرتبط با تشریفات ورود و خروج وسایل نقلیه سنگین تجاری و مواد غذایی به سوریه از این مرز خبر داد.
اعلام شده است که کنترل این گذرگاه مرزی که در مقابل گذرگاه مرزی جلوه گؤز ترکیه قرار دارد، به نهادهای غیرنظامی واگذار خواهد شد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.