به گزارش خبرآنلاین، مجید فراهانی دبیر کل حزب ندای ایرانیان در حالی اولین سخنران این مراسم بود که با اشاره به صدور فرمان مشروطیت در یک قرن پیش گفت: همواره این سوال در اذهان مردم است که چرا نهال توسعه همه جانبه که در کشورهای غربی پایدار ماند، در کشور ما توفیقی کسب نکرد.

فراهانی علل توسعه نیافتگی کشور را دو دلیل عنوان کرد، و ادامه داد: از مهمترین علل ناپایداری پیروزی های مقطعی، فقدان نهاد سازی و تشکل سازی بوده است. دومین ناکامی نیز عدم توفیق در رسیدن به مدلی برای همسو سازی نیروهای فعال جامعه است.

وی افزود: حضور طبقه متوسط در نقاط عطف باعث پیروزی هایی مقطعی گفتمان اصلاح طلبی شد.

فراهانی گفت: امروز که سه سال از تاسیس حزب ندای ایرانیان می گذرد، این حزب بیش از ۷ هزار عضو در ۱۲۵ شهر کشور به خود اختصاص داده است و ندای ایرانیان، اصلاحات گام به گام را مهمترین استراتژی خود می داند.

وی با بیان اینکه تبلیغ فضای گفتگوی ملی به نفع توسعه کشور خواهد بود، افزود: استراتژی گفتگوی تمدن ها در سیاست خارجی که ادامه آن در گفتمان رئیس جمهور محترم و پروژه موفق برجام دیده شد، به آقای ظریف و سردار سلیمانی کمک خواهد کرد تا دوشادوش یکدیگر امنیت ملی را حفظ کنند.

فراهانی با بیان اینکه حمایت ما از دولت روحانی، توام با هدایت و پشتیبانی است، اظهار داشت: نمی توانیم بپذیریم دولتی که با پرچم تحول خواهی بر سر کار آمده است، به خواست ۲۴ میلیون توجه نکند. متاسفانه اخباری شنیده می‌شود که علیرغم لزوم جوانگرایی در کابینه، کماکان صدای پیر سالاری و کم رنگ شدن نقش زنان در دولت شنیده می‌شود.

جایگاه احزاب در جامعه تحکیم نشود ایران درست نمی‌شود

همچنین در این کنگره رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان بر لزوم تحکیم جایگاه احزاب در مناسبات سیاسی کشور تاکید کرد.
سید صادق خرازی رئیس شورای مرکزی حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه جامعه مدنی یک اصل و واقعیت انکار ناپذیر است، گفت: اگر بخواهیم ایران، ایران شود باید هزینه و تلاش کنیم تا جایگاه حزب در جامعه تحکیم شود.

وی افزود: در نظام سیاسی کشور باید حزب دارای جایگاهی تاثیرگذار و مهم باشد.

خرازی ادامه داد: امروز احزاب در مناسبات سیاسی و مدیریت جامعه جایگاهی ندارد. وی در پایان گفت: باید به گونه ای عمل کنیم تا آیندگان ما به عنوان کنشگران سیاسی و اجتماعی بتوانند تاثیرگذار باشند.

اینکه بگوییم شورای عالی باعث تضعیف احزاب شده درست نیست
کنگره حزب ندای ایرانیان مهمان هم داشت؛ محمدرضا عارف رییس شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح طلبان که یکی از سخنران این کنگره بود در سخنانی گفت: اینکه بگوییم شورا باعث تضعیف احزاب شده درست نیست، نمونه آن حزب ندا است که حقیقتا خیلی خود از دو دوره شورای عالی استفاده کرده است.

او افزود: با توجه به رعایت اصول گفتمان، باید از اخلاق مداری جوانان این حزب تشکر کنم که اصرار به رعایت اخلاق داشتند. یکی از ویژگی‌های این حزب اخلاق‌مداری بود، حرکت در مسیر درست انقلاب و توجه به منافع گفتمان اصلاحات و بی‌توجهی به حاشیه‌ها از جمله این اخلاق‌مداری‌ها بود. من به بنیان‌گذاران و دبیرکل این حزب تبریک می‌گویم و تشکر می‌کنم.

او گفت: راهبرد گفتمان اصلاحات در دهه نود اخلاق عقلانیت و خردجمعی بود با تحلیلی که از آسیب‌شناسی عملکرد گذشته داشتیم این مسیر برای اصلاحات انتخاب شد و تلاش شد زاویه‌ای که رقبای ما اصرار بر تحمیل آن بین گفتمان اصلاحات و حاکمیت داشتند را از بین ببریم. در این راهبرد سه گام را محکم برداشتیم. هر سه نتیجه اخلاق و خرد جمعی و عقلانیت بود. طبیعی است ممکن بود تبعاتی داشته باشد اما سال ۹۲ این راهبرد دولت تدبیر و امید را روی کار آورد و انتخابات اسفند ۹۴ و تشکیل فراکسیون امید در مجلس نتیجه این راهبرد بود؛ به خصوص در برخی شهر‌ها مثل تهران مردم اعتماد صد در صد خود را به این گفتمان نشان دادند.

او گفت: شعار ما وحدت در فرماندهی و مدیریت بود. در گذشته چوب تفرقه را خورده بودیم اما این بار مردم حمایت کردند. ما ابتدا بحث اجتماع نسبی را مطرح کردیم اما به تدریج به اجماع کامل رسیدیم نتیجه آن حمایت کامل از لیست امید بود. ما باید بازنگری می‌کردیم و در گام سوم اصلاحاتی در شورای عالی داشتیم شورای عالی با اعمال این نقطه نظرات به خصوص در ماه‌های آخر اسفند ۹۴ بحث مدیریت شورا و اعضا را مطرح کرد. تلقی این شد که تشکیل شورا باعث تضعیف احزاب شده گرچه هدف تقویت احزاب بود.

او تاکید کرد: این انسجام به خوبی برای پیوستن به احزاب استفاده کرده‌اند. بنابراین با این وجود تجدیدنظر کردیم و اصلاحاتی در ساختار صورت گرفت و انتخابات اردیبهشت ماموریت اصلی شورای عالی بود.

گفتنی است محمود دعایی و مرتضی الویری از دیگر مهمانان این کنگره بودند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.